Nekromanti Skala: Ondska/Godhet

G

Guest

Guest
Jag har mina tankar på ett rollspel där rollpersonerna påverkas av en god eller ond atmosfär... En atmosfär som smittar av sig till rollpersonen... Om någon länge påverkas av ondskans makt så blir han mer onskefull och vice versa...

Jag hade tänkt att det hela skulle visas på en sorts skala:

[Ond OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO God]

Där man får fylla i rutan (som nu är en cirkel) var man ligger i sitt "sätt". Rollpersonen som är god har ju då en ifyld ruta långt åt höger medans en ond långt åt vänster... Ju längre åt vänster ju ondare är personen... helt självklart alltså... Skalan påverkas av handlingar, miljövistelse och liknande... Detta kan ju vara en riktlinje för rollpersonens karaktär och underlätta för spelaren som undrar om hans roll är god eller ond*

* Det har varit många disskutioner om hurvida det är roligare att spela ond än god och sådant... Skalan tycker jag kan göra en rollpersons karktär bredare och lite mer "Spännande" att spela på något sätt...

Angående skalan så undrar jag om Ondska/godhet kan påverka egenskaper/färdigheter osv...

Någon som har förslag? Kritik är absolut välkommen för jag har ju just börjat utveckla tanken... Om någon inte förstod riktigt så kan ni be mig utveckla det hela... Men jag tror nog att det förklarades så att alla förstår vinken...
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Skalan är alltså en mätare som visar hur god/ond man är baserad på sina handlingar?

Det kan bli svårt att rollspela att omgivningen tvingar en att bli ond/god. Å andra sidan kan det bli bra i fall som t.ex. att rollpersonen blir tjänare åt nån onding och avtrubbas och förloras sina goda känslor allt eftersom. Eller tvärt om. ond figur träffar god snubbe, blir snäll.

Angående skalan så undrar jag om Ondska/godhet kan påverka egenskaper/färdigheter osv...

Det beror på. Snarare borde användandet av vissa färdigheter öka/minska, men inga andra effekter borde visa sig. Mentala egenskaper kan ändras.
Det beror iofs på spelvärlden. I en del kan hela rollpersonens utseende påverkas. Onda personer kan t.ex. genomgå en förvandlig och bli täckt av pikar, hornplåtar, få vassa tänder, extra kroppsdelar m.m.

Tillgång till olika sorters magi, specialegenskaper och förmågor m.m. kan också höra till.

- - - - - - -
Hoppas att mina tankar varit till någon hjälp.
 
G

Guest

Guest
Skalan är alltså en mätare som visar hur god/ond man är baserad på sina handlingar?
Inte riktigt så utan mer att det finns väsen vars existens kan förändra det hela... I en plats där ett slag utspelat sig mummsar detta väsen på hatet, smärtan, döden och allt det där som existerar/existerat på platsen... Samma sak på ett ställe där nya par träffats fast tvärt om... Kärleken, glädjen och vänligheten då istället.. Men handlingarna påverkar ju också det då...

I en del kan hela rollpersonens utseende påverkas. Onda personer kan t.ex. genomgå en förvandlig och bli täckt av pikar, hornplåtar, få vassa tänder, extra kroppsdelar m.m.
Nja något sådant hade jag inte direkt tänkt mig... Mer om några färdigheter sjönk/höjdes av att ondska eller godheten ökar...

Det kan bli svårt att rollspela att omgivningen tvingar en att bli ond/god
Jo det kan nog vara möjligt, men samtidigt kan det nog vara ganska kul att se hur rollpersonen förändras och utvecklas... En djupdykning i karaktären där spelaren får tänka sig personen i ett bredare perspektiv...

Tack för tankarna
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
[color:\\"#666666\\"]Irrelevant påpekande:
Dragonlance Adventures till gamla AD&D hade exakt en sådan skala.
Slut på irrelevant påpekande. [/color]

Angående skalan så undrar jag om Ondska/godhet kan påverka egenskaper/färdigheter osv...
Om man med ondska menar brist på empati borde färdigheter som har med läkekonst och känslouppfattning bli lite sämre av ökad ondska.

Omvänt borde hög godhet ge bonus på en del sociala färdigheter: man upplevs som ofarlig, hederlig, snäll.

Om den onda och goda atmosfär du nämner har drag av fysisk gas kunde man tänka sig att luktsinnet förändras. Kanske onda får lustförnimmelser av stank och blir extra uppmärksamma på minsta stänk av godhet i luften, medan goda gärna vill ha blommor och rökelse omkring sig eftersom de får kväljningar av även svaga odörer och ondskespår.
 
