Nekromanti skador och utrustning

Kakan

Veteran
om min iaktagelseförmåga inte sviker mig så finns det en del personer på det här forumet som besitter betydligt större kunskap än mig om vapen och strid, så eftersom jag sitter å knåpar på ett eget rollspel (fantasy) så tänkte jag ställa ett par frågor till experterna =)

1) om man tänker sig att skadorna en rustning skyddar mot kan delas in i 3 grupper, hugg, kross och stick, hur bra skyddar olika rustningar mot olika skada?
en ringbrynja till exempel borde vara ganska svår att hugga igenom, däremot borde fortfarande kraften av slaget kunna ge offret krosskada av smällen även om inte ringbrynjan går sönder? en smäll från en påk däremot borde vara lika farlig som för någon utan rustning, och pilar och svärdsstick har väl också ganska bra chans att slå igenom? hur är det med plåt, och läder?

2) hur och vilka rustningar användes? till exempel, innan man gjorde konservburks-tornerrustningar (som skyddar typ allt), presis när plåten började komma, hade man plåtar formade efter bästa förmåga som spändes fast över bröstkorgen, armarna osv, med en ringbrynja under, eller är det bara något jag sett på film? =)
andra rustning som man ser på film, typ de där fjälliga sakerna (typ plåtfjäll på läder), fanns sånna? och hur bra e dem? vilka motståndare vågar jag skratta i ansiktet om jag har en sånn? (nåja, men om de bara får slå på rustningen och inte i ansiktet)
och läderrustningar.. hårt läder, kokat och pysslat med, är det något som använts? har aldrig sett dem på film tror jag så jag har lite svårt att föreställa mig en :gremsmile: och hur är det med stoppade mjuka läderrustningar som de som beskrivs i västmark? vad gör nitarna på ett nitläder? ser colla ut? eller har man stoppat med lite plåtbitar också som nitarna håller på plats?

3) hur slåss man med en stridsslaga? har de verkligen tillverkats för strid? för någon som inte vet mycket om redskap eller medeltida vapen (harkel), hur exakt ser en slaga ut/fungerar/väger hur mycket/ungeför hur lång? hur mycket skiljer den sig från en normal slaga? kan en vanlig slaga användas i strid?

4) för att få lite siffror för jämförelse...
jag planerar att använda ett system för skada där man har ett momentvärde beroende på hur stor&stark man är + hur stort&tungt vapen man har. till exempel har en dolk väldigt lågt moment eftersom den är så lätt och har löjlig räckvidd, vilket innebär att den vid första anblick inte verkar mycket farligare än en knytnäve, men sedan får man ta hänsyn till att knytnäven inte ger lika bestående skador som en dolk, och att infekterade sår kan vara otrevligt, så medan knytnävsslaget gör ont i en dag och sedan går över så kommer ett dolkstick förmodligen behöva läkarvård om man inte litar blint på sin tur/tro/immunförsvar, men båda har ungeför samma potensial att ha ner någon.
om vi säger att bråkmakaren Görgen har 12 i sin normala skadepotensial (sitt naturliga momentvärde), dvs hur hårt han kan klippa till någon/något som mest, vad har då olika vapen.. tänk nu på att ett vapen får inte mer moment för att det är vasst, det får bara moment för Kraften i anfallet, hur mycket vikt som kommer i vilken fart.. en dolk till exempel väger ju inte särskillt mycket, och har inte mycket räckvidd, och kan därför inte hjälpa till särskillt mycket mer momentet (+1 elle 2 kanske), utan det är det faktum att dolken kommer göra ett mycket bestående intryck på sitt offer som är skrämmande.. så min fråga är då, hur mycke kraft kan Görgen få med sin knytnäve jämfört med sin fot, ett svärd, en tvåhandshammare, ett armborst, osv..

