Nekromanti Skaffa Eon III eller vänta på Eon IV?

Hästis

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
33
Location
Uppsala
Vilket är det vettigaste?
Jag har ännu inte spelat något Eon-spel men jag funderar på att göra det.

Det jag undrar är om man ska börja med att köpa Eon III och lira det eller om mans ska vänta tills IV kommer ut?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hästis said:
Vilket är det vettigaste?
Jag har ännu inte spelat något Eon-spel men jag funderar på att göra det.

Det jag undrar är om man ska börja med att köpa Eon III och lira det eller om mans ska vänta tills IV kommer ut?
Köp Eon III. Något datum är inte utfäst för EON IV och du bör nog räkna med att produkten lanseras kring 2013-2014 tidigast.

/enligt mina beräkningar
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag väntar på 4an då jag hört det ryktas att det kanske kan bli en väldigt stor regelförändring genom att slå ihop Noir´s regelsystem med Eon, eller iaf kraftigt modifierat, vilket jag skulle finna väldigt intressant. Jag har aldrig lyckats motivera mig att spelleda Eon i sin nuvarande form på grund av reglerna då jag tycker det är för mycket arbete. Teoretiskt sätt borde jag älska Eons system men av någon anledning klickar det inte så hoppas på ett uppfräschat Eon4.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Wulfrik said:
Jag väntar på 4an då jag hört det ryktas att det kanske kan bli en väldigt stor regelförändring genom att slå ihop Noir´s regelsystem med Eon, eller iaf kraftigt modifierat, vilket jag skulle finna väldigt intressant. Jag har aldrig lyckats motivera mig att spelleda Eon i sin nuvarande form på grund av reglerna då jag tycker det är för mycket arbete. Teoretiskt sätt borde jag älska Eons system men av någon anledning klickar det inte så hoppas på ett uppfräschat Eon4.
Om du ändå aldrig varit förtjust i reglerna kan det ju vara lika bra att vänta på Eon IV. Däremot är Geografica Mundana och några andra moduler väldigt köpvärda oavsett vilka regler man tänkt köra med.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Köp nu skulle jag rekomendera, du kan köpa en kombinerad Eon III plus Atlasbox för 449:- plus frakt från neogames postorder. Atlasdelen som annars i sig själv går för 299:- plus frakt kommer du antagligen ändå vilja ha så i praktiken betalar du bara 150 pengar för reglerna. Över huvud taget känns detta som en av de mest prisvärda rollspelsprodukterna man kan tänka sig. (Nu pratar jag ur ett mycket spel för pengarna perspektiv, sedan finns det dom som älskar Eon och dom som hatar det men det är en subjektiv värdering du behöver göra själv.)

/Bjorn
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
I slut ändan är det dumt att köpa nuvarande upplaga om det dyker upp en nyare inom en väldigt snar framtid.

Speciellt om det är en större ändring av regler.
Se Dungeones & Dragons 3.5 upp till D&D 4.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
wallahad said:
I slut ändan är det dumt att köpa nuvarande upplaga om det dyker upp en nyare inom en väldigt snar framtid.

Speciellt om det är en större ändring av regler.
Se Dungeones & Dragons 3.5 upp till D&D 4.
Jo men här är det vad jag vet ingen som ens lovat någon ny version inom en "snar framtid" och även om det hade gjorts det så brukar löften från Neogames (de är knappast unika i detta avseende dock) om att det "snart" kommer en ny version vara av den karatären som det kanske inte är värt att sätta sitt rollspelsliv på paus för...

/Bjorn
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bjorn said:
wallahad said:
I slut ändan är det dumt att köpa nuvarande upplaga om det dyker upp en nyare inom en väldigt snar framtid.

Speciellt om det är en större ändring av regler.
Se Dungeones & Dragons 3.5 upp till D&D 4.
Jo men här är det vad jag vet ingen som ens lovat någon ny version inom en "snar framtid" och även om det hade gjorts det så brukar löften från Neogames (de är knappast unika i detta avseende dock) om att det "snart" kommer en ny version vara av den karatären som det kanske inte är värt att sätta sitt rollspelsliv på paus för...

/Bjorn
Dessutom så skall EON IV kunna fungera tillsammans med tidigare publicerat material av de rykten jag hört.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Dessutom så skall EON IV kunna fungera tillsammans med tidigare publicerat material av de rykten jag hört.

Har svårt att se att t.ex. regelsupplementen som vapenmästaren kommer fungera om de nu kommer förändra stridssystemet ordentligt till Eon IV.

Men det vore kanske bara bra det för vapenmästaren är väl kanske inte den bästa boken när det kommer till stridskonster. Visst kul som fan att sitta och gotta sig i tekniker och grejer men känns som den boken tillsammans med mycket annat gör Eon mer stridsinriktat än vad det borde Imho.