G

Guest

Guest
Om man med ondska menar brist på empati borde färdigheter som har med läkekonst och känslouppfattning bli lite sämre av ökad ondska.
Borde man inte helt enkelt skita i att försöka hjälpa någon genom läkekonst eller första hjälpen?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Den onda läkaren

Borde man inte helt enkelt skita i att försöka hjälpa någon genom läkekonst eller första hjälpen?
Nej, visst kan man vilja läka någon fast man är ond. Man kanske vill hålla ett tortyroffer vid liv, eller få en användbar kumpan stridsduglig. Eller man kanske får en stor summa pengar för att arbeta som läkare. Eller man kanske vill obducera ett lik mycket försiktigt för att komma åt den magiska pilspetsen utan att släppa lös demonparasiten. Det kan vara medicinska experiment för att testa vapen/droger/gifter/magi/uthållighet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Rollspelet Stjärnornas Krig har en liknande skala, men det rollspelet är såpass tråkigt att alla börjar på Goda och sedan vandrar mot Onda..

Jag tycker din idé är rolig men då ska den ha en avgörande roll i världen, lite som Moorcooks värld där allt pendlar mellan Kaos och Lag (tror jag), annars är hela idén med skalan rätt menlös..Jag har dock för mig att Elric! har alignments såsom DnD:s, alltså "Good, Neutral, Evil".. En "lite" mindre detaljerad skala än din med andra ord..

Att ha en sådan skala på rollformuläret är också menlös om den pendlar utan att man egentligen bryr sig.. Jag vill egentligen att man oroas över att man håller på att glida över till en sida av skalan.. Man skulle kunna fixa det rätt enkelt, men du kanske inte vill ha enkelhet i detta fall?

Det jag skulle tänka mig att skalan används inom "gullfantasy" där det är satt att "alla troll är goda och alla älvor är goda".. Då kan man tänka sig att vissa raser har vissa områden på skalan som kan se ut såhär..

[Ond [color:\\"red\\"]OOOO[/color][color:\\"green\\"]OOOO[/color][color:\\"yellow\\"]OOOO[/color][color:\\"blue\\"]OOOO[/color] | [color:\\"white\\"]OOOO[/color][color:\\"purple\\"]OOOO[/color]OOOO[color:\\"orange\\"]OOOO[/color] God]

[color:\\"red\\"]Troll[/color]
[color:\\"green\\"]Djurmän[/color]
[color:\\"yellow\\"]Vättar[/color]
[color:\\"blue\\"]Människor[/color]
[color:\\"white\\"]Människor[/color]
[color:\\"purple\\"]Hober[/color]
Djurmän
[color:\\"orange\\"]Älvor[/color]

När man gör sin gubbe så får man sätta en markering inom den gräns som rasen befinner sig i.. När man sedan spelar så får man försöka hålla sig inom det området, för annars börjar man få minus på sina färdigheter för att "man börjar bli olik de andra" i sin egen ras.. För varje "färggrupp" man överstiger i "fel" riktning får man ett visst antal minus i färdigheten.. Ett troll som inte vill bli god får då fler minus när denne går över till den goda sidan än (de onda) djurmännen och vättarna.. Vättarna är enklare att spela än trollen, då de kan gå mot den onda sidan utan att få minus.. Människorna kan inte vara genomonda eller genomgoda utan är någonstans i mitten.. Likadant gäller det för älvorna.. De strävar alltid efter att vara goda..

Djurmännen är olika djur som har kropp som humanoider.. De onda är raser som getmän, råttmän, lejonmän, för alla vet ju att de kan klassas som onda :gremtongue: *sarkasm*, medan de goda exempelvis är svanmän, kattmän och grävlingmän..

Det intressanta i rollspelet kan komma om man slänger in alla raserna i en och samma värld och att alla är accepterade.. Tänk dig ett äventyrargäng med ett troll och en kattman.. De kommer jämt att kivas om vilket handlingssätt som är bäst.. Om någon av dem ger sig så får de en förflyttning mot "fel sida" av skalan..

Förhoppningsvis kommer detta sluta med att trollen går runt i världen och är rädda för att vara onda och älvorna är rädda för att bli onda, för om de blir det så får de dåligt självförtroende utifrån de andra i samma ras och presterar sämre.. Gör de en sak som inte stämmer överens med deras synsätt på livet så får de en dålig förflyttning på skalan..

Man skulle kunna lägga upp äventyren så att man ger plus eller minus på skalan, beroende på hur de löser det hela och att alla i gruppen får samma modifikation.. Det blir lite moraliskt rollspelande eller något..

Hmm.. Jag har ett sätt att få fram hur bra man är genom skalan men den orkar jag inte dra nu..