Cybot

Mest spelbar
Re: Komplementera

1. Skillnaden mellan hugg och stickskador är mycket likartade jämnför med krossskador. Ett stick ofta är en djupare sårkanal medans ett hugg är bredare och har troligen huggit av en del muskelstränger! Dock så går båda går ut på att skära och separera. Det enda som skiljer är ytan som kraften fördelas på.
Det är svårare att få kraft bakom ett stick än med ett bra huggvapen(med ett långt huggvapen som en hillebard så kan du få in KRAFTIGA hugg).
Hugg och stickvapen är dock dåliga namn.
En hillebard med en lång spik(eller en kråknäbbs yxa) som man hugger någon med gör identiska skador som en dolk...fast med mycket mer kraft.

2. Tja, Bröstplåten för tungt rytteri kom ju inte långt efter handskar/benskenor i plåt.

Och när det gäller hur "biff" en sak är så säger jag att en rustning är inte allt(och ännu mindre om han har en sköld) även om det gör väldigt mycket. Speciellt om det är varmt då en rustning kan till och med bli en svaghet..

Kakan

Veteran
Re: Ni ringde herrn.

okej, tack båda.
jag håller med om att hugg och stick är rätt lika varandra jämfört med kross, men det blir ju en viss skillnad på hur bra de kommer igenom en rustning eftersom ett stick eller annan liknande skada bara träffar mot en punkt så det blir ett helt annat tryck mot just den punkten så den är väl mer sannolik att gå igenom.. men själva skadeeffekterna är typ samma skulle jag också tro

bra att jag fick det där med nitläder uppklarat, det är alltså bara något som knektarna i filmerna sätter på sina läderrustningar för att se coola ut =)
och hur är det med fjällrustningarna? också hollywood-medeltid?

men.. sånt där kokat läder, det måste vara rätt jäkla hårt, så spänner man det på sig a la plåt, eller? vilka kroppsdelar hanvänder man det på? (kan se framför mig en sån där hård läder-hjälm, men på kroppen??)

och nej jag underskattar inte kniven, den är mycket vådligare för hälsan, men momentet är bara kraften i slaget, vilket är ungeför lika med chansen att ha ner motståndaren. att sen motståndern som inte har en kniv kommer vara skitskrajj för att bli träffad gör det ju enklare för mig.. men om han kan slå mig lite på läppen så kanske jag aldrig hinner använda kniven, men det är ju en risk han tar då.

men jag skulle behöva lite hjälp med rena siffervärden och vapens effektivitet jämfört med varandra, till exempel en sånn där hård käderrustning, vilka vapen kommer igenom och vilka gör det inte?
hur stort svärd behöver jag för att hugga igenom en ringbrynja? en plåtbit? hugga genom båda + gamberson?

infot om vilka bågar som går genom en ringbrynja var mycket uppskattat, ska komma ihåg det när jag sätter skada på dem.. men om det krävs en långbåge för att komma igenom så kan det inte vara helt enkelt att driva in ett spjut eller svärd heller? är det över huvud taget mycket lättare att sticka genom en ringbrynja än att bara hugga? hugget tar ju över större yta men med mer kraft..?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ni ringde herrn.

Fjällrustningar är vad jag vet riktiga företeelser. Härdat läder spännes på à la plåt, tror jag åtminstone. Men jag är å andra sidan inte någon expert på det här området...

Kakan

Veteran
Re: Lurge hasar sakt upp för trappan.

tackar tackar för läderrustningsinfot.. börjar få en klarare bild av det nu tror jag!

den där propagandan mot fjällrustningar måste ha varit effektiv, för när min onda, eller i alla fall omoraliska och egoistiska andebesvärjare i DoD6 skulle köpa ett litet harnesk för sina besparingar så valde jag fjällrustning utan att tveka =)
men till sak igen...

det moment jag snackar om är ju alltså inte = skadan utan själva kraften i anfallet, och som du säger så blir det olika mycket skada beroende på vilken typ av attack det är, och moment används också för att avgöra om man slås bort eller faller eller så.. och jag planerar att ha en ganska saftig bonus på momentet om man klipper till någon som ligger på marken eller är upptryckt mot en väg så han inte kan slås bakåt.. när jag SLar i eon brukar jag helt enkelt köra dubbel skada på alla sånna atacker...

