Nekromanti Skador,rustning

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Hej och hå, jag har en liten fråga? Har någon gjort något system eller regler vad som gäller när man har en hård metalrustning av något slag och man fått en skada som penetrerat pansaret. Detta kommer att innebära att plåten runt öppningen i rustningen böjs in i köttet. Vid vissa ställen kanske detta inte spelar så stor roll som mitt på bröstkorgen där man ändå tarbort pansaret rakt fram. men tänk er en hjälm som någon huggit igenom och man ska ta av sig den. då har man stora metalflikar som grävt sin in i huden och kommer att skrapa med sig en anseenlig del kött och hår.

Mest bara en tanke om någon har tänkt i de termerna och någongång skapat nån regel. Annars är det kanske lätt att skapa en egen men jag vill gärna ha ideer och tankar som respons.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Det finns en regel om bucklade rustningar, men det var ju inte riktigt vad du ville ha.

När en väpnare till en daakriddare för ett tag sen slog vår käre hjälte i ansiktet så hårt att hans käke krossades trots att det satt en hjälm ivägen och hjälmen fumlade sitt kvalitetsslag (fråga!) så bestämde vi att den krossades in i käken. Den var svår att få bort sen.
 

Tavili

Veteran
Joined
29 Oct 2002
Messages
88
Location
Södertälje
Konservöppnare

Ett exempel från 1100-talet hur man gjorde för att ta bort rustningsdelar som var skadade.
Efter en turnering var man tvungen att Placera William Marshal med huvudet på ett städ medan en smed försökte få av honom hans intryckta hjälm.
Dags att skaffa en smed i äventyrargruppen :gremgrin:
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
hmm, tja, jag blev ju inte klokare, men ajg får väl sätta ihop någon husregel om vad som händer när man passerar pansaret. men tack för er uppmärksamhet=)
 
Top