Fanken.. Kommer du inte att använda dig av det här så snor jag hela idén..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog skulle gjort ett übergulligt dogmafantasyspel istället för de han hade tänkt att göra nu

<CENTER>[color:"green"]"Söker efter sina byten och tar ifrån dem livets ljus."</center>
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
En sådan skala borde inte kallas Ondhet/Godhet eftersom det är väldigt svårdefinierade begrepp. Vem bestämmer vad som är "ont" och "gott"? Det är en ytterst subjektiv uppfattning. Trollen tycker antagligen att de gör gott när de rensar världen från svagare raser eller äter upp någon mesig liten person. Medan älvorna tycker att de gör gott när de planterar träd eller försöker få alla att bli trädkramare och tycka som dem. En annan skala med kanske empati i ena änden och känslokallhet i andra skulle kunna funka. Bara ett förslag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Case in point

Nej, visst kan man vilja läka någon fast man är ond. Man kanske vill hålla ett tortyroffer vid liv, eller få en användbar kumpan stridsduglig. Eller man kanske får en stor summa pengar för att arbeta som läkare. Eller man kanske vill obducera ett lik mycket försiktigt för att komma åt den magiska pilspetsen utan att släppa lös demonparasiten. Det kan vara medicinska experiment för att testa vapen/droger/gifter/magi/uthållighet.
Mengele är väl den typiska bilden av en ond läkare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Någon som har förslag?
Jag har kört en sådan grej en gång, i en kampanj där det var en stor del av den att rollspersonerna skulle "renas" för att bli redo för att möta slutbossen. Skulle nog inte använt det annars.

The earth isn´t dying. It´s being killed and those who are killing it have names and addresses...
Hotar du mig?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"[Ond OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO God]"

Precis som i Kult och Gemini, då?

Personligen tycker jag att man kan bestämma god/ondhet på kuligare sätt än en endimensionell skala Ett exempel är hur jag utökade Kults system:

Jag ändrade det till tre stycken endimensionella skalor, Vansinne-Upplysning, Lust-Askes samt Vrede-Lugn, som hade tjugo värden var, där 0 var absolut Vansinne, Lust samt Vrede och 20 absolut Upplysning, Askes och Lugn.

Dessa skalor placerades i en sexuddig stjärna och pekade åt dessa håll i den: >|<

Varje ände/extrem av skalorna gick in i varsin av stjärnans uddar, och medelpunkten av dessa utgjorde rollpersonens natur. De skalorna som pekade uppåt (God natur) var Upplysning, Askes och Lugn. Vansinne-Upplysning är den skala som pekar rakt upp och rakt ner, och det gör att en förändring på V-U-skalan ändrar den gemensamma medelpunkten (naturen, som sagt) mer än en förändring på L-A- och V-L-skalorna gör. Om medelpunkten av skalorna ligger någonstans i mitten (i höjdled) av skalan är man Neutral (alltså en normal människa), långt uppe (genom att man har övervägande hög Askes, Lugn och/eller Uppplysning) är man God, och om den ligger långt ner är man Ond.

Äh. Jag skickar med en illustration på det hela så att någon kan förstå vad jag menar... då kan man också ganska enkelt och överskådligt se hur de olika skalorna kan balansera varndra (ex: en Lustfull men Upplyst och Lugn person kan vara God).

 
G

Guest

Guest
Att ha en sådan skala på rollformuläret är också menlös om den pendlar utan att man egentligen bryr sig.. Jag vill egentligen att man oroas över att man håller på att glida över till en sida av skalan
Skalan ska ju baseras på hur rollspelet fungerar... I mitt fall är det en del av världen...

Man skulle kunna fixa det rätt enkelt, men du kanske inte vill ha enkelhet i detta fall?
Jodå, det strävar jag efter iallafall...

Man skulle kunna lägga upp äventyren så att man ger plus eller minus på skalan, beroende på hur de löser det hela och att alla i gruppen får samma modifikation.. Det blir lite moraliskt rollspelande eller något..
Jo det hade jag tänkt mig... Tex om någon använder totyr för att få ut information från någon blir resultatet mot den mörkare sidan... medans man genom att skona fienden går mer mot den ljusare... Men moraliskt rollspelande vet jag inte... I vissa fall kan det nog vara bättre att stå lite mer mot vänster på skalan... För en übergod person skulle nog inte tveka om att offra sig själv för någon vän...

Fanken.. Kommer du inte att använda dig av det här så snor jag hela idén..
Jag hade ju inte riktig tänkt i de banorna du visade... Så kör hårt...
 
G

Guest

Guest
En sådan skala borde inte kallas Ondhet/Godhet eftersom det är väldigt svårdefinierade begrepp. Vem bestämmer vad som är "ont" och "gott"?
Jo det kan jag ju hålla med om men jag hade tänkt mig riktlinjer för vad som just defineras som "Ondska" och "Godhet" i just den välden...

Och det kommer inte hadla om ett fantasyspel så det där med troll och sådant är ju inget som dyker upp...
 
Top