om du fick ett svärd (normalstort enhandssvärd) och skulle slåss mot någon i ringbrynja+gamberson, skulle du satsa på stöt eller hugg?
och mot någon med plåt.. var försöker du sikta? mot armhålorna har jag läst, är det en bra idee, och finns det fler ställen som är tunnt (eller inte alls) bepansrade?

jag vill dock inte vänta ett halvår, så jag fortsätter å tjata lite till om siffrorna =)
jag fattar att det inte är helt lätt att bara hosta fram bra siffror, och att det över huvud taget inte är lätt att förvandla strid till siffror.. MEN i ett stridssystem måste det liksom göras, och jag tar då gärna lite hjälp av de som kan mer än mig (dvs utnyttjar dem eftersom de inte får något betalt för sin konsultation... äsch.), så.. iaf.. jag har tänkt mig något liknande för att bestämma skador.. man har ett momentvärde som är dels den grund man har för att man ä större och starkare än en lus, och lite till för vapnets tyngd och storlek.. offret (även kallad försvararen om man så vill, men när man kommer till skadebite så har han ju just misslyckats med just det där försvaret..) har ett tålighetsvärde som säger något om hur seg han är och hur besvärligt det är att skära sönder honom.. anfallaren tar alltså och slår vad jag kallar ett effektslag, dvs han börjar rulla T6or.. en i taget och läger ihop dem, han vill slå så lågt som möjligt, så fort det totala desultatet på T6orna har gått över momentvärdet så får han sluta slå och ta bort den tärningen som gick över.. antalet tärningar som han faktiskt lyckades slå under är hans effekt, t ex om man slår mot 15 så kommer man automatiskt att lyckas med minst effekt 2, och ha mycket goda chanser att få effekt 3, rätt goda chanser för effekt 4 och en halvbra chans för effekt 5, att få effekt 6 eller mer kan bli besvärligt däremot.. även försvararen slår mot sin tålighet.. därefter drar man bort försvararens effekt från anfallarens och ser hur allvarlig skadan blev.. till exempel om man får ett negativt resultat är det bara en skråma som inte stör nämnvärt och knappt ger ett blåmärke, plus/minus 0 innebär att det känns lite, och +1 till +2 är skador och +3 är en riktig otrevlig kritisk skada (typ punkterade inälvor eller sprucket skallben)..
en rustning skulle kunna sänka effekten för anfallaren, eller om man så vill ge ett specifikt värde som läggs till försvararens tålighet innan man slår om man vill ha det mer detaljvänligt, men det verkar onödigt tror jag..
iaf, det innebär att varje 3-4 poäng mer man får i moment eller tålighet är i genomsnitt en nivå värre skada.. och 15 poäng mer i moment innebär att man kan gå från skråma till kritisk skada.. dock om försvararen är en drake och man låg på effekt -27 så hjälper det nog inte så jättemycket, man kommer fortfarande bara att göra en skråma.. hur som helst, det var inte tanken att diskutera strids/skadesystem här, men jag måste förklara ungefär hur mycket en "poäng" motsvarar när det gäller moment och rustningsvärde..
så.. om vi kommer tillbaks till Görgen Bråkmakaren så har han 12 i sitt naturliga moment, och 12 i tålighet.. hur mycket "bättre" blir han med olika utrustning? dolken har som sagt minimal räckvidd och är lätt som en fjäder så momentbonusen blir ju inte så häftig (även om köttsår från stickskada är elakare än blåmärke från näven), kanske "Dolk +2, stick/kross" (man kan ju använda knoppen att slå ner nånn med om man inte vill göra för långvariga skador..), och ett kortsvärd något i stil med "Kortsvärd, sving, +4, huggskada" och "Kortsvärd, stöt, +3, stickskada".. ett enhandssvärd något i stil med "Svärd, sving +6, huggskada/krosskada" om man kör med bredsidan får man ju kross.. samt "Svärd, stöt +3, stickskada"

en trästav typ "Stav, sving +4, krosskada" och "Stav, stöt +4, krosskada"..

