Nekromanti Skadesystem - funderingar från eldstridstråden

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
  • RPn däckar och klarar inte att strida mer, detta kan bero på dödlig skada, medvetslöshet, extrem smärta, chock etc.
  • RPn får en "condition" av nåt slag som ger minus, men kan strida vidare.
  • RPn är (på den mekaniska nivån) oberörd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Ja, det ser bra ut. Jag har något snarlikt i mitt (fantasy)system (som jag alltså funderade på att bygga ut med eldstrid för andra settings). Jag har mer eller mindre snott det från A Song of Ice and Fire (den enda regeln som blev kvar efter att jag sågade sönder det :gremsmile: ), med två skillnader från ditt system.

Det finns tre typer av skador - skråmor, sår och trauma. Skråmor ger inga modifikationer, men du kan inte få hur många som helst. Klassiska KP alltså. Men istället för att däcka när du når 0 kan du välja att omvandla skråmor till ett sår. Sår är lite värre. På samma sätt kan du omvandla sår till trauma.

Det har funkar väldigt bra hittills.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Vad som är bra med dina tankar är ju att skadorna läggs på _efter_ striden vilket snabbar upp systemet. Jag jobbar så i mitt snabbstridssystem. Enda anledningen till att ta skada _under_ strid är för att a) försämra rollpersonen och/eller b) eventuellt uppnå andra effekter som påverkar striden om skadesystemet så tillåter. Men jag gillar skador efter strid och i mitt miljonte system för skada nu så jobbar jag med den principen eller egentligen Drakborgens stridspluttssystem with an edge.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Niklas73 - ja, det var en del av tanken, det plus folks påpekanden i eldstridstråden om att antingen däckar man av en skottskada eller så märker man den knappt. Nu tror jag iofs att spännvidden, om man får säga så, för skador i närstrid är lite större men man ska nog inte underskatta adrenalinruschens inverkan ändå.

Vad gäller andra effekter så tänker jag mig att det ska finnas effekter på vapen som låser upp - eller ev. bara förenklar - manövrer som pushback, avväpning, låsning osv. Lär knycka mycket från Genesis. Är däremot inte säker på om jag vill att olika vapen ska göra olika skada i grunden... i det fallet får nog realismen stryka på foten för det faktum att jag vill att spelarna ska välja vapen efter coolness och tillgängliga manövrer.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
I min värld gör du helt rätt. Eldstridstråden är så pumpad med realism att man snabbt ser att det kommer ta tid att genomföra en strid och det gillar vissa. Jag har själv en version av mitt spel på 1500 sidor som skulle simulera varje andetag och då fick jag nog. Speligt och narrativt är mitt motto idag. Lycka till. Vi verkar vara många som stjäl från Genesis.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Nä, detaljism, som du pratar om, har inget med realism, som jag pratar om, att göra.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Niklas73 said:
Vi verkar vara många som stjäl från Genesis.
Karln har ju så orättvist många bra idéer, i sann kommunistisk anda bör han dela med sig av överflödet :gremwink:

Tror jag ska nosa på hans tankar om "slagfält" också, de funkade på ett sånt tilltalande sätt med särdrag hos vapen, t.ex. att om fältet är "trångt" så kan man inte använda långa vapen.

Håller på och filar på ett utkast till system, kanske slänger upp det till allmän beskådan i helgen.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Måns said:
Nä, detaljism, som du pratar om, har inget med realism, som jag pratar om, att göra.
Inte nödvändigtvis. Tyvärr är det en rