Tre solar
Hero
- Joined
- 8 Mar 2014
- Messages
- 1,171
(Min tanke utgår från Blood & Bronze, men själva frågan är hyfsat allmängiltig)
Jag är i valet och kvalet: ska alla vapen göra en t6 i skada, eller ska jag ha olika skadetärningar?
Först tänkte jag bara använda t6:or, för det är vad resten av systemet använder och dessutom får SL en sak mindre att hålla reda på.
Sen tänkte jag att det behövs variation. Spelare gillar valmöjligheter. Så då lade jag till olika kvaliteter, typ omslag och exploderande tärningar.
Men nu börjar jag tänka att jag aldrig någonsin stört mig på att jag bara använder t8 när jag slår skada och inte i färdighetsslaget i något annat spel. Och att använda olika tärningar är ju onekligen ett lätt sätt att få vapen att kännas olika utan att behöva trassla med extraregler.
Så min fråga är
- föredrar du att alla vapen använder samma skadetärning eller att olika vapen har olika tärningar?
- vad gillar du i det systemet?
- finns det något tillfälle när du föredrar det andra?
				
			Jag är i valet och kvalet: ska alla vapen göra en t6 i skada, eller ska jag ha olika skadetärningar?
Först tänkte jag bara använda t6:or, för det är vad resten av systemet använder och dessutom får SL en sak mindre att hålla reda på.
Sen tänkte jag att det behövs variation. Spelare gillar valmöjligheter. Så då lade jag till olika kvaliteter, typ omslag och exploderande tärningar.
Men nu börjar jag tänka att jag aldrig någonsin stört mig på att jag bara använder t8 när jag slår skada och inte i färdighetsslaget i något annat spel. Och att använda olika tärningar är ju onekligen ett lätt sätt att få vapen att kännas olika utan att behöva trassla med extraregler.
Så min fråga är
- föredrar du att alla vapen använder samma skadetärning eller att olika vapen har olika tärningar?
- vad gillar du i det systemet?
- finns det något tillfälle när du föredrar det andra?
 
	 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 ), vilket kan leda till att anfallet bara studsar eller glider av, specielt mot rörliga mål. Klubbor är vapen som är rätt enkla att använda, man behöver inte tänka på hur man vrider vapnet, för oavsätt hur du träffar med det så har du alltid träffat med vapnets tilltänkta träffyta (till skillnad från en yxa eller ett svärd, där den tilltänkta träffytan på vapnen för maximal skada är rätt liten), dom är oftast oxå utformade på så sätt att mycket av vikten av vapnet ligger mot slutet av vapnet där den tilltänkta träffytan är, vilket gör att man kan få in en rätt rejäl mängd momentum i ett sving, det kvittar hur mycker motståndaren studsar runt, en träff är en träff, det finns nackdelar men inga som har betydelse i just detta antagandet (eftersom nackdelarna skulle mer komma in på regler som inte är med i detta antagande, som rustning eller andra special regler).
 ), vilket kan leda till att anfallet bara studsar eller glider av, specielt mot rörliga mål. Klubbor är vapen som är rätt enkla att använda, man behöver inte tänka på hur man vrider vapnet, för oavsätt hur du träffar med det så har du alltid träffat med vapnets tilltänkta träffyta (till skillnad från en yxa eller ett svärd, där den tilltänkta träffytan på vapnen för maximal skada är rätt liten), dom är oftast oxå utformade på så sätt att mycket av vikten av vapnet ligger mot slutet av vapnet där den tilltänkta träffytan är, vilket gör att man kan få in en rätt rejäl mängd momentum i ett sving, det kvittar hur mycker motståndaren studsar runt, en träff är en träff, det finns nackdelar men inga som har betydelse i just detta antagandet (eftersom nackdelarna skulle mer komma in på regler som inte är med i detta antagande, som rustning eller andra special regler).
 
 
		