/Poseur
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Wulfrik said:
Jag väntar på 4an då jag hört det ryktas att det kanske kan bli en väldigt stor regelförändring genom att slå ihop Noir´s regelsystem med Eon, eller iaf kraftigt modifierat, vilket jag skulle finna väldigt intressant. Jag har aldrig lyckats motivera mig att spelleda Eon i sin nuvarande form på grund av reglerna då jag tycker det är för mycket arbete. Teoretiskt sätt borde jag älska Eons system men av någon anledning klickar det inte så hoppas på ett uppfräschat Eon4.
wallahad said:
I slut ändan är det dumt att köpa nuvarande upplaga om det dyker upp en nyare inom en väldigt snar framtid.

Speciellt om det är en större ändring av regler.
Se Dungeones & Dragons 3.5 upp till D&D 4.
Fast jag har svårt att se att reglerna ändras och gör tidigare supplement föråldrade. Det hade varit ett dumt drag av Neogames eftersom de då behöver göra om "alla" tidigare moduler. Detta är visserligen behövligt för vissa av deras böcker, men i slutändan blir det en massa jobb för omskrivning av tidigare material som säkerligen kommer ta 10 år med svensk rollspelsutgivning i åtanke.

Ett exempel som går att dra är Warhammer Fantasy Roleplay 3, när FFG gav ut en nyutgåva klagade alla tidigare spelare på att det inte var kompatibelt med alla deras gamla böcker. Nu 1½ år efter släppet av det nya systemet klagar fortfarande folk på att det inte är ett komplett spel, alla Chaosgudar är t.ex. inte täckta med regler och minions. FFG har ändå på detta 1½ år gett ut ett 10-tal supplement. Svenska spelföretag ska vara glada om de ger ut ett supplement om året så jag har förhoppningar på ett uppfräschat men kompatibelt system. FFG och WotC har extremt mycket högre utgivningstakt och deras fans klagar och håller krampaktigt fast vid tidigare utgåvor för att de har "alla böcker" och de väntar med att byta tills det finns tillräckligt med böcker till den nya utgåvan. Varför skulle Eon-fans reagera olika? Speciellt med utgivningstakt i åtanke. "Jag byter till Eon 4 när det finns mer böcker till det" kan göra att det dröjer länge innan folk byter, därför tror jag att det kommer vara kompatibelt i mångt och mycket.

Dessutom skulle nog många gamla fans tänka, varför köpa 4an? Jag har ju alla dessa böcker till 3an, om bakåtkompabilitet saknas.

Jag skulle helt enkelt ge Hästis rådet, köp Eon 3. 4 kommer inte än på ett tag och förhoppningsvis (och troligtvis enligt mig) är de nya reglerna kompatibla med det gamla systemets supplement till stor utsträckning.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
k7e9 said:
Fast jag har svårt att se att reglerna ändras och gör tidigare supplement föråldrade.
Självklart ska modulerna som skrivits till Eon I, II och III fungera väl ihop med Eon IV. En del konverteringsinformation kan behövas, men det fixar vi.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Egentligen tycker jag: Vänta, Eon IV verkar bli riktigt coolt. Saker som jag har ogillat i de tidigare versionerna verkar bli åtgärdade.

Eon IV verkar bli ett ganska annorlunda spel mot Eon I-III. Även om spelen blir "kompatibla" med konverteringsregler.

Vill du bara vidga dina vyer och testa ett nytt spel? Vänta isf med Eon och testa något helt annat spel tills Eon IV kommer ut. För IMO är Eon I-III en glädjedödande sörja.

Men vill du testa vad Eon-kidsen pratar om idag, hugg dina version III-prylar nu och spela allt vad du orkar. Man får ju, som folk redan sagt, rätt mycket material att arbeta med, även om man bara skaffar ett "startpaket".

Vad är du ute efter?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Wilper said:
Egentligen tycker jag: Vänta, Eon IV verkar bli riktigt coolt. Saker som jag har ogillat i de tidigare versionerna verkar bli åtgärdade.
Lite nyfiken, vad är det du ogillat i Eon?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
avatarex said:
k7e9 said:
Fast jag har svårt att se att reglerna ändras och gör tidigare supplement föråldrade.
Självklart ska modulerna som skrivits till Eon I, II och III fungera väl ihop med Eon IV. En del konverteringsinformation kan behövas, men det fixar vi.
Det var ungefär det jag trodde och det låter ju bra det, fint att få det bekräftat. Självklart kan konvertering behövas mellan versioner (annars kan man ju knappt ändra ett system alls).

Men i exempelvis fallet WFRP2 -> WFRP3 är ju reglerna helt förändrade, så där är det inte bara konverteringsinformation som behövs, utan i princip allt material behöver göras om. Även D&D3,5 -> D&D4, som togs upp i tråden som exempel på stora regelförändringar, kräver vad jag förstått helt nya böcker och de gamla böckerna blir i princip "världelösa" ur en regelsynpunkt.

