Nekromanti Skador av moderna eldvapen.

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Fick en ide som verkar fungera ganska väl för att beskriva hur moderna eldvapen orsakar skada.

Systemet utgår från att varje vapen har två stycken skadevärden, Penetration, vilket avgör hur bra det är på att slå igenom hårda material samt Skada som avgör hur bra vapnet är på att orsaka köttskador. Värdena beror på vilken sorts vapen och kula man använder och kan mätas på olika sätt men för enkelhetens skull antar vi att det är två stycken heltal.

När man träffar ett mål så drar man först av målets skyddsvärde från penetrationen. Om skyddsvärdet är högre än penetrationen så drar man av två från skadan för varje poäng skyddsvärde som finns kvar. Om penetrationen är högre än skyddsvärdet så drar man av ett från skadan för varje poäng penetration som blir över eftersom penetrationen gör att kulan passerar genom kroppen utan att orsaka särskilt mycket skada.

Dessutom har varje vapen ett optimalt avstånd. För varje gång man överskrider det optimala avståndet så får man lägga till ett till offrets skydd. Om offret befinner sig på tre gånger det optimala avståndet så får man med andra ord lägga till 3 till offrets skydd.

Exempel:
Om man skjuter med ett vapen som har Penetration 3 och Skada 4 mot ett mål som befinner sig på 2 gånger optimala avståndet och har en skyddsväst som skyddar 2 får man först dra av Penetrationen på 3 från offrets skydd på 4 (2 för avstånd och 2 för väst), kvar blir 1 poäng skydd som minskar Skadan med två till 2.

Om samma vapen avfyras inom det optimala avståndet mot en oskyddad person drar man först av skyddet 0 från Penetrationen. Kvar är 3 poäng Penetration, dessa dras ifrån Skadan som blir bara 1.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Det är på många sätt ett bra system, förutom att jag tycker att en skyddsväst inte ska dra ner skadan. En kula med tillräcklig penetration för att gå igenom västen orsakar lika mycket skada som om målet varit oskyddat (i vissa fall skulle den t.o.m. göra mer skada då risken att den börjar vobbla i målet är större om den först slagit sig igenom en skyddsväst). Så jag skulle föreslå att en kula som inte stoppas av eventuell skyddsutrustning skulle få samma effekt som om målet varit oskyddat.

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag rekommenderar att du tar en titt på hur jag löste det i Neotech 2 - där det fungerar snarlikt på det sätt du beskriver. Det kanske kan ge lite inspiration.

Där är fö skyddsklasserna av kroppsskydden baserad på den amerikanska standarden för skydd, NIJ-skalan.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Intelligent system. I ett spel där pang-pang är en någotsånär stor del är det här med penetration skoj. Om jag t ex spelar en insatsstyrka vill jag kunna planera mitt anfall gällande vapen och faktiskt få det att återspeglas i systemet.

Och här kan man mycket riktigt ta med sig helmantlad ammunition t ex om man misstänker att den lede fi har skyddsvästar (eller ta omantlad ammo om man ligger på östfronten, året är 1940 och man verkligen vill döda).

Men spelmässigt är jag kräsen. Jag tycker vid en första anblick att det verkar lite stökigt att använda. Det finns tre värden som man ska hålla reda på vad man har i, vilken man ska dra av från vilken och så.

Men jag kanske har fel. Antagligen kommer man in i det rätt fort om man faktiskt använder det.

Åsså en fråga: hur stor roll spelar det egentligen hur stort avståndet är när man snackar skjutvapen? Din regelmässiga skillnad när det gäller avstånd verkar ju röra sig om skada, och alltså att kulans rörelse eller hastighet skulle ändras. Hur fort förändras projektilens rörelse egentligen?

Rasmo
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Åsså en fråga: hur stor roll spelar det egentligen hur stort avståndet är när man snackar skjutvapen? Din regelmässiga skillnad när det gäller avstånd verkar ju röra sig om skada, och alltså att kulans rörelse eller hastighet skulle ändras. Hur fort förändras projektilens rörelse egentligen?


[/ QUOTE ]
Jag skulle säga att avståndet inte påverkar skadan nämnvärt alls, inte när det gäller mänskliga mål i alla fall. Penetrationsförmågan däremot minskas rejält på längre avstånd.

/Anders
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,355
Location
Helsingborg
Det beror på.

När det gäller pistolkulor så lider de rejält på avstånd p.g.a de har väldigt låg kraft från början.
Med militär ammunition så är grejen att ju snabbare kulan färdas, destå större chans är det att kulan splittras (med katastrofala resultat för den träffade). Samma sak gäller faktiskt med skyddsvästar. Om någon bär en skyddsväst så är chansen högre att kulan splittras, och om den då slår igenom så blir effekten väldigt taskig.

Läs Martin L. Facklers "Military bullet wound patterns" t.ex. Finns på nätet.
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Inte så mycket splittras som den börjar tumla, vilket är minst lika illa då nästna all energi från projektilen överförs till målet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,355
Location
Helsingborg
Jo, Splittras. Det är visserligen en sidoeffekt av att en kula börjar tumla inne i kroppen (vilket nästan alla moderna militära kulor gör, oavsett hur snabbt de färdas), men mycket dödligt. Military Bullet wound patterns.

Kolla Fig.5.
 
Top