Nekromanti Skador, mat, ammunition, pengar - alternativ till att sudda?

EagleHenrik

Veteran
Joined
29 Oct 2016
Messages
7
ett sätt att hålla reda på hur mycket pengar, ammunition, mat och skador man har skulle kunna vara att varje spelare har sin "pung" med mynt, patronmarkörer, matransoner. Det kanske känns lite för brädspelsaktivt, men jag tycker det skulle kunna vara användbart. Rollformuläret blir inte så fullt av allt suddande och det finns en viss känsla att växla pengar fysiskt, eller att det blir smärtsamt tydligt när ransonerna börjar ta slut. Man kan inte längre hoppas på att spelledaren ska missa att man lägger till lite extra ammo, pengar och mat. De är ju liksom begränsade av fysiska markörer. När allt skrivs på formuläret så är det så lätt att man "glömmer" att dra av ammunition och pengar... medan man nästan aldrig glömmer bort när man får mer av något :) Vilka typer av markörer för pengar, ammo och mat skulle kunna fungera till westernrollspelet?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Pokermarker funkar fint. De är dessutom billiga och finns i massor av färger.
 

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Man kan använda en sextärning per revolver, som man vänder på allt eftersom skotten går åt...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Röde Baron;n207898 said:
Man kan använda en sextärning per revolver, som man vänder på allt eftersom skotten går åt...
Används sexsidiga tärningar till något annat i spelet? För min erfarenhet är att det är ack så lätt att plocka upp fel tärning av misstag i så fall.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Ett alternativ är att sätta mätare längs rollformulärets kanter och sedan flytta gem upp och ned längs dem i takt med att värden ändras.

Men pokermarker som nämnts ovan passar väl rätt bra rent genremässigt till just Western.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Rymdhamster;n208014 said:
Används sexsidiga tärningar till något annat i spelet? För min erfarenhet är att det är ack så lätt att plocka upp fel tärning av misstag i så fall.
Stora färgglada tärningar i stället för vanliga kanske? Om du har en stor T6 bland de andra borde den inte rullas av misstag lika enkelt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Jag gillar idén med pokermarker. Annars kanske det finns ett brädspel du äger som kan plundras? Colt Express och Kablamo har bra revolverdelar, marker och kort som passar patroner.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Använd riktiga kulor! (ingen aning om hur svårt/farligt det är, men tomma på krut då, om det är asfarligt att ha ammo runt spelbordet)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Patronbälten! Då blir de kortare och kortare vartefter du plockar patroner från dem.
 
Top