Nekromanti Skadesystem... puh..

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Skulle vilja diskutera lite skador med forumet... /images/icons/smile.gif

Vad ser ni som dödorsakerna vid skador...?
Med kunskapsnivå som motsvarar medeltiden borde det vanligaste väl vara infektioner...?
Alltså egentligen felaktig eller utebliven vård...

Om man däremot avlider under själva stridssituationen...
Skador på vitala organ...? Blodförlust (dvs brist på vård igen i de flesta fall)...?

Har funderat lite men tycker mig behöva nya infallsvinklar... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Efter vad jag har förstått så stämmer det att infektioner var en betydligt vanligare dödsorsak än de direkta skadorna man fick i striden.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Jag skulle nog gissa på att syreförlust i hjärnan är den största anledningen.

Tex
ex1:
Ett svärd slår upp ett hål i ett organ som har mycket blod, resultat: blödningar som leder till att hjärnan mister en del blod vilket leder till att man tuppar av och senare dör pga att hjärnan gör det om den blir utan syre helt
ex2:
En pil satte sig rätt i lungan, resultat: stackars satens lunga fylls med blod och får ingen luft -> syrebrist i hjärnan, medvetslös och död
ex3:
Ett spjut nådde hjärtat, resultat: slutpumpat med blod till hjärnan -> syrebrist i hjärnan, medvetslös och död
ex4:
Snudd på tummen som infekteras: blodförgiftning, minskat immun osv.. syrebrist i hjärnan, medvetslös och död

- Zire, syrebrist i hjärnan, medvetslös och död
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
puuh..

Just så ja...

ungefär där jag hamnade oxå...
syrebrist på cellnivå...

Men det är ju ganska 'trist' och känns som en återvändsgränd...

Om vi tar och stryker sista ledet i varje kedja ('syrebrist i hjärnan...') kanske det blir roligare...
Och nån som hittar nåt bra förutom syrebrist...?

Typ... funktionsnedsättningar i organ... läckor av otäcka kroppsvätskor (magsaft, galla...) ut i kroppen...?
Om det rör sig om huggande och stickande vapen är vi ju snart tillbaka på 'syrebrist...' så vi säger trubbigt våld nu... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Skadesystem

Jag har också funderat litet på detta. I grund och botten är det nog en fråga om hur väl kroppen fungerar efter en skada. Fungerar den för dåligt, dör man. Detta kan tyckas uppenbart men man kanske kan betrakta kroppen som uppbyggd av funktionella enheter. Trasiga lungor eller strupe innebär att man kvävs. Trasigt hjärta gör att man förlorar förmågan att cirkulera blodet. Trasig mage eller tarmar är inte så akut farligt men man tenderar till att blöda ihjäl elle rfå infektioner. Trasiga njurar så får man tillslut blodförgiftning. Trasig lever, likaså. Går hjärnan sönder är man illa ute, även om man kan återhämta förvånansvärt mycket.

En viktigare fråga IMHO är om man verkligen vill gå in på den detaljnivån. Vad spelar det egentligen för roll om man dör av blodförlust eller av att hjärtat stannar? Det blir snarare konstigt om man som "medeltida" fantasykaraktär får reda på att man krossat mjälten och kommer dö inom trettio minuter.

Jag gillar skadesystem som enbart svarar på frågan "Hur svårt har jag att fortsätta agera". Detaljer utöver detta är rätt meningslösa och tar bara en massa extra tid. Både för speldesignern och dess konsumenter.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Aha..

Jag tror jag förstår vad du är ute efter, inte själva döden, utan skadorna som leder till döden.
Men funktions nedsättningar i kroppen beror nog helt enkelt på att någon muskel inte fungerar, så om rollpersonen inte förblöder så kan denne nog klara sig så länge som det bara är musklerna som tar stryk.
Dör gör man då någonting viktigare innanför muskerna tar stryk. Så hög stryktålighet beror till viss del på att man har stora muskler som skyddar de inre organen.

Tex
ex1
baksidan av en yxa i benet: klen parvel fick ta emot slaget, stor kille som slog -> inte mycket absorpition, benet av
ex2
en käpp i magen: stor kille som fick ta emot slaget, liten parvel som slog -> stor absorption, tappade bara luften lite grann
ex3
tvåhandssvärd i ryggen: stor kille som stabba annan stor kille ->
musklerna i ryggen: av
ryggraden: av
inre organen:
lungorna: mos
njurarna: mos
bröstmusklerna: 40%

Resultat: ja.. ni kan nog föreställa er

- Zire
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Skadesystem

Jo... visst bör det vara snabbare än så med skador... men för att fixa ihop ett bra (IMO) system bör mn kunna ta hänsyn till dessa när man snickrar ihop systemet även om man inte går in på detaljerna i spelet...
Vad jag vill komma åt är egentligen just vad du skriver... om hur illa skadad är jag och hur påverkar det mig... men jag vill ha så mycket på fötterna som möjligt innan jag anser mig kunna säga detta...

