Nekromanti Skador

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag tuffar vidare med mitt system.

Nu till skador och jag vill bara ha lite snabba åsikter om följande:

Jag hade tänkt att skador delas in i skadenivåer. Skadenivå orsakar blödningstakt (blodpoäng ryker) men skall man kunna få skador (i form av förlorade Utmattningspoäng) även om rustning/skydd stoppar kulor eller liknande?
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag hade tänkt att skador delas in i skadenivåer. Skadenivå orsakar blödningstakt (blodpoäng ryker) men skall man kunna få skador (i form av förlorade Utmattningspoäng) även om rustning/skydd stoppar kulor eller liknande?"

Låter bra tycker jag. Kan inte se framför mig en man som får en kula i västen utan att slås omkull eller i alla fall bli omtöcknad...

--
Björn
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
"Jag hade tänkt att skador delas in i skadenivåer. Skadenivå orsakar blödningstakt (blodpoäng ryker) men skall man kunna få skador (i form av förlorade Utmattningspoäng) även om rustning/skydd stoppar kulor eller liknande?"

Tänker du väva in smärta och utmattning i samma term då eller? För jag tror inte att man blir direkt utmattad av att bli skjuten, det blir väl snarare en bieffekt av blodförlusten (men jag kan mycket väl ha fel). Fast ifall du räknar med smärta också så kan du ha en frivillig regel om att man minst får ett utmattningpoäng i skada ifall man blir träffad i strid, även ifall man har en skyddande rustning. Jag skulle nog kört på den regeln isådana fall.

Men jag tycker det låter bra annars :gremsmile:
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Håller med.. såg i nån tv-show att någon "testade" en skyddsväst... de sköt honom med en magnum på vad kan det ha varit, 3-4 meters håll... han stod _inte_ upp efter det... Så nog fan ska man reagera på nåt sätt...

/R - lite småvirrig såhär på morronen...
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
skall man kunna få skador (i form av förlorade Utmattningspoäng) även om rustning/skydd stoppar kulor eller liknande?

Ja definitivt. Men jag skulle inte se det som Utmattningspoäng utan som chock och smärta. Och det finns en effekt till och det är räddsla. Om man blir träffad i hjälmen av en kula, även om den bara snuddar så är den instinktiva reaktionen att man blir rädd och hoppar i skydd. Man kommer antagligen vara rätt byxis i resten av striden också. Reaktionen är givetvis beroende av erfarenhet, en riktig superveteran kanske inte bryr sig, men det bör vara undantag och inte regel som det är idag i de flesta spel. En färsking däremot kanske får total panik och ligger och skakar tills någon dyker upp och lyckas peppa igång honom igen.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Håller med.. såg i nån tv-show att någon "testade" en skyddsväst... de sköt honom med en magnum på vad kan det ha varit, 3-4 meters håll... han stod _inte_ upp efter det... Så nog fan ska man reagera på nåt sätt..."

Skyddsvästutprovare måste ju i så fall vara ett av de där jobben som man helst inte rör vid... /images/icons/smile.gif

--
Björn


-Uppe med tuppen; inleder verkanseld mot fågelkräket-
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Nu är jag ju själv inne på den mer hjälteaktiga och actionbetonade stilen så jag vill inte att rollpersoner skall skita ner sig eller springa och spy i närmsta hörn. Däremot bör de få en del pisk och känna smärta därav.

Jag är inne på att fördela skador i penetrerande och krossande skador men har inte bestämt mig ännu. Smärta som uppstår av skador skall förhindra och ge modifikationer för fortsatta handlingar.

/Patrik - som hatar att skriva färdighetsbeskrivningar - så tråkigt, så tråkigt....
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
<i>Nu är jag ju själv inne på den mer hjälteaktiga och actionbetonade stilen så jag vill inte att rollpersoner skall skita ner sig eller springa och spy i närmsta hörn. </i>

Personligen tycker jag det blir mer hjältemodigt den gången man inte blir rädd i ett realistiskt spel där man normalt blir rädd. Om hjältemod är standarden så finns det inget hjälteaktigt med det.

<i>Jag är inne på att fördela skador i penetrerande och krossande skador men har inte bestämt mig ännu. Smärta som uppstår av skador skall förhindra och ge modifikationer för fortsatta handlingar.</i>

Hur menar du? Ska det finnas vapen som enbart gör penetrerande skada och andra som enbart gör krossande? Eller har du tänkt dig att vapen har ett penetreringsvärde och ett krosskadevärde?

