Nekromanti Skadesystemet i Eon 3

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Hej,

Har inte spelat Eon på väldigt länge och för att förbereda mig för att speläventyr läste jag igenom, för mig, de nya reglerna Eon3. Tycker att skadesystemet är lite klent. Gör jag t.ex 2 5 i reducerad huggskada i mage (som enligt mig är väldigt mycket skada). Slår en T-10 och hamnar på 7 Blödning i Mage. Det skulle ge min fiende Trauma T/10 = 2, Smärta S/10 = 2 och Blödning 12. Vist det är ganska mycket blödning men dör gör ju inte min fiende. För att vara en så kallad ”allvarlig skada” så tycker jag det är lite dålig med skada.

Skulle jag istället ha gjort 9, efter rustningen har tagits bort (som är ett ytligt sår). Så hade jag fått Trauma T+1 = 10, Smärta S+2= 11 och Blödning B+1 = 10.

Ska det vara så att ett ytligt sår är mer dödande än en allvarlig skada? Eller är det så att jag har missuppfattat reglerna?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
På den ytliga skadan så får inte fienden skadan Trauma T+1, utan helt sonika Trauma +1. Alltså bara 1 i Trauma, oavsett hur mycket skada du slog (så länge det bara är ytligt).

Blev det tydligare? Jag är lite trött just nu, så det kan tänkas att jag inte är så pedagogisk.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Den ensamma t10:an

Ja, du har missförstått det där med ytliga skador - som redan påpekats.

Den allvarliga skadan kan ibland lite mesig den också. Därflr finns det en vanligt använd husregel kring den så kallade ensamma t10:an (den du slog 7 på) som säger att man slår lika många t10:or som skadeverkan/10 och använder det lägsta resultatet.

Alltså: Du gör 25 i skada och slår 25/10=2 t10:or. Det första kanske blir 7 men det andra 1 och offret har allvarliga problem.

På det sättet kan skador över 20 ofta bli riktiga allvarliga.
 

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Re: Den ensamma t10:an

Ja det låter lite bättre, för i min värd får man ett svärd i sidan borde det göra ont (inte testat det själv).
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Den ensamma t10:an

Soldater blor ofta förvånade att folk inte bara lägger sig ner och dör när man skjuter dem (bortsett från huvudet) de rör fortfarande på sig, skjuter tillbaka och andra dumheter.. inte alls som i dataspelens värld..
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Den ensamma t10:an

så det du säger är att det ska krävas många hugg för att en person ska dö/inte slå tillbaka?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Den ensamma t10:an

Ja, det kan krävas många hugg.

Det går också att döda på första hugget.

-Hjalle, som dock håller med om att "Kött" är lite frustrerande, och som åtminstone ändrat alla /10 till /5.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Den ensamma t10:an

Kan krävas, men i Eon så har jag iaf rätt många erfarenheter av att man kan få typ fem hugg på sig och kunna fortsätta slåss (även de fighter man inte har rustning på sig). Och jag har ingen bra källa men jag tror att om man fick 5 hugg på sig under säg medeltiden så borde man väl vart rätt så rökt?

Eller tja. Adrenalin kan väl göra mycket. Eh. jag vet inte. Men jag har känslan av att ett hugg borde avgöra striden, får man in ett hugg så kan man köra defensivt och låta fienden blöda lite. Och visst det kan man göra i Eon också, men bara inte fienden självläkerförst...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Re: Den ensamma t10:an

Det intryck jag fått är att det inte är allt för svårt att döda någon, men det är svårt att döda någon snabbt. Det vill säga, det där svärdshugget i sidan kan innebära att din motståndare dör en plågsam död i peritonit några dagar senare, men här och nu har han knappt märkt det -- han är nämligen för upptagen med att återgälda tjänsten. Långsamma blödningar, inre skador, svårläkta infektioner och liknande är det som gör slut på många, men för att kvickt och smidigt ta någon av daga i en strid måste man veta vad man gör (eller ha tur).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Den ensamma t10:an

Betänkt också att det är ännu lättare att bara oskadliggöra någon; en S/2 och du gör minst 5 kryss Smärta, vilket i regel är 2 kryss från att lägga till Ob1T6 på alla handlingar, och då har du i praktiken vunnit (om du inte slåss mot någon slags bärsärk, drogad slav eller riktigt skicklig person, vill säga).