Stridsyxa, sving +7, huggskada

Slagsvärd, sving +12, huggskada/krosskada, stöt +4, stickskada

Tvåhandshammare, sving +18, krosskada

Morgonstjärna, sving +6, stickskada

en hjälmkrossare eller stridsklubba eller vad de nu kallas, en sånn där sak med ett skaft och två typ metallskivor som sitter genom varandra o toppen så det blir som 4 "åsar" åt olika håll.. vad kallar vi det? är åsarna så trubbiga att det blir krosskada eller så taggiga att det blir hugg?

under/överskattar jag något vapen?

vad gör rustningar då... om jag räknar deras skydd i hur mycket de höjer tåligheten..
mjukt läder, +5/+6/+3 mot hugg/kross/stick
hårt läder, +6/+4/+4
ringbrynja+gamberson, +8/+6/+4
plåt+ringbrynja+gamberson, +15/+10/+8

nått sånt?

edit- man kan fortfarande få en flygtur/slås till marken även om rustningen absar hela skadan. nyckelordet är "skada", att slås till marken är i sig ingen skada, även om det är riktigt otrevligt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Fjällrustning är mitt absoluta favoritpansar, vet inte riktigt varför. Det är liksom inte så... ridderligt... som ringbrynja, och jag har alltid undvikit helrustningar. Lamell ser jag också som en rustning för töntar och idioter.

Kakan

Veteran

snacka inte skit om riddare nu, JAG brukar spela riddare! en av mina medspelare brukar hänvisa till den typen av karaktärer som jag vanligen spelar som "moraltöntar".. han brukar spela den absoluta motsatsen =P

när jag SLar eon brukar jag ge ringbrynja till ondingar.. vet inte varför.. kanske för att det passar att han en Ond Svart Rock (TM) över den? =)

Kakan

Veteran

om de tre första styckena säger jag bara Underbar Läsning, Ge Mig Mer! =P

Nog får jag betalt allt, ännu en själ som dras in i mörkret. Ännu en som förr eller senare skriver en askpackt. ;^)
oops. borde fattat att det fanns ett pris =)

Generellt man säga att stick gör mer skada eller farligare skada. Men är lättare att undvika eller att parera/deflektera
hade inte tänkt diskutera strid här, utan bara skada, men va fasen, om du vill ta det också så :gremsmile:
jag tänker mig att man kan parera eller försvara sig på tre sätt som jag kommer skillja på regelmässigt, 1) man slår undan motståndarens vapen så att det missar (och flyttar sig själv lite under tiden), 2) man ser var måtståndaren siktar och håller något ivägen, lyckas automatiskt såvida attacken inte var en fint (dock lite skadligt för det man håller ivägen, och det är möjligt att man inte orkar hålla emot om det är en kraftfull attack..) och 3) man backar och hoppar undan utav helvete, förmodligen för att man inte har någon rustning och ingenting att parera med =P
låter det som vettiga gissningar från någon som inte har slagit någon på tio år eller så? =)
om skadan.. om vi tänker oss skadetabeller a la eon, fast i vissa avseenden enklare uppbyggda, som man läser av, så kommer mycket riktigt stick att vara rätt så livsfarligt även om det inte var så mycket kraft i stöten.. medan kross gör mest ont eller mosar lite ben i värsta fall (kan dock vara lite besvärligt om det var skallbenet som blev mosat)

Separationen mellan hugg och kross blir lite trubbig, då huggvapen gör krosskada om man sätter en rustning ivägen.
jupp! presic så funkar det, allt moment i form av hugg eller stick som absas av rustningar görs om till kross! skydd mot kross däremot sänker skadan.. så egentligen är rustningarnas skydd mot hugg och stick mer ett brytvärde för att se om man hugger igenom, medan skyddet mot kross kan göra att man inte skadas alls (utan bara slås tillbaka lite)
jag var nog inte riktigt själv på det klara vad jag snackade om när jag satte ut mina värden, så jag kan nog ha vilselett dig lite där, hehe, vi försöker igen tycker jag :gremtongue:
här kommer mina nya gissningar... med lite andra vapen också