Då skulle jag absolut råda Hästis att skaffa Eon III och lira det tills IV kommer eftersom allt utom de två grundböckerna kommer vara relevanta även efter Eon IV-släppet.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
En nyfiken till: Var finns det detaljerad information om vad EonIV kommer att innebära? Alltså, mer konkret än bara Neobloggen, som så vitt jag kan se inte ger så mycket hard facts?

/Håkan, som tror att lyftet för Eon skulle kunna vara någon riktigt bra app eller webbverktyg
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Hakanlo said:
En nyfiken till: Var finns det detaljerad information om vad EonIV kommer att innebära? Alltså, mer konkret än bara Neobloggen, som så vitt jag kan se inte ger så mycket hard facts?

/Håkan, som tror att lyftet för Eon skulle kunna vara någon riktigt bra app eller webbverktyg
Ingenstans tror jag, här på forumet dyker det väl upp små bitar med information då och då, men tyvärr finns ingen offentlig information om vad Eon IV kommer innebära mer än det på bloggen och det som utvecklarna delar med sig av här på forumet.

Det hade också varit kul att få veta när det möjligen dyker upp, problemet med releasedatum brukar väl dock vara att de aldrig hålls så egentligen är det onödig information. Men man kanske hade kunnat berätta hur långt arbetet kommit, är det 50% klart? 10%? 75%?

En riktigt bra app (för iPhone/Android menar du?) hade varit guld, men frågan är om utvecklingskostnaderna täcks av köparna på vår relativt lilla marknad.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
k7e9 said:
Ingenstans tror jag, här på forumet dyker det väl upp små bitar med information då och då, men tyvärr finns ingen offentlig information om vad Eon IV kommer innebära mer än det på bloggen och det som utvecklarna delar med sig av här på forumet.

Det hade också varit kul att få veta när det möjligen dyker upp, problemet med releasedatum brukar väl dock vara att de aldrig hålls så egentligen är det onödig information. Men man kanske hade kunnat berätta hur långt arbetet kommit, är det 50% klart? 10%? 75%?

En riktigt bra app (för iPhone/Android menar du?) hade varit guld, men frågan är om utvecklingskostnaderna täcks av köparna på vår relativt lilla marknad.
Det jag skulle kunna få till är att uppdatera bloggen mer flitigt och detaljerat. Och som sagt - releasedatum är väldigt svårt då det är ett hobbyprojekt. Det kommer hursomhelst finnas inspirerande material att läsa och testa till Gothcon 2011. Vi hade möte igår igen och nu börjar vi få struktur på hur vi ska hantera sociala konflikter, även om det är en bit kvar innan det är klart.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
wallahad said:
I slut ändan är det dumt att köpa nuvarande upplaga om det dyker upp en nyare inom en väldigt snar framtid.

Speciellt om det är en större ändring av regler.
Se Dungeones & Dragons 3.5 upp till D&D 4.
Fast D&D3,5 och D&D4 är ju helt olika typer av spel, så det är inte helt jämförbart.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
avatarex said:
k7e9 said:
Ingenstans tror jag, här på forumet dyker det väl upp små bitar med information då och då, men tyvärr finns ingen offentlig information om vad Eon IV kommer innebära mer än det på bloggen och det som utvecklarna delar med sig av här på forumet.

Det hade också varit kul att få veta när det möjligen dyker upp, problemet med releasedatum brukar väl dock vara att de aldrig hålls så egentligen är det onödig information. Men man kanske hade kunnat berätta hur långt arbetet kommit, är det 50% klart? 10%? 75%?

En riktigt bra app (för iPhone/Android menar du?) hade varit guld, men frågan är om utvecklingskostnaderna täcks av köparna på vår relativt lilla marknad.
Det jag skulle kunna få till är att uppdatera bloggen mer flitigt och detaljerat. Och som sagt - releasedatum är väldigt svårt då det är ett hobbyprojekt. Det kommer hursomhelst finnas inspirerande material att läsa och testa till Gothcon 2011. Vi hade möte igår igen och nu börjar vi få struktur på hur vi ska hantera sociala konflikter, även om det är en bit kvar innan det är klart.
Mer bloggande är definitivt önskvärt, mer information är alltid trevligt. Dessutom säger i princip all forskning på social media (som jag läst) att en blogg som uppdateras oftare, får fler trogna följare. Så det borde vara en win-win att uppdatera mer på bloggen, iallafall någon gång i veckan. :gremsmile:
GothCon 2011 blir helt enkelt värt att besöka bara på grund av att ni kommer vara där och dela med er av Eon IV-info. :gremlaugh:
 
Top