Som jag hade tänkt dela in det så handlar det om tre 'skadenivåer'...
Lindriga skador... köttsår... blödning...
Svåra(re) skador... brutna ben... lite värre blödningar...
Allvarliga skador... Skadade organ... nervbanor... riktigt otäcka blödningar...

Kroppsdelar har olika tålighet och påverkas olika av skadorna... (lite DoD.../images/icons/smile.gif)

Alltså... lindriga skador ger lite blödning lårkakor... små funktionsnedsättningar men är inget allvarligt om man inte missköter skadan efteråt... inga bestående men mer kanske snygga ärr...
Svåra skador ger stora funktionsnedsättningar men det är fortfarande inget man dör av om man inte underlåter sig att lägga om sina sår... kan ge typ hälta eller så vid felaktig vård...
De allvarliga skadorna... kan ofta vara dödande även om man får vård. Stor risk för bestående men... avklippta nervbanor eller t.o.m. avhuggna lemmar... Här kan det vara intressant att verkligen kolla upp vad som händer i kroppen... antagligen kan man göra nån typ av universallösning för 'organskador' ... men... tja... man är ju inte läkare precis så... lite diskussion rätar ju alltid ut nårra '?'.
/images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Just på det hållet..

"ex2
en käpp i magen: stor kille som fick ta emot slaget, liten parvel som slog -> stor absorption, tappade bara luften lite grann"


Där kommer vi till en ny fråga... /images/icons/smile.gif
store killen kan säkert ta emot en hel hop (eller 'kasse' /images/icons/smile.gif) slag av den lille killen utan att säcka ihop... så... musklernas och skelettets absorptionsförmåga skulle jag vilja ta hänsyn till...
visst, tillslut får tom storkillen ONT men... någon fara för att bli ordentligt skadad är inte samma som när han klämmer till lillkillen en gång... skulle jag kunna tänka mig iaf... (eller IMHO...)


Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Det är vad jag har fått för mig oxå...

Så även om det inte är särskilt mycket 'action' skulle jag vilja lägga mer vikt än brukligt på vård av skador...

Är man skadad så är det mer än bara det att man inte läker som man borde, utan det kan mycket väl göra en fara i sig att springa omkring skadad...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Skadesystem

Det verkar som om du är ute efter något som lite liknar systemet i Hârnmaster, som fungerar ungefär på följande sätt:

När ett vapen träffat slår man fram ett "impact"-värde som bestäms dels av hur bra träffen var (bestämmer antalet T6 som slås) och dels av vapnet (ger en fast modifikation). Man slår träffområde (ganska detaljerat) och drar bort tillämplig rustnings absorberingsförmåga. Om det finns något kvar ser man efter i en käck liten tabell för att se hur allvarlig skadan blev, vilket beror dels på hur mycket impact som finns kvar efter absorbtionen, dels vilken kroppsdel som träffades. (Lika mycket impact är olika illa beroende på om man får det i bakhuvudet eller låret till exempel.) Skador rankas dels som light, serious eller grevious (används främst vid läkning, vilket är ett eget obehagligt kapitel), dels efter injury points. För varje injury point man har får man avdrag på färdighetsslag och liknande.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Skadesystem

Det låter faktiskt ungefär som om... tja... att jag helt klart borde kolla upp de där reglerna iaf... /images/icons/smile.gif
Tackar!!

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Skadesystem

Jo... visst bör det vara snabbare än så med skador... men för att fixa ihop ett bra (IMO) system bör mn kunna ta hänsyn till dessa när man snickrar ihop systemet även om man inte går in på detaljerna i spelet...

Det låter mycket rimligt...

De allvarliga skadorna... kan ofta vara dödande även om man får vård. Stor risk för bestående men... avklippta nervbanor eller t.o.m. avhuggna lemmar... Här kan det vara intressant att verkligen kolla upp vad som händer i kroppen... antagligen kan man göra nån typ av universallösning för 'organskador' ... men... tja... man är ju inte läkare precis så... lite diskussion rätar ju alltid ut nårra '?'.

Man kan nog oftast klara av att förlora en arm eller ett ben om man bara förbinder såret och undviker infektioner. Hur skador på organ läker, eller en om de läker, utan vård är jag mycket osäker på.
Jag har en känsla av att en allvarlig skada mot buk eller lungor är rätt säkert dödande i en primitiv omgivning. Om man inte kvävs eller förblöder borde infektioner eller fallerande organ knäcka en. Det är ingen ljus bild och bäddar för ett hårt och dödligt system.
Allvarliga skador mot hjärnan varierar nog mellan gravt funktionsnedsättande och dödande (j.f.r stroke).