(jag tycker det senare är mycket bättre)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Först vad gäller hjälteglorian för rollpersoner så menar jag att de inte jämt skall drabbas av krigssjuka och bli passiva så fort det drar ihop sig för strid. Naturligtvis skall RPna inte gå oberörda ur striden. Vi brukar avgöra med ett slag för Stridsvana. Misslyckas slaget så blir man lite nervig och Svårighetsgraden åker upp ett steg.

Penetration vs Kross - om en kula stoppas av ett skyddande material så kan ju även det leda till en skada. Följande har jag tänkt mig sedan tidigare vad gäller projektiler:

Penetration eller Kross
För att veta hur mycket skada en Rollperson utsätts för så bestämmer man först om skadan är en penetrerande skada eller en krosskada.

Jämför vapenkaliberns PenV med kroppsskyddets SkyV. Om PenV är mer än SkyV så har kulan penetrerat kroppsskyddet. Skadan är då en penetrationsskada. Om PenV är lika med eller mindre än SkyV så har kroppsskyddet stoppat kulan. Skadan som görs mot målet är då en krosskada.

Orsakad Skada
Den skada som orsakas på Rollpersonen är lika med Skadevärdet minus Dämpningsvärdet på kroppsskyddet.
Om Skadevärdet fortfarande är positivt efter Dämpningsvärdet är subtraherat så avgörs vilken grad av skada som Rollpersonen har utsatts för. Det slutliga värdet avgör också hur mycket Blodpoäng som Rollpersonen har förlorat.

Patrik
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Hmmm...

Hade du tänkt några regler för impact (vet inte hur jag ska säga det på svenska)? Typ: Kalle blir skjuten av ett hagelgevär i magen. Han har ett mycket bra skydd som tar emot en stor dela av smällen. Men troligtvis så kommer han ju att falla omkull av trycket...
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Låter som ett intressant och bra system. Har du tänkt dig att ha någonslags maxskada eller olika skador på olika kroppsdelar? Eller är det tänkt att systemet är utan kroppsdelar?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Hmmm...

Nu är det ju så (vilket diskuterats otaliga gånger på Neotechforumet) att kulor från eldhandvapen mycket, mycket sällan skulle kunna få en normal människa att falla p.g.a överförd energi. Kulorna väger för lite och människor för mycket, helt enkelt.
Däremot blir det ju ett gigantiskt tryck på den yta som träffas av kulan, vilket ju gör att huden brister där (förstås) och kulan skapar en sårkanal in i kroppen.

/RipperDoc
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Re: Hmmm...

"Skyddsvästutprovare måste ju i så fall vara ett av de där jobben som man helst inte rör vid."
Särskilt inte om vissa västar inte håller standarden. /images/icons/smile.gif

Ang. flyga bakåt när man blir träffad. Som RipperDoc skrev. Man gör det inte.. Balanssinnet hinner tom utjämna så att man bara kanske svajar till lite.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker PAXs system verkar intressant
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Nej, ser du...[OT]

...personligen tycker jag att det är mer sport i att testa motmedel mot luft-markmissiler. /images/icons/smile.gif

--
Björn
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re Jasså... (OT)

...men vet du varför man inte hör så mycket om neutronbomber längre? Jo , jag var nämligen med och testade dem och de verkade inte så farliga trots allt...
:gremsmile:[/i]
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Re Jasså... (OT)

"...men vet du varför man inte hör så mycket om neutronbomber längre? Jo , jag var nämligen med och testade dem och de verkade inte så farliga trots allt...
:)"


Jag hörde det, ja. Men jag testade dem för invärtes medicinskt bruk. Det du, där har vi släckning med yoghurt efteråt vill jag lova!

--
Björn
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Hmmm...

"Särskilt inte om vissa västar inte håller standarden. /images/icons/smile.gif"

Onekligen är det ju en del av charmen. /images/icons/wink.gif

"Ang. flyga bakåt när man blir träffad. Som RipperDoc skrev. Man gör det inte.. Balanssinnet hinner tom utjämna så att man bara kanske svajar till lite."

Iofs. Jag kan dock gott tänka mig att en oförberedd person med småskuren vikt skulle dratta på ändan i ett sådant fall.

--
Björn
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Hmmm...

Jag gör troligtvis inga regler för flygande rollpersoner vid stora skador även om jag gillar det cineastiska i situationen.

(... man kanske skulle kunna ta skadan delat med tio antal meter...? hmmm....)

Patrik - som tänker på en viss scen i början av Last Man Standing
 
Top