Nekromanti Skapa äventyr. (Viking)

Gôran

Veteran
Joined
21 Nov 2004
Messages
52
Location
Karlstad
Jag har under några dagar funderat över en kampanj till Viking den senaste tiden och har äntligen kommit på några uppdragsgivre och vad uppdragen går ut på osv.
Men det verkar väldigt tomt och det är för lite detaljer i själva uppdraget och det känns som att det kommer bli att spelarna följer en rak linje fran start till mål.
Hur ska jag förhindra detta och få lite mer färg och karaktär på äventyret


// En förtvivlad padda
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Vilka aktörer har du kommit på? Vad ska äventyret handla om? Vilka är rollpersonerna? Vad satsar du på för stämning? Har äventyret ett tema?

Vi är många som gärna hjälper, men vi behöver mer att gå på, så berätta gärna lite mer om din idé! Om inte annat så brukar det faktiskt hjälpa mig att förstå mina idéer lite klarare om jag måste beskriva dem för någon annan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det finns inte så mycket man kan göra generellt som fungerar i alla lägen. Bihandlingar; förstås. Sidospår som kan - men inte behöver följas. Samt möjligheten för karaktärerna att gå olika vägar fram till målet.

Berätta om ditt äventyr, istället, så kan vi komma med förslag och respons på grejer att utöka det med. Det är svårt för oss att säga vad du kan göra innan vi vet vad du har tänkt dig för äventyr.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Eftersom jag inte vet vad du har tänkt dig så ska jag försöka komma med lite förslag till händelser och olika typer av personer spelarna kan agera emot.

Jag utgår ifrån att dina spelare är krigare.

Plundring, rollspelspersonerna ska tillsammans med ett större antal andra vikinga krigare åka i väg till ett annat land där de ska plundra och härja längs kusten tills rikets härskare har lyckats kalla samman sin arme och fått i ordning ett fungerande försvar. Ända fram till dess så kommer vikingarna att plundra byar och mindre städer.

Deras plundringshär består av 3-5 långskepp (vet inte om det är rimligt, så de kan ju anpassas). Vikingarnas största problem är i böjan vart de ska sova, de kan ju inte ligga i land pga risken för hämd medans de sover. Plundringståget går ytterst väl till kanske 4-5 anfallet då de springer rakt in i en del av landets härtigs arme, som viserligen inte är där för vikingarna utan för att organisera sig mot en annan fiende som är på väg i deras riktning. Vikingarna lider stora förluster under slaget och lyckas till slut komma undan dock så är bara 3/5 av skeppen hela (de andra har sänkts eller sänkts i flykten). På grund av förvirring och på grund av att ledaren för hären dog, så delar hären på sig då de inte kan enas om hur vida de ske segla hemåt eller om de ska fortsätta efter kusten.

Båda altenativen kan leda till stora äventyr, bland annat skeppsbrutna, skeppen kan ha fått skador som sprickor och hål, så att vatten läcker in.

Om du behöver uppdrags givare så kan det till exempel vara rollspelspersonerans far, hövdingen eller kanske bara en vacker ungmö som rollspelspersonerna försöker vinna.

Om du inte vill att rpna ska ut och skövla andra länder och byar, så kan ju de alltid försvara sin by ifrån plundrare eller kanske är det en hövding som har fått storhets vansinne och försöker enal alla under sig, vill rpnas by och hövding det eller är deras hövding ett hot mot honom.

Sen kan jag ju passa på att rekomendera en film, nämligen: "Den trettonde krigaren"

En film som är mycket bra och utspelar sig under vikinga tiden, du får följa en arab som kommer upp till norden. Det kan ju också vara ett alternativ att låta rpna vara icke vikingar och kanske missionärer ifrån den kristan tron.
Och i så fall kan du ju låta dina spelare få höra av andra missionärer eller av biskhopen som skickar dem ditt att ingen av de andra missionärerna har återvänt och att vildarna i norr äter råt kött och dricker blod i från fallan fiender och att de till och med är kanibaler.

Annars så kan ju rpna råka ut för en missionär själva, när de är på plundrings tåg eller så kanske det anländer ett lite följe med missionärer till deras by och börjar predika kristus budskap. Vilket delar byn i två, var står rollspels personerna och vad tar det sig till för att få sin sida som segrare, eller blir det rollspels personerna som får i uppdrag att återställa ordningen i byn. Dvs kasta ut eller döda missionärerna och eventuelt alla andra som inte vill låta sig tjäna Oden. Kanske är det så att någon av rollspels personernas barndomsvänner blir omvända hur hanterar de det? Eller ännu värre en av rpna.


Har för mig att det var en tråd nydligen uppe om viking men minns inte säkert och jag orkar inte söka efter den just nu.


Hur som helst så hoppas jag att jag har get dig lite ideer, och lycka till med ditt äventyr.
 

Gôran

Veteran
Joined
21 Nov 2004
Messages
52
Location
Karlstad
Tack så mycket för tipsen Victonik! :gremlaugh:

Det jag har tänk mig hitils ser ut så här:

Jarl Ivar hotas av en inkommande räd och hans dotters älskare(Erik Halldurson) vill visa sig stark för Jarl Ivar så han kan vinna sin älskarinnas hand.
Men Erik kan ju inte klara av det helt själv så han ber rp om hjälp + några andra slp såklat.

Det var första delen i kampanjen.
Här kommer den andra:

Erik Halldurson och rp känner nu förmodligen varanndra ganska väl och han litar starkt på rp.
I det område som Erik Halldurson regerar över visar det sig att många av de nybuggda kyrkorna bränns ner av fanatiska hedningar och detta ber Erik Haldurson att rp ska fixa.

