Nekromanti Skador och rustningars hållbarhet

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
1. Hur gör ni med era skador? Jag menar, det finns ju ingen regel för vad som händer när man tex får ett svärd genom magen. Hur ska detta påverka rollpersonen.
Vi har än så länge bara kompenserat oss fram men det skulle vara trevligt med någon liten inte alltför avancerad regel till detta.

2. Hur är det med rustningars hållbarhet? De måste ju slitas ut någon gång.

//Aerid
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur gör ni med era skador? Jag menar, det finns ju ingen regel för vad som händer när man tex får ett svärd genom magen. Hur ska detta påverka rollpersonen."

Det finns, i form av en kasse skaderegler. Förlorar man tillräckligt många KP så mår man dåligt, förlorar man några till så dör man. Det är kanske inte realistiskt, men det fungerar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Svar på 2:an...

2. Hur är det med rustningars hållbarhet? De måste ju slitas ut någon gång.

Om rustningen tar mer skada en den tål, kan du ju alltid sänka ABS/RV just där med de poänger som går över.
---> te.x.
En Rustning med ABS/RV 7, får en smäll som gör 9 i skada. Om smällen tog på armen kan du ju alltid sänka ABS/RV med 2 (9-7=2). Annars kan du ju som SL alltid säga att en rustning/rustningsdel, börjar bli sliten, och bör repareras/bytas ut.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Jag menar, det finns ju ingen regel för vad som händer när man tex får ett svärd genom magen."

Man dör. ;-)

Skämt åsido så anser jag att en träff där svärdet går igenom magen är det först om skadan svärdet gör är så stor att magens KP hamnar på minus på en enda träff. Övriga träffar som endast sänker KP "rispar" snarare och med tillräckligt många rispor så förlorar man så mycket blod att man först blir medvetslös samt fortsätter att förblöda tills man dör om ingen stoppar blödningen innan dess.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sunnie

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
50
Location
Green Hill, Panagea
Jag tycker det också verkar bero på hur pass "snäll" SL är.

Min karaktär lyckades med att knäcka ryggraden i en strid mot en demon. Dock så var han fortfarande vid medvetande och kunde slåss (även om hans ben inte fungerade).

Han "räddades" dock lite senare då han blev helad utav vår magiker. Och därefter inte ha någrasomhelst men utav händelsen, varken fysiskt eller psykiskt =)

Personligen så tycker jag nog att det borde varit en permanent skada och att karaktären inte skulle ha kunnat vara med längre (fast jag är glad att SL lät min karaktär förbli spelbar, för att jag gillar honom).

/Sunnie

"Don't underestimate the power of the rubber"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Jag brukar också ge minus för skador. Den största skadan på en kroppdel ger lika mycket minus på SMI och SMI-baserade färdigheter.
Exempel: Erik har fått 3 KP i skada i magen och 4 i hans h-arm. Han får -4 på SMI och alla SMI-baserade färdigheter.

Rustningar och kläder brukar jag oftast "glömma bort". Hittills har ingen spelare kommit på att deras RP:s kläder egentligen är blodiga trasor. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som har lätt för att "glömma bort" saker
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Svar på 2:an...

Annars kan du ju som SL alltid säga att en rustning/rustningsdel, börjar bli sliten, och bör repareras/bytas ut.

Jag vet att i boken står det att en rustning av tjockt tyg bör bytas två gånger i månaden för att behålla sin ABS. Det borde finnas liknande direktiv för de andra rustningstyperna också, men jag minns inte om så är fallet.

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"1. Hur gör ni med era skador? Jag menar, det finns ju ingen regel för vad som händer när man tex får ett svärd genom magen. Hur ska detta påverka rollpersonen. Vi har än så länge bara kompenserat oss fram men det skulle vara trevligt med någon liten inte alltför avancerad regel till detta."

KP på kroppsdelar är nog det bästa systemet, då det finns angivet vad som sker om man förlorar för många på ett område. Funderar själv på att införa kritiska skadetabeller för att använda både när man har kroppsdelar, men även för de monster och varelser som jag som SL endast kör med Totala KP på.

