Eftersom jag inte vet vad du har tänkt dig så ska jag försöka komma med lite förslag till händelser och olika typer av personer spelarna kan agera emot.
Jag utgår ifrån att dina spelare är krigare.
Plundring, rollspelspersonerna ska tillsammans med ett större antal andra vikinga krigare åka i väg till ett annat land där de ska plundra och härja längs kusten tills rikets härskare har lyckats kalla samman sin arme och fått i ordning ett fungerande försvar. Ända fram till dess så kommer vikingarna att plundra byar och mindre städer.
Deras plundringshär består av 3-5 långskepp (vet inte om det är rimligt, så de kan ju anpassas). Vikingarnas största problem är i böjan vart de ska sova, de kan ju inte ligga i land pga risken för hämd medans de sover. Plundringståget går ytterst väl till kanske 4-5 anfallet då de springer rakt in i en del av landets härtigs arme, som viserligen inte är där för vikingarna utan för att organisera sig mot en annan fiende som är på väg i deras riktning. Vikingarna lider stora förluster under slaget och lyckas till slut komma undan dock så är bara 3/5 av skeppen hela (de andra har sänkts eller sänkts i flykten). På grund av förvirring och på grund av att ledaren för hären dog, så delar hären på sig då de inte kan enas om hur vida de ske segla hemåt eller om de ska fortsätta efter kusten.
Båda altenativen kan leda till stora äventyr, bland annat skeppsbrutna, skeppen kan ha fått skador som sprickor och hål, så att vatten läcker in.
Om du behöver uppdrags givare så kan det till exempel vara rollspelspersonerans far, hövdingen eller kanske bara en vacker ungmö som rollspelspersonerna försöker vinna.
Om du inte vill att rpna ska ut och skövla andra länder och byar, så kan ju de alltid försvara sin by ifrån plundrare eller kanske är det en hövding som har fått storhets vansinne och försöker enal alla under sig, vill rpnas by och hövding det eller är deras hövding ett hot mot honom.
Sen kan jag ju passa på att rekomendera en film, nämligen: "Den trettonde krigaren"
En film som är mycket bra och utspelar sig under vikinga tiden, du får följa en arab som kommer upp till norden. Det kan ju också vara ett alternativ att låta rpna vara icke vikingar och kanske missionärer ifrån den kristan tron.
Och i så fall kan du ju låta dina spelare få höra av andra missionärer eller av biskhopen som skickar dem ditt att ingen av de andra missionärerna har återvänt och att vildarna i norr äter råt kött och dricker blod i från fallan fiender och att de till och med är kanibaler.
Annars så kan ju rpna råka ut för en missionär själva, när de är på plundrings tåg eller så kanske det anländer ett lite följe med missionärer till deras by och börjar predika kristus budskap. Vilket delar byn i två, var står rollspels personerna och vad tar det sig till för att få sin sida som segrare, eller blir det rollspels personerna som får i uppdrag att återställa ordningen i byn. Dvs kasta ut eller döda missionärerna och eventuelt alla andra som inte vill låta sig tjäna Oden. Kanske är det så att någon av rollspels personernas barndomsvänner blir omvända hur hanterar de det? Eller ännu värre en av rpna.
Har för mig att det var en tråd nydligen uppe om viking men minns inte säkert och jag orkar inte söka efter den just nu.
Hur som helst så hoppas jag att jag har get dig lite ideer, och lycka till med ditt äventyr.