Det här äventyret kräver ju givetvis att rp är mer eller mindre kristna så om någon har ett förslag på äventyr där rp blir kristna så skulle jag vara väldigt tacksam.

Och till sist del 3:

Kung Björn planerar en offensiv mot Jarl Ivar inom några år och kung Björn har skikat spioner till Jarl Ivar som ska ta reda på nödvändig information som kan användas under offensiven.

Hur Jarl Ivar/rp märker att det finns spioner hos honom vet jag inte än. Men när någon gör det kommer det att bli rps uppgift att gör något åt det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Här är några andra tips som kanske kan vara av användning. Är lite trött just nu (klockan är 5:40 just nu), för att ha någon koll på om jag bara skriver skit eller om det är av godo.

Du kan låta deras Jarl Ivar vara kristen, och på så sätt tvinga rollspels personerna att till svära sig kristendomen. Detta kan i sin tur ge uppsko till att rpna öppet är kristna men i hemlighet fortfarande dyrkar asagudarna. Kanske så kommer hedningarna på rpna, med att utföra någon "hednisk" ritual och kontaktar dem och ber dem slå följe med dem i stället. Då hamnar rpna in för ett moraliskt problem, ska dom följa sin tro eller ska de hjälpa Erik, sin vän med andra ord. Hur löser rpna det?

Om rpna går med hedningarna så kommer din tredje del se lite annorlunda ut än du hade tänkt det. Nu kan det mycket väl bli så att rpna blir spionerna och ska spionera på sina forna alierade, har de skött övergången snyggt så kanske det fortfarande är pålitliga i Jarlens ögon och anförtros med viktiga uppgifter. Dessa kan rpna sen ge till sina nya herrar.

Annars om rpna är trogna sin Jarl så kommer Jarlen beordra rpna att söka igenom hela byn/riket efter hedningar och han ger dem en "fulmakt" att gå in i andras hus för att finna hot mot riket. Rpna kanske bara till en början får en by som de ska söka igenom, men när de upptäker att fler än förväntat fortfarande dyrkar de gamla gudarna, och efter lite grävande så upptäcker de att det håller på att planeras en kup mot Jarlen då de är missnöjda med att ha en svag Jarl som ger efter för falska irrläror och kan rpna stoppa upproret innan det tar ful form. Tydligen så var det riktiga ledaren för kyrkbränarna som med hjälp av kyrkbränandet som sken manöver har spridit lögner om att Oden brände ner kyrkorna i avsky för den "nya" svaga guden som tror på fred och harmoni.

Samtidigt så rör sig trupper norr ifrån med konung Björn i spetsen en enorm här på nästan 1000 man, samt så inkommer raporter om ytligare en här som är på väg väster ifrån som är nästan lika stor, som leds av Björns systerson Yrvinde han som sägs ha talat med Tor under ett av föra årets största stormar som slet sönder flertalet hus efter kusten.
Men Jarl Ivar är inte makt lös han har själv fått ord från Rom att en härr på 600 man är på väg upp för att understöda nordens sana konung dvs Jarl Ivar. Utöver det så arbetar redan en special grupp med att spåra upp och eliminera kättare, denna grupp omtalas som Inkvisatorerna och leds av Zerus Avslöjaren, en mycket skicklig krigare och torterare.

Jag hoppas att du får någon nytta av detta och lycka till med kampanjen.
 

Gôran

Veteran
Joined
21 Nov 2004
Messages
52
Location
Karlstad
Ååh! Jag älskar verkligen dina äventyrsupplägg :gremgrin:.

Om karaktärerna får vällja sida sådär så blir det nog väldigt kul tror jag!

Skulle bli väldigt glad om du skulle kladda ner fler idéer som ploppar upp i din hjärna:p
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Just nu så har jag inte så mycket fler ideer, dock så kan du ju alltid höra av dig via pm när ni har spelat något spelmöte och berätta hur det går.

Jag kan tyvärr inte bara spåna fritt om kring allt, så det skulle underlätta om du som tidigare berättar mer om dina planer och vad för typer rpna är, dvs har de någon intressant bakgrund, vilka är dom, hur kommer det sig att de är en Jarls tjänare och inte en Vikinga Hövdings mannar. Är rpna kristan? varför/varför inte? Relationer till varandra? Relationer till de övriga i byn? Speciela relationer till folk, så som skulder, hat, förälskelse osv, var är motpartens relation till rpn?
Destor mer du kan ge mig i information om rpna desto bättre kan jag hjälpa dig att bygga upp ett äventyr som kretsar runt rpnas karaktärer och egna målsättningar och samtidigt väva in dem i din plot.

Sen en lite rekomendation låt inte din plot styra spelarna låt spelarna "styra" ploten med sina handlingar. Sen kan du alltid sätta in en slp i gruppen delas som en extra svärdsarm och dels som en röst gentemot spelarna. Här ska du dock se upp så du inte styr spelarna med hjälp av din slp utan låta honom komma med förslag om färdvägar, taktiker osv. Det är då väldigt viktigt att han inte känner till allt och har "Din" kunskap utan även han kan göra mindre bra beslut som ställer till det för rpna, han kanske ränner i väg efter en flicka i stället för att vakta utgången från krogen. Eller så är han den som tyvärr tar första smällen när en lönnmördare kommer och skriker till innan lönnmördaren tystar honom för gott och väcker de övriga. Det finns då väldigt många fördelar med att han en slp i rpnas grupp.
 
Top