Nekromanti Skadesystem i Shôgun.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Hej och hallå.
För ett par dagar sedan kom jag på en nytt system, som jag hoppas inte används. Jag hade tänkt använda det i Shôgun.
I detta system har man varken HP eller något sådant. Den som attackerar med ett vapen lägger bara till sin Anfallsbonus på 1T100, och sedan slår man i en tabell vad som händer. Försvararen drar av sin tålighetsbonus från resultatet. Sedan läser man av om t.ex. man skär av ett finger eller om hela armen blir amputerad. DÅ har man alltså ett visst antal tabeller för olika vapen.
Jag hade tänkt mig en svärdstabell t.ex. här slår man om man anfaller med en Katana eller en Tachi så använder man den vanliga metoden. Om man däremot använder kraftigare svärd, t.ex. en Daito eller en No-Dachi, lägger man bara till en smula på sitt resultat. Då behöver man bara hålla reda på vad som hänt med en, och inte bry sig om HP, blodsförlustkryss, traumakryss och liknande.

Nå, vad säger ni? Skulle det funka?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
MERP/SRR

använde ett dylikt system. Nakdelen är att det blir rätt många tabeller => mycket bläddrande & långsamt.

Jag gillar det inte, men naturligtvis skulle det väl funka... Hur gör du med rustning?
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag tycker att du ska köra med det men isf ska du lägga tabellerna längst bak som appendix lr ngt så att man kan bläddra fram dem snabbt...

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Eller kanske sammanfatta dem på ett (ett par) ark papper som man kan kopiera och dela ut till alla.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Med MERP...

...Vet jag inte, men SRR hade ändå skadepoäng i sitt system. OCh själv tycker jag det går fortare att slå på en eller två tabeller än att slå sjuttio andra slag, t.ex. skada, träffområde, motståndsslag, extraskador, amputationsriskslag och liknande.

Vad beträffar rustning är att den endast lägger till en bonus på ens tålighets/försvarsbonus. Jag tycker det är ganska enkelt, tycker inte ni det?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Med MERP...

..Vet jag inte, men SRR hade ändå skadepoäng i sitt system.

Mjo, det stämmer, men det var inte de som var jobbiga :)
Tabellerna fanns där, vapen gjorde skador i stil med 1T8 skadepoäng + en typ B allvarlig stickskada (som slogs på tabell).

OCh själv tycker jag det går fortare att slå på en eller två tabeller än att slå sjuttio andra slag, t.ex. skada, träffområde, motståndsslag, extraskador, amputationsriskslag och liknande.

Naturligtvis. Ett fåtal tabeller är bättre än många tabeller, komplicerade regler och många tärningsslag.

Jag gillar fortfarande inte tabeller... det är ingen elegant lösning. Förutom det uppenbara (att man måste ha med sig tabellerna, titta på dem m.m) så tycker jag det brukar ha en massa andra problem.

Jag har t.ex ingen kontroll över hur jag hugger (eftersom ett svärdshugg lika gärna kan klippa ett ben som klyva huvudet).

Jag riskerar att få en massa detaljer som kanske inte passar med situationen (han stirrade rakt på mig men pilen gick genom båda öronen?!?).

Pansar är ett problem, antingen har man olika tabellutfall som i SRR som justeras efter relevant bepansring ("om armskena saknas så är armen bruten") eller så drabbas man av rustningar som inte skyddar mer än rent abstrakt.

Dessutom tycker jag den extra information tabeller ger är rätt... överflödig. Om man tittar på SRR t.ex. Ett resultat där innebär en kladdig beskrivning och en mängd regeltekniska detaljer (x kp/runda blödning, y avdrag på handlingar i z rundor, o.s.v). Den måleriska beskrivningen är det största skillnaden mot vad man kan få ut av ett tabellöst system. Det är också den del som är lättast att hitta på. Eftersom spelledaren är insatt i situationen kan han sannolikt hitta på en mer passande bsekrivning av vad som sker (givet alla de regeltekniska effekterna) än spelskaparen som måste ta hänsyn till att utfallet skall kunna ske i en generisk situation.

Nåja, lyssna inte för mycket på mig och min oresonliga avsky mot tabeller: systemet kommer säkert att funka och det kan nog att få snabbare än många andra system folk av någon anledning uthärdar...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Med MERP...

Vad sägs om att slå fram ett slag som avgör hur allvarlig skadan är för att sedan slå ett slag till som avgör vilken typ.. Organskada, avhugget... Eller låta SL avgöra själv efter siffran?


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Ja...

Det låter faktiskt som en bra idé.
Tack för tipset.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 
Top