"2. Hur är det med rustningars hållbarhet? De måste ju slitas ut någon gång."
Tja jag kör med regeln att om en attack peneterar en rustning på ett område så sänks den rustningsdelens RV med 1 poäng tills man har reparerat rustningen. Skulle en rustning förlora hela sitt RV på grund av skador så går inte rustningen att reparera.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Glömmer...

Rustningar och kläder brukar jag oftast "glömma bort". Hittills har ingen spelare kommit på att deras RP:s kläder egentligen är blodiga trasor.

Precis, du är inte ensam. Sånt där glömms alltid bort. Samma gäller svärd, yxor och andra vapen. Dom slåss och hugger med dom hej vilt. Dom blodas ner och det hänger köttstycken från dom. Det glöms oxå bort. =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

DsX

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
31
Location
Vänerborg
Vi i våran grupp gör som så att vi går efter hur många strider dom har varit med i. Vi tar typ Läder kanske kan vara med i 5 strider och den måste ha varit träffad i varje strid. Och måst lagas då. Eller en hjälm som får ett hugg med en yxa har troligt viss ett stort hack i hjälm och abs där med mindre.

DsX
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
...ooops

Kom precis på en sak. Min fina stavmagiker i en vacker vit magikerkåpa fick nästan vänster arm avhuggen en gång och han har inte bytt kläder sedan dess. Han har nog aldrig bytt kläder när jag tänker efter...

Han är nog en stor skam för alla magiker genom alla tider...han kunde åtminstone tvätta håret nån gång.../images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som alltid glömmer bort sånt här...</font color=red>
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Det stod 'Kan helas med Hela E(någonting)' och magikern lyckades faktiskt med det. Precis innan han slog 20 igen för 4'e gången och blev en lallande idiot igen.
Det är en stor bedrift =P

Samt så slog jag ett svårt PSY slag för att se om du kunde fortsätta.

Så.. allt var regelrätt... (HELA) är nästan för bra ibland...

/Umi Ryozaki

Gambate kudasai!
 

Sunnie

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
50
Location
Green Hill, Panagea
Re: ...ooops

Mjo... vapenvård ja... min karaktär förlorade 2 i brytvärde för att han itne tog hand om sitt bastardsvärd :(

Visserligen har han fått ett nytt nu när det andra gått sönder (Dvärgsmide), men ändå... det glömdes bort...

Kläder fnkar iaf (någolunda) i våran rollspelsgrupp, vi tvättar dem ibland och lagar dem iaf ibland (fast det skulle not behövas mer)

/Sunnie

"Don't underestimate the power of the rubber"
 

Sunnie

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
50
Location
Green Hill, Panagea
Jo... en "normal" varelse skulle nog dött av det ganska rejält....


Ack ja... den stackars lilla magiren som blev rädd för det enda han kunde :p

/Sunnie

"Don't underestimate the power of the rubber"
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
(fast jag är glad att SL lät min karaktär förbli spelbar, för att jag gillar honom).

Ja det är lite synd med snälla SL. Jag själv både spelar & spelleder, och jag är på tok för snäll. Måste bli ändring på det. In för fler döda RP. =P

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
"<EM>(HELA) är nästan för bra ibland.</EM>"
Ja, men livsviktig, mest för SL. Annars dras RP:na med skador hela deras korta liv. Visst, det funkar med örter och sådant men hur ofta har örtmästare i städer dem? Hur ofta är det att det finns örtmästare i städer? Större städer finns det nog...

<EM>Vapenvård</EM> är något som jag bara antar att RP:na sysslar med "utanför spelet". Hur många gånger har RP:na gjort sina naturliga behov, borstat tänderna, badat (ja, <EM>det</EM> brukar faktiskt hända ibland) etc?

"<EM>och jag är på tok för snäll. Måste bli ändring på det. In för fler döda RP</EM>"
Eftersom vi spelar många rollspel och dödssiffran varierar kraftigt mellan de spelen så rekommenderar jag att du fortsätter vara snäll. Om man dör ofta så orkar man inte komma på en bra personlighet till sina gubbs. Lever man istället länge så ser man hur personen utvecklas, får kontakter, ökat färdigheter osv och man tycker att det är kul att spela med den gubben.
Gör dock spelaren en idiotsak så förtjänar hans RP att dö (om spelaren inte gör nå't smart för att komma ur det o/c).

/[color:green]Han</font color=green> som sällan brukar dö med sina RP:er
 
Top