Dolk, sving/stöt +2, stickskada (eller hugg eller kross om man absolut vill)
Kortsvärd, sving +4, huggskada, stöt +4, stickskada (egentligen farligare än hugget)
Svärd, sving +6, huggskada, stöt +4, stickskada (ungefär lika farliga mot bar hug, med hugg bättre mot rustning)
Långsvärd, sving +8, huggskada, stöt +4, stickskada
Slagsvärd, sving +10, huggskada, stöt +4, stickskada

(notera dock att man börjar inte från 0, så skillnaden mellan vapnen är inte särskillt stor här, men jag kanske ändrar lite på det sen, vill bara få rimliga innbördes förhållanden just nu)

Stav, sving +4, krosskada, stöt +2, krosskada
Stridsyxa, sving +7, huggskada
Stridsklubba, sving +8, krosskada
Tvåhandshammare, sving +13, krosskada (hammaren är väl rimligen tyngre och slår med mer kraft än motsvarande storlek på ett svärd? och därmed bättre mot rustning om man inte tänker leta springor. att sen krosskada är mesigare i största allmänhet kvittar väl om även svärdets skada räknas som kross efter att det träffat en rustning)

btw- med morgonstjärna menade jag ett skaft med en stor taggig boll i ena änden, inte en sån med kedja.. för det var vad du tänkte på va?

rustningar så.. skydd mot hugg/stick är alltså bara hur mycket moment som kan förvandlas till kross innan det går igenom, skydd mot kross är hur mycket som bara försvinner, absorberas
mjukt läder, 6/5/3 (hugg/kross/stick)
kokat läder, 8/4/5
ringbrynja+gamberson, 12/8/6
plåt+ringbrynja+gamberson, 18/11/8 (8 mot stick blir massor egentligen eftersom stick inte har så högt moment)
sätt gärna en ny omgång du också, men jämför helst med vad du sätter på vapnen, dvs i mitt fall så kommer ett slagsvärd förmodligen inte att hugga igenom ringbrynjan, men man kommer få en smäll som motsvarar en rejäl spark eller så.. medan ett vanligt enhandssvärd bara inte går igenom på ett hugg, och kommer knappast att slå luften ur måtståndaren heller, såvida man inte går efter knän eller annan ömtålig punkt

Då du utsätt mig till konsult, vilja att du betänker räckvidden på olika vapen i ditt spel, själv så finner jag den mycket viktig i alla former av strider med vapen.
en sak jag alltid stört mig på är hur jag kan förlora initiativet i öppningen på en strid när jag har betydligt längre vapen.. man tycker att motståndaren i alla fall borde tvingas göra sig bestäret att greppa eller slå undan mitt vapen för att kunna komma innom räckhåll..

Om jag skall fortsätta att vara lite besvärlig så finns det tre saker som jag tycker är bra mycket intressantare för ett vapen än skadan. Det första har jag redan nämnt och det är stridsavståndet. Spjut har en klar fördel där. Det andra är hur många angrepps möjligheter vapnet bjuder på (offensiv kapacitet) och det tredje är hur lätt kan man skydda sig med det, genom garder och pareringar (defensiv kapacitet).
du får vara hur besvärlig du vill =)
avstånd har jag klurat lite på, men det kommer ha mest betydelse i början av striden, och eftersom min strid inte är indelad i rundor utan är ett jämt flöde tills dess att båda backar igen eller tills den ene inte kan försvara sig mer, så måste man aktivt ta tillbaka initiativet om man en gång förlorat det, till exempel när striden började.
det där med deffensiv kapacitet har jag också tänkt lite på.. en sköld måste ju vara grymm på det, ett svärd hyffsat, ett vapen som är ett skaft med en klump i änden är nog inte lika bra, och en liten dolk kanske inte är så kul att försvara sig med. däremot vette fasen hur jag gör med offensiv kapasitet.. utveckla görna lite mer, exakt när har jag fördel av att ha ett mångsidigt vapen?

förresten, garder, pareringar, blockeringar, bla bla, är de ord för ungefär samma sak, eller är det någon viktig skillnad som du kan lära mig som jag sen kan skryta för folk med att jag känner till? :gremsmile:
ripost däremot läste jag om i västmark.. verkar vara rätt användbart, är det det i verkligheten också? och hur ofta fintar man egentligen, och hur svårt är det? du skulle alldrig gått ifrån ämnet skada och in på ämnet strid, nu får du aldrig tyst på mig =)

Kakan

Veteran
Re: Lurge hasar sakta upp för trappan.