Och minns att det var ungefär på andra halvan av 1800-talet som fler dog i faktisk strid än under tiden runtikring, av t.ex. sjukdomar och infekterade sår (som var fruktansvärt dödligt innan antibiotikan - hejja dvärgarna!).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dödsfall [OT]

Studerar du kungar och såna kändisar som dött i strid/av olyckor historiskt, märker du också att påfallande många dog -i sviterna- av skador, dagar eller veckor efter att de vållats. Tutankhamun och Gustav III är några exempel jag kommer på på rak arm. Å andra sidan finns minst lika många exempel på folk som dött på fläcken - Kyros den Store och Karl XII, till exempel.

Sedan är ju favoriten alla losers som blivit avrättade på färgstarka sätt, tex Edward II (glödgad järnstång i ändtarmen) och Crassus (smält silver i strupen)...men det är väl ett ämne för ett annat forum.


- Ymir, sprutsr fakta
 

DarkAngel

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
66
Location
Stockholm
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag inte spelat Eon 3, men kan tänka mig att striderna blir väldigt långa.
När jag spelade Eon2 vet jag att jag tyckte striderna kunde bli ganska långa då det är ganska lätt att parera/blockera ett svärdshugg. I Eon3, när man väll får in ca 30 skada slår en T10 och får ett högt tal. Kan det visa sig att man ska dela allt med 10. Vilket ger ban bara +3 i T,S och B. Typ försumbart lite skada...
Har svårt att tro att man kommer kunna strida efter att man har fått ett ganska kraftigt hugg i sidan.

Innan jag ens har provat Eon 3 regler så tycker jag det verkar bli väldigt segt i striderna. Och att strida är det jag tycker är bland det roligaste i rollspel.

Ingen som vet ett bra sätt att ”balansera” upp skadesystemet?

Till slut vill jag hälsa alla en trevlig sommar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,680
Location
Värnhem, Malmö
Det som nämnts tidigare är att slå lika många T10 som tiotalet i skadeverkan och välja den lägsta. Så när du slå 30 i skadeverkan innebär det att du slår 3T10. Det gör det avsevärt troligare att man vid hög skadeverkan lyckas träffa något vitalt.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har svårt att tro att man kommer kunna strida efter att man har fått ett ganska kraftigt hugg i sidan.
Jo, om endast toppen på svärdet träffar och ger upphov till en kanske fem centimeter lång och inte särskilt djup köttskada, vilket resultatet "kött" representerar; träffområdet heter ju "bröstkorg" eller "mage" och inte "sida". Skadeverkan är helt enkelt ett mått på attackens skadepotential och inget annat (såväl skicklighet som styrka, skärpa och liknande faktorer räknas ju in), och hittar inte potentialen ett bra ställe kommer den att förloras.

Bör dock nämnas att även jag anser regeln om flera T10-or som en självklar husregel, och jag skulle nästan kunna satsa pengar på att den kommer med officiellt i Eon IV.

Vill du ha snabbare strider kan du helt enkelt använda den frivilliga regeln om enkel skadeverkan som har en egen ruta i början av skadekapitlet, så appliceras skadeverkan direkt på Trauma och Smärta. Det lär gå avsevärt mycket snabbare då, men "balansera" verkar generellt vara helt fel ord. Alternativt finns ett mer detaljerat förenklat skadesystem i modulen Monster i Mundana, som också räknar med blödningstakt och skillnader mellan olika skadetyper.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Re: Den ensamma t10:an

Jag brukar köra så att när jag spelleder, att alla oviktiga SLP ger åtminstone upp efter att de fått en någonsånär rejäl skada(alltså en Extraskada). Det känns lite som om alla strider inte måste leda till att man dödar den andra personen, utan bara vill besegra honom. Det är en skillnad, och den försöker jag spela på.

En Rövare vill ju egentligen bara överleva och bli rik, om han riskerar att dö i en situation när han hoppar på några duktiga RP, så lär han försöka rädda sitt eget skinn. Och det gör man som bäst genom att ge sig, ens eget(eller fru och barns) liv är ju det dyrbaraste man har.

Jag har också insett att detta gör monster, odöda och desperata personer mycket mer farliga. De har helt enkelt inte råd att förlora, och måste verkligen döda RP. Helt plötsligt är allt mycket farligare, eftersom jag även spelar de vanliga SLPna att de kan skona någon som ber för sitt liv. Ger ju även mer att spela på annat än att fortsätta spela som kompost.
 
Top