Nekromanti Skapa äventyr

hernod

Veteran
Joined
29 Sep 2000
Messages
28
Location
Uddevalla
Hej
Jag håller på och skriver ett äventyr till DoD6 , men jag kommer inte på hur mitt äventyr ska se ut.
Jag har bara kommit på en inledning än så länge. Jag skulle gärna vilja ha några råd om hur man skapar ett bra äventyr så att alla blir glada.
Det skulle vara en god gärning om någon skulle komma med råd.

Hernod
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Hur ett bra äventyr ser ut för dig och din spelargrupp, det kan bara ni svara på.

Gör en behovsanalys, vad vill din grupp ha? Fysiskt våld, ränksmidande, politiskt intrigerande, episka äventyr, kräla-i-leran-fantasy osv i all oändlighet.

Fråga spelarna, och överraska dem sedan.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Detta är inget svar på din fråga utan bara en fråga som jag kom på när jag läste ditt inlägg...

Finns det nån som har spellet mycket i miljöer med mycket intriger(hov och dyligt...)och har lust att ge mig lite tipps? har själv lust att spelleda i den miljön...

/King Kromm
 

Kowalski

Veteran
Joined
3 Mar 2001
Messages
43
Location
Linköping
Släng ett öga på dina spelares karaktärer och färdigheter, det är alltid roligt att lägga in delar i äventyr som måste lösas på något märkligt sätt och det är alltid skoj för en spelare att få valuta för alla dom där poängen han lade på heraldik
(eller någon annan mindre nyttig färdighet).
Kanske kan det vara så att en spelares yrke/ras/nationalitet etc är det enda sättet att få tillträde någonstans...

Högaktningsfullt Kowalski
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
just det, mobba de tråkiga:
i star wars: alla som inte är aliens får en elak infektion
i fantasy: mobba dvärgarna! dom är så löjliga

placebo junkie
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
dvärgar är definitivt inte löjliga utan typ de hårdaste som finns...däremot alver är rätt patetiska där de springer runt i sina skogar och röker brass och ser moln och lever i harmoni med naturen..bah.../images/icons/tongue.gif

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hänvisning till mitt inlägg på DoDforumet[NT]

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
ddu menar en så kallad b*galv

First i was blind, now i can see.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Xakt.. btw alverna i DoD 6 är för 'bra' [NT]

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Xakt.. btw alverna i DoD 6 är för 'bra' [OT?]

Och vad är det som är för 'bra' med dom?

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Några tips

Jobba alltid övergripande. "Zooma ut" och försök sätta ihop stora delar som Intrig, Upptrappning och Klimax. Ett alternativ kan vara att jobba baklänges och börja med upplösningen på ett problem/konflikt.

Det kluriga kan bli, om man inte har tillräcklig erfarenhet, att väva ihop alla lösa delar.

Tänk också på att bibehålla en morot - något som gör spelarna motiverade att fortsätta. De brukar rent klassiskt sett vara traumatiska upplevelser, löften kontra lojalitet, hat och kärlek.

Du kan också leta efter faktaböcker om angelo-saxisk berättartradition. I princip bygger hela västerländska berättarsättet på den, inklusive Hollywoods alla manusförfattare (undantag finns naturligvis).

/The Chronicler
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Xakt.. btw alverna i DoD 6 är för 'bra' [OT?]

de borde ha mindre i styrka och mer i smidighet osv för annars blir de för lika människor och det är trist.. tex dvärgarna får en tevlig plus ett i styrka och en elak minus tre i SMI... allt för att det ska bli lite balans i spelet och att raserna ska bli lite unika... en alv är alldeles för lik en människa!

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Jag är inte mästaren el. nå't sån't på äventyr. Mina blir halvhyfsade, men mitt råd till dig är att skriv inte för mycket.

Visst är det trevligt med en bakgrundshistoria eller en förklaring till allting, särskilt om man vill lägga upp äventyret på nätet så att andra kan läsa det. Men får verkligen spelarna reda på det?

Ha ett mål och improvisera så att dina spelare kommer dit. Kommer spelarna från ämnet så led de tillbaka.

Kom ihåg att skriva äventyren efter spelarnas smak och RP:er.

/[color:green]Han</font color=green> som mest brukar konc. sig på att få ev. kartor och SLP klara
 
Top