Nekromanti Skador som resurser

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Appropå skadesystem, är inte en skada också en resurs? För att vara lite "half empty, half full". Blir du av med ett ben kan du få plus i tigga. Tuffa ärr ger mer status i den lokala puben. Sjukdomar ger +1 i söka bidrag. Blodförlust och chock kan ge dig tillfällig skärpa, "tiden går långsammare".
 

sodapop

Veteran
Joined
29 Oct 2011
Messages
65
Location
Göteborg
Jag håller med. Som Aspects i Fate. Spelutmaningen blir ju att tänka "hur kan jag utnyttja situationen för att åstadkomma det jag vill".
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Absolut och så byggde jag mitt eget system. Skadesystem tycker jag brukar höra till det tråkigaste i rollspel. Jag har inget som heter skada utan det heter ödesnycker för att en skada inte behöver vara en fysisk skada utan kan vara annat också. Vanligen tjänar de inte till något gott men kan spelaren motivera hur "Krossad ansiktshalva" kan hjälpa till att övertyga en stadsvakt att man nog bör få komma in i staden trots att porten är stängd för natten så go right ahead. Man använder ödesnycken som "ett plus" istället för "ett minus".

Edit: Iom att skador är sjukt tråkiga i min bok så vart det här ett (av flera sätt) att luckra upp skadetänket till nåt spelbart roligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
stenhöna said:
Appropå skadesystem, är inte en skada också en resurs? För att vara lite "half empty, half full". Blir du av med ett ben kan du få plus i tigga. Tuffa ärr ger mer status i den lokala puben. Sjukdomar ger +1 i söka bidrag.
Skulle jag göra ett system där skador är en resurs så är det definitivt inte sådana saker som skulle bli en fördel. I mina rollspel söker jag inte bidrag eller tigger. Möjligen kan jag söka status på puben, men det är gränspuck.

Vad jag skulle göra är något som i Cortex Plus Drama: att "läka" "skada" ("återhämta stress" med Cortex-termer) är en process som man växer av också, i synnerhet om man får hjälp av det. Så när någon annan hjälper dig att återhämta stress då får du tärningar till Förbättringspölen, som sedan kan användas för att bli bättre.

Dessutom kan man bita ihop och hämta kraft från stressen, men det ger i sin tur bara mer stress. Så en skitilsken Asuka med Arg T10 gör för det mesta misstag, men när det gäller så fokuseras ilskan i ett brutalt dödsmordklyvlehugg som kuttar den där Ängeln i två delar, men risken är rätt hög att hon blir typ förlamad av ännu mer ilska då den stegas upp till Arg T12.

Men å andra sidan, med lite hjälp från Misato och efter att ha levt ut ilskan på Shinji så kanske Asuka lär sig något av det och kan flytta över Arg T12 till Förbättringspölen.

stenhöna said:
Blodförlust och chock kan ge dig tillfällig skärpa, "tiden går långsammare".
Det där stämmer inte. Blodförlust och chock ger försämrad syresättning av hjärnan med tillhörande försämrad förmåga att hantera sinnesintryck, kommunicera och fokusera.

Det är adrenalinrushen som ger den effekten och den kan man få utan tillhörande skada. Ibland kan adrenalinrushen kompensera för nedsättningen av blodförlust eller till och med överkompensera, men blodförlusten i sig är bara dåligt.
 
Top