Vi får väll märka inlägget med OT då
lol, just det!

Vad jag benämner som deflekterar, ordet finns inte på svenska enligt min dator, men jag har hittat på egna ord förut. Det finns många olika former och jag kan ange över 20 olika gammel tyska eller italienska ord för detta.
deflekterar räcker om det inte är något av de där tjugo som antingen är förbannat vanligt, eller bara låter väldigt proffsigt :gremlaugh:

Benämns gard i min terminologi, detta är ett vedertaget begrepp.
alltså Conan pareringen är en gard?

Benämns som undvika. Och går bra att göra i rustning det viktiga är känslan för avståndet. Se filmerna på följande
jaa.. man får svårare om man inte kan flytta sig även om man par.. ehm jag menar deflekterar =)
kunde tyvärr inte se filmerna, de funkade inte. kan vara min dator som konstrar?

Höjde dolken och sänkte släggan, Visst kan man göra dunder svingar med ett tungt vapen mot saker som ligger still men man utför inte hua-hua krossslag mot saker som rör sig. Sen så är dom rätt smäckra tvåhanshammarna av typ lucernhammare.
det var en jäkla stor tung dolk tycker jag, men om du säger det så =)
tror dig med hammaren.. fast om man knäcker en knäskål och välter omkull motståndaren.. muahahahaha! >:)

Man får ta till knep för att koma åt den rustade fienden. Det går inte att braka rakt igenom.
så inte ens feta slagsvärd i tvåhandsfattning kan braka igenom en ringbrynja+gamberson mer än nånn enstaka gång?
förresten, man borde få lite extra moment om man hanterar ett vapen med två händer, eller (typ långsvärdet)? eller är det bara för att man kanske inte orkar med vapnet annars?

lite annorlunda fråga.. jag antar att du har tränat mest med svärd och svärd+sköld eller så? hur mycket sämre tror du att du är på andra vapen? om det är ett vapen med liknande räckvidd och fattning så borde man kunna utnyttja nästan samma rörelsemönster.. eller? om du är van vid enhandssvärd, vad känns mest annorlunda, ett tvåhandat svärd, eller ett enhandat vapen som stridsyxa?

Ja, helt riktigt!
Helt korrekta resonemang!
nu skulle jag ha en sån där hoppande smile-gubbe =)

Anfalls möjligheterna blir fler vilket underlättar fintandet. Samt försvårar för fienden att håll sin gard.
som de där med plogen och dåren och det där? att med en yxa så kan du inte stöta, och är då mer begränsad i ditt val av poser inför striden, och har därför svårare att överlista motståndaren.. hmm.. jag måste titta mer på sånna där garder och komma på bra regler för dem =)

Det finns skillnader, själv undviker jag i möjligaste mån parering då alla får en sinnes bild av Connan som statiskt håller svärdet ovanför huvudet och stoppar fiendens klinga, detta är så fel det kan bli. Men det ordet uppfattas på liknade sätt.
lille Connan har ju visserligen 5 i intelligens, så du bör nog inte förvänta dig allt för avancerade saker från honom.. det konstiga är väl vad motståndarna håller på med! :gremtongue:

Ta och titta på följande trådar där finns det lite saker som du kan skryta inför polarna att du vet ;^)
yeah :cool:
eftersom mina ögon ser ut som bildrutor när jag läst för länge så orkade jag inte plöja igen hela de där trådarna även om det säkert stog massor med matnyttigheter där, men jag måste säga att din avatar inte är helt olik =)
förresten.. om man stöter med ett svärd, inte siktar man väl på ett av de fyra fönstren som du så pedagogiskt hade ritat upp, man försöker väl sätta den mitt i smeten eller?

