Nekromanti Skadeverkan och Blödning

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Jag är ny med Eons regler och har en liten fråga.

När man har räknat ut den Reducerade Skadeverkan hur räknar man då ut Trauma Smärta och Blödning?
Delar man skadan på tre eller?
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Nä, den reducerade skadeverkan används på skadetabellerna på s.55f i spelledarens guide. Tabell beror på område och typ av anfall (hugg, kross eller stick). Om skadan är över tio rullar du en t10 läser av. Om skadan är nio eller lägre blir det en ytlig skada och du behöver inte slå en t10.

Exempel: Ett hugg utdelas, skadan blir 18 och träffar skallen. Offret har på sig en läderhuva och skadan går ner till 15. Titta på tabell för skalle på s. 55 och slå t10. Låt oss säga att resultatet blir 5 - skallben. Då blir Trauma 15/2=7, Smärta 15/2=7 och Blödningstakt 15/10=1.

Gå sedan vidare och slå för amputation eller benbrott på sidan 59, ob1t6 mot offrets STY för båda. Men det kanske är lite överkurs.

Om reducerad skadeverkan blir nio eller lägre slår du inte utan Trauma=1, Smärta=2 och Blödningstakt=1
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
När du har slagit fram var attacken träffar kollar du i skadetabellen för den skadetyp du gjorde. Om din reducerade skadeverkan är under 9 får du de värden som står vid "Ytlig skada". Om du till exempel gör 7 poäng skada i ansiktet med ett huggvapen blir det Trauma +1, Smärta +3 och Blödning +1.

Om du fick 10 eller mer i reducerad skadeverkan har du gjort en allvarlig skada, och ska slå 1T10 för att se mer exakt vilken sorts skada det blir. Om du till exempel gör 12 poäng stickskada i magen och slår en tvåa när du ska bedöma vilken sorts skada det blir så drabbas det olyckliga offret av en träff i inälvorna. Här står det "T/2, S/2, Bx1", vilket innebär att du gör Trauma 6 (12/2), Smärta 6 och Blödning 12. Dessutom finns det ytterligare obehagliga effekter av den här skadan, vilka anges längst till höger i tabellen.

Detta är reglerna i Eon 3. Om du har en äldre version har jag inte boken här, men det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig.
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Men om jag gör såg bara nio skada med säg hugg i bröstkorgen, blir det bara 1 trauma 1 smärta och 1 blödning?
Blir det inte +1 så 10 i trauma 10 i smärta och 10 i blödning?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Nej, siffervärdet på skadeverkan förs inte på något vis över till den faktiska skadan. Skadeverkan 1-9 är en rätt mesig skada, således, och motsvarar ett ytligt sår. På 10+ kan man däremot uppnå en hel del potentiellt dödande skador med lite tur -- att råka peta in sitt spjut i någons hjärna, till exempel.
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Ahh då fattar jag.

Jag har också en fråga om Stridskonster. Om man har en strids konst med säg Moment kortsvärd. Om man bara ska göra en normal attack slår man mot värdet man har i stridskonsten eller i själva vapenfärdigheten?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Du slår mot stridskonstens värde. Om du har högre värde i din färdigheten Svärd än du har i stridskonsten kan du använda det också, men då kan du inte ta till de olika tekniker som ingår i stridskonsten, och när du får erfarenhet blir det i Svärd, inte i Stridskonst.
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Gör inte det att det blir helt onödigt att lägga några enheter alls i själva vapenfärdighten?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Jo, om du bara förväntar dig att slåss med kortsvärd. En vapenfärdighet kan användas för en bred mängd vapen (svärd, yxor et cetera), medan stridskonsten bara kan användas för ett specifikt vapen. Dessutom finns ju de som inte får tillfälle att lära sig en stridskonst.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Slog dig med två minuter. Ser att touch-metoden som jag fick lära mig på min högstadieskolas gamla skrivmaskiner äntligen börjar betala av sig! :gremsmile:
 
Top