Nekromanti Skaffa katt.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag har funderat länge nu på att skaffa en katt så jag har någon hemma, så att säga. Gillar katter men har aldrig haft en själv.
Så jag tänkte fråga ni här på forumet som har erfarenhet av katter, vad ska man tänka på?

Snälla gå inte OT.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har haft katter hela livet (just nu har jag 2). Bra om man kontrollerar katten hos veterinär (om det inte är gjort), och sen försäkrar den. Annars kan man gå på känsla tycker jag. Välj den katt du får bra vibbar för. Katter har unika personligheter.

Raskatter och sånt.. Inte viktigt för mig. Om du väljer en sån, ta en ras som funkar i miljön där du bor.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Om du är borta mycket är det en bra idé att skaffa två katter så håller de varandra sällskap när du är borta.

Skaffa kvalitetsfoder, ska höra med sambon och svärmor om förslag på bra märken.

Rensa kattlådan ofta så blir det mysigare för både dig och katten/ katterna

Om du skaffar kattungar är det viktigt att du kollar upp vaccinering och kastrering/ sterilisering

Hade du tänkt ha katten som inne eller utekatt? Ska du ha den som innekatt är det extra viktigt att det i din lägenhet finns gömställen, utkiksplatser och platser att hoppa upp och ner på, samt något att jaga (tygmöss, garnnystan, laserpekare, kattkompis). Ska du ha den som utekatt är det viktigt att tänka igenom så att du inte har stora bilvägar i närheten eller grannar som tycker illa om katter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag följer den här tråden med stort intresse =)
Hur ser det ut lite mer långsiktigt - ska man t.ex ta till veterinär ett visst antal gånger per år? Vaccinationer etc? Klippa klor och grejer? Hur mycket, och vilket, "underhåll" är det egentligen man behöver göra?

Ska sägas att det för min del definitivt bara är intresserad av innekatt. Jag behöver dessutom hitta en jag inte är allergisk mot...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rätt lite underhåll.. finns det bra klösmöjligheter behöver man inte alls hålla på att kvippa klor, det sköter katten själv. Och verkar katten frisk och pigg behöver man inte gå till veterinären heller, se bara till att den är ordenligt försäkrad. "Bondkatter" är ofta sjukt tåliga. Men priset hos veterinärerna har gått upp sedan försäkringar blivit standard.

Annars är vanliga katter oerhört underhållsfria jämfört med andra husdjur. Borsta den då och då, de den bra mat, håll rent i lådan och se till att det finns friskt vatten att dricka. Och se till att katten inte har det trist.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Spider, jag ska bort några dagar i September och behöver ändå kattvakt då - om du vill provlåna min katt under den tiden kan vi möjligtvis prata om det. Vi får se hur ni kommer överens först. Och du måste kunna lova att du då inte helt plötsligt får annat för dig.

Det är den enda stora nackdelen med att skaffa katt skulle jag säga: att man inte kan åka bort spontant. Det kan kännas rätt begränsande.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Om du tänker bo i lägenhet:

Skaffa två katter - de kommer leka av sig med varandra och det är bra om du inte kommer ha så mycket tid att leka med dem själv. Dessutom känner de sig inte ensamma när du är borta.

Bygg på höjden - Om du inte har en så stor lägenhet så är det smart att bygga på höjden. Gör det möjligt för katterna att hoppa upp i bokhyllor.

Fixa klösbräda - Klöspelare är A och O för att bevara möbler. Tvinga katterna att använda klösbrädan. Hur du gör det är mindre viktigt än att de gör det.

Separera mat och vatten - Katter dricker mer vatten om vattnet är avskilt från maten. Försök ha de olika skålarna i olika rum eller så långt ifrån varandra som möjligt (men se till att de står så långt borta från lådan som möjligt också). Mina katter äter bara torrfoder för jag hatar lukten av blötfoder (+ att jag har lyxen att ha katter som avskyr blötfoder) och när det serveras torrfoder är det extra viktigt att katterna dricker ordentligt, för annars kan de få njur- och urinvägsproblem.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Veterinär - Se till att vaccinera kattungarna när de är små. Många tycker att det är viktigt att följa upp vaccinationerna årligen också, men det känns mest som meh! så det har jag inte brytt mig om. Se dock till att kastrera/sterilisera katterna. Gör det direkt när katterna blir könsmogna. Det är både för din och för kattens trivsel (om nu inte din katt får sig ett ligg med halvjämna mellanrum).