Fortsätt att fråga, jag svarar så gärna. Men de andra kommer nog att titta snett på dig efter ett tag för att du uppmuntrar mig
äsch då. fast du hade ju rubriken "gissa ven som kommer när han hör vapenskrammel" eller nått sånt på en av de där posterna.. antar att du är ökänd här va? =)

Cybot

Mest spelbar
*möter Herr Nils i trappan med sin bilantenn*

Det finns dom som är aningen trötta på mitt eviga predikande. ;^)

Snarare fascinerade...

Ungefär som teorin att Krille är ett täcknamn för en Thinktank i Dalarna(baserat på Krilles responstid vid udda tider samt kunskapsförråd).

Kakan

Veteran
Re: Når upp till översta trappsteget.

Ett vanligt tyskt ord för defektera är Abzetsen
deflektera duger nog.. och om någen kommer och säger att det inte alls heter så kommer jag bara att säga "herr Nils sa att det heter så" och se deras förkrossade min =)

Nej inget Conan gör är korrekt, hoppas att jag inte förstör några ljuva barndoms minnen nu. ;^)
naah.. har bara sett filmen två gånger egentligen, så jag är inte expert på hans fighting-stil, men om man använder ormar som pilar så är det nog inte maximalt realistiskt alltihop :gremwink:
den där jätteklubban facinerade mig också, såvida den inte är gjord av skummgummi, hur kan busen använda den i en hand? och om den är gjord av skumgummi, hur kan han då slå sönder den där stenpelaren med den? jaja =P

Bör gå bra i windows media player, funkade i allafall för mig.
funkade tyvärr inte för mig, men jag har en dator med ett överskott på personlighet.. jag ska testa idag igen, den kanske är mer vnligt inställd till filmerna idag =P

Rondeldolk
50cm lång väger 0,45kg
...är det en dolk, eller ett kortsvärd? :gremsmile:

Vi har gjort hugg tester med långsvärd mot ringbrynja och detta mot en ringbrynja som ligger på ett fast underlag. Först efter ett par hugg på samma ställe så går ringarna sönder.
det lägger vi på minnet. ringbrynja går inte sönder =)

Så i mitt fall skulle jag nog välja tvåhands svärdet då det liknar spjutet mest i avstånd och rörelsemönster.
där ser man...
men hur blir det med strid med väldigt annorlunda beväpning, till exempel helt obeväpnad eller med kniv endast? om jag skulle dela in vapen i olika kategorier som man kan sätta färdighetspoäng på, är det mest rimligt att dela upp dem beroende på längd då? eller är det egentligen med störande att dela upp dem än att ha dem som samma sak?

förresten, jag läste att långbågar var fruktansvärt svårhanterade medan ett armborst kan vilken nöt som helst ta och skjuta ner folk med.. varför den stora skillnaden, eller var det bara strunt?
har också hört att man nästan slutade att använda tungt bepansrat kavalleri efter att långbågen blev vanlig, eftersom långbågen helt enkelt slaktade riddarna.. hur är det med det?
eller är du inte så intereserad av bågar så länge det finns svärd? =)

Kakan

Veteran
Re: Når upp till översta trappsteget.

tjohoo! fick igång de där filmerna nu! =)

Cybot

Mest spelbar
Appropå långbågar.

Långbågen är kanske inte så himla dödlig. Men det hade en mycket stor fördel.

Om någon sitter bakom befästningar(hastigt uppförda eller permanenta) med långbågar så finns det nära nog ingenting som lede fi kan göra utan att ta dig så nära att du kan få en alnslång pil i dig(eller din häst. Det kvittar hur tjock pansarplåt du har, du kan fortfarande bli krossad under din häst).

Kortsagt. Långbågen procerar folk till anfall, även mot de mest avskyvärda befästningar*.
Crecy är ett sådant tillfälle. Långbågen vann slaget kan man nog säga...för att den provocerade fienden att anfalla upp, genom befästningar och meterdjup gyttja. Där de lätt kunde bli slaktade av fotsoldaterna och de riddare som fanns där.