Magi eller duktiga kirurger kan i.o.f.s användas för att ge folk litet bättre chanser. Det hela beror litet på hur "mörkt" du vill att ditt system skall vara.

Jag har skisser på ett skadesystem som jag hoppas skall bli användbart. Det är då kopplat till det stridssystem jag skissade upp tidigare i detta forum och har betoningen på enkelhet. jag tar upp det i ett nytt svar så att detta inte blir för långt. :)
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Skadesystem

"Jag har en känsla av att en allvarlig skada mot buk eller lungor är rätt säkert dödande i en primitiv omgivning. Om man inte kvävs eller förblöder borde infektioner eller fallerande organ knäcka en. Det är ingen ljus bild och bäddar för ett hårt och dödligt system."

Man behöver kanske inte hårddra det helt men... jag är lite ute efter att man inte bara ska gå ifrån en strid när man bara stoppat eventuella blödningar... (vilket förövrigt inte borde vara så svårt som i vissa spel /images/icons/wink.gif) Har man åkt på en ordentlig snyting så kan man inte bara springa vidare med nån eventuell svårighetsökning... är du mycket skadad behöver du vård och vila för att det inte ska bli värre.
Ungefär... /images/icons/crazy.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Skadesystem

Man behöver kanske inte hårddra det helt men... jag är lite ute efter att man inte bara ska gå ifrån en strid när man bara stoppat eventuella blödningar... (vilket förövrigt inte borde vara så svårt som i vissa spel ) Har man åkt på en ordentlig snyting så kan man inte bara springa vidare med nån eventuell svårighetsökning... är du mycket skadad behöver du vård och vila för att det inte ska bli värre. Ungefär...

Det skulle kunna vara intressant. Det blir litet annorlunda stämning mot vanlig fantasy om man måste söka sig till läkarvård i en realistisk utsträckning :)

Kommer du att publicera resultatet av dina funderingar någonstans?
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Skadesystem

Då kan jag återigen rekommendera Hârnmaster. :gremsmile: Där finns ganska detaljerade men lättanvända regler för sårläkning. Kort sammanfattning:

För varje skada som behandlas slås ett slag mot Physician. (Utvikning: I Hârns värld är läkarna betydligt mer välinformerade än sina verkliga motparter. De har till exempel insett att det är bra att tvätta sår och dylikt. Läkarvården är primitiv men vettig.) Beroende på hur bra slaget lyckas får såret en healing rate. Var femte dag slår den sårade sin endurance (varierar normalt mellan 8 och 15) gånger denna healing rate med T100. Om slaget lyckas blir man av med injury levels för det såret, om det misslyckas händer inget. (Fumlar man blir det infekterat, och då kan det gå riktigt illa...) Om man skuttar omkring för mycket under tiden får man avdrag eller inget slag alls enligt SL:s bedömning. Ett svårt sår kan ta flera veckor att läka om det vill sig illa.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ska man vara petig så beror i stort sett alla dödsorsaker på syrebrist i hjärnan. Ex:
Drunkning
Dekapitering
Förblödning

Åtminstoe för alla våldsamma dödsorsaker. Sedan finns det skador som uppstår direkt på hjärnan, som gör den lika obrukbar som om den saknade syre. Gifter kan även göra dylik skada på hjärnan, men oftast ger de sig på andra organ, som i slutändan orsakar syrebrist hos hjärnan.

/RipperDoc - hjärnan är ens liv

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Just på det hållet..

Faktum är att det som skiljer är en biff från en mes :)-)) är kött, och köttsår är aldrig dödliga i sig. De har i stort sett lika mycket blod, lika tåliga organ och muskelmassan och den tjockare benstommen är mycket marginell i fråga om skador. Det märks mest vid ytliga skador dock, som trevliga fylleslagsmål...

/RipperDoc - har kollat upp

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Skadesystem

"Kommer du att publicera resultatet av dina funderingar någonstans?"
*fniss*
Typ... kanske om de blir klara... Jag kan berätta för dig i så fall...
/images/icons/smile.gif

Och om man ska lyssna på Discordian så verkar jag vara lite sent ute... Kanske nöjer mig med att köpa Hârnmaster i stället... /images/icons/smile.gif


Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Just på det hållet..

Det där låter rimligt...

Muskelmassa hjälper dig nog först och främst mot krosskador...
Men å andra sidan... om du tex har en ringbrynja på dig blir ju de flesta skador till krosskador...
Hmm...
Har du nån mer bra info...? /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 
Top