Ge inte katten mjölk... misstänker att det här är allmänt känt nuförtiden, men man kan inte vara allt för säker. Katter är, liksom typ alla andra djur, by default laktosintoleranta och mår dåligt av mjölk.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Spider Jerusalem said:
Jag har funderat länge nu på att skaffa en katt så jag har någon hemma, så att säga. Gillar katter men har aldrig haft en själv.
Så jag tänkte fråga ni här på forumet som har erfarenhet av katter, vad ska man tänka på?

Snälla gå inte OT.
Är det en innekatt du klurar på? Då är det raskatt som gäller. Min fru har försökt ha en bondkatt som innekatt en period men det funkade inte alls då den bara hängde vid ytterdörren och var ledsen på slutet (sen fick den flytta till en kollega på landet och blev världsmästare i att fånga råttor). Vår nuvarande innekatt får ibland hänga med ut på altanen och spana, men är allmännt ointresserad av att gå längre. Nackdel: den förstnämnda katten fick hon gratis av en väninna, den sistnämnda kostade 7000.

Försäkra katten. Vi hade två katter men den äldre fick urinvägsinfektion och sedan havererad matsmältning och vi var tvugna att avliva honom. Du vill inte veta vad det kostar att ha en katt hos djursjukhuset över en natt... (och vill du vet får du fråga nån annan för jag minns inte, men det är skitdyrt)

Kastrerade katter blir lugnare (plus för innekatter) men har lättare att gå upp i vikt. Köp bra mat (vi köper en monstersäck torrfoder hos en djurklinik som räcker typ ett år, i vanlig ordning är mitt minne värdelöst så jag minns inte prisnivå).

tillägg:
Funderar du på två katter för att ge dem sällskap så försök köpa två syskon från samma uppfödare eller liknande så båda flyttar in hos dig samtidigt samt är vana vid varandra sen tidigare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Feuflux said:
Är det en innekatt du klurar på? Då är det raskatt som gäller. Min fru har försökt ha en bondkatt som innekatt en period men det funkade inte alls då den bara hängde vid ytterdörren och var ledsen på slutet (sen fick den flytta till en kollega på landet och blev världsmästare i att fånga råttor).
Lustigt, en god vän till mig har två katter. Den ena är en före detta gatukatt och den andra är en raskatt som är uppvuxen som gatukatt innekatt(menade jag, Förlåt).

Det är den före detta gatukatten som är ointresserad av utsidan och beter sig mest städad (skiter i lådan, spyr inte på golvet) medan raskatten ständigt försöker sig på utbrytningsförsök och sitter och trånar vid öppna fönster (och ibland missar lådan genom att sitta vänd åt fel håll och kräks i hallen ibland).

Edit: Skrivfel
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Alltså har man väl vant en katt att vara ute så tycker jag det är djurplågeri att ha den som (endast) innekatt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Jag lånar tråden lite för att höra med de som haft katt och kan ämnet om de har erfarenhet av att ha katt och smådjur.

Jag har nämligen ett visst tryck på mig här hemma att skaffa katt, och eftersom vi också har fyra stycken råttjejer som är mina små hjärtebarn, så är jag tveksam. Visst, jag vet att många fått det att funka, men jag har också hört om folk som fått dela in hemmet i säkerhetszoner som det nästan krävs luftsluss mellan. För mig är inte "det går troligen bra" bra nog, jag vill veta att det kommer att gå bra, för jag riskerar inte mina råttor på ett "går nog...".
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Går utmärkt med råttor och katter här hemma, du kanske inte kan ha råttorna fritt springandes med katten i samma rum dock.

Appråpå bondkatter som innekatter har jag tre här hemma och det går utmärkt :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ska bara förtydliga lite:

* Det här är anekdotiska bevis, dvs ta det jag säger med lagom mängd nypa salt.

* När jag säger bondkatt så menar jag till viss del "katt som upplevt uteliv". Som sagt i tråden så skulle jag definitivt inte rekommendera att ha en katt som upplevt uteliv som innekatt (funkar det så är det oväntat och en bonus).

* När jag säger raskatt så utgick jag ifrån vår egen katt, brittiskt korthår, som har korta, tjocka ben (inga hoppare) och är slöa jäklar (inte så mycket jaktinstinkt) dvs har bra utgångsläge för att trivas som innekatt.
 
Top