För att göra saken värre så var ju de feodala arméerna inte riktigt disciplinerade. Många ärolystna mannar till häst som känner sig oövervinnliga, helt enkelt därför att de vet att om de inte möter någon som är likadan så kan de besegra vem som helst i strid, man mot man.

Så kortsagt. Långbågen i sig är inget undervapen. Långbågen kombinerad med befästningar och anfallarens arrogans är däremot.

Det tunga kavalleriets roll skulle dock inte vara över förrän hårt disciplinerat infanteri med pikar och musköter tar vid(de polska hussarerna härjar ju ända fram tills 30 åriga kriget).

*Detta demostreras när fransoserna använder kanoner i stor skala för första gången. Plötslig är rollerna ombytta och engelsmännen tvingas anfalla utanför sina befästningar...och blir slaktade.

Kakan

Veteran
Re: Hasar in i biblioteket.

Det är en dolk. Den dolk avsedd för strid ligger mellan 35-50cm. Det är grejer som skulle skräma skiten ur Crocodile Dundee. Där emot en hantverkares kniv är sällan över 20cm
plötsligt fattande jag varför du satte så höga poäng på dolken =O
ingen leksak det där eh?

Att dela upp på längd är i mina ögon rätt så rimligt.
*grubblar* det är klurigt...

Pilen som skjut iväg från pilbågen har en hastighet mellan 50m/s till ca:70m/s detta gör att om du skall skjuta på något som står 100m bort måste du sikta 15m-20m ovanför målet. Med ett armborst ca:225m/s så blir avvikelsen 5m Med ett gevär så skulle motsvarade kompensation för jordens dragnings kraft bli 1m. Nu är inte siffrorna riktigt sanna egentligen blir det änn då mer för jag orkade inte beräkna luft motståndet. Men som du ser så måste man lobba in pilarna från pilbågen medans armborstet har en mera fack bana.
var det pilar från en långbåge, eller en liten båge?

Detta är en väldigt vanlig föreställning som härstammar i förenklade förklarings mönster påtryckta av engelska historiker under 1800-talet. Crécy(1346) är ett av de förstaslag som omnämns där bågen fäller en avgörande roll som resulterar i att rustningarna inom loppet av ett decennium övergår från ringbrynja till plåt. Läser man modärnare forskning på området så vitsar sig långbågarna inte alls ha en så omfattande roll i slagen. Förstå mig rätt långbågen har sin användning men främst för att bryta formationernas sammanhållning samt missade pilar utgör lämpliga fotanglar som kan skada hästarnas hovar. Men fattigt fotfolk som skjuter moln av pilar som dräper den översittande adeln är en sentida demokratisk romantisk myt.
k, kickar alltså inte riddare i plåtrustning. lägger vi på minnet det också =)
har läst motstridiga uppgifter där om dels hur långbågarna spöade allt, dels hur rustningarna spöade allt, så jag ville veta om någon av dem hade rätt.. (jag inbillar mig inte att rustning är = osårbarhet dock, bara väldigt bra att ha om man vill leva lite längre på slagfältet)

Jag har ett intresse av allt som rör striden konst. Föresten så kommer vi troligen att hålla ett seminarie i hur man tillverkar sin egen långbåge någon gång i maj, troligen i Stockholm.
fast inget intresse av meningsuppbyggnad? :gremwink:
konsten strid? stridskonst? äh..
om ni tänker bygga långbågar i Lysekil får ni säga till, men annars måste jag röra på mig, och ansträngningar är inte en del av min livsfilosofi =P

komm just på att jag har börjat få slut på frågor.. kanske ska försöka göra någonting av alla svaren nu istället =O

Kakan

Veteran
Re: Appropå långbågar.

också sånt som är bra att veta, även om jag nog skippar fältslagsregler än så länge... men det finns inget som är mer irriterande när man spelar stratergispel än när ens fina försvarslinje av bunkrar och missiltorn börjar bombas sönder av fientliga tanks, utanför räckvidden för mina stationära försvanrsanläggningar så klart, så att jag måste storma ut ur min bas med mina rörliga trupper för att bli av med dem.. ibland är verklighetstroget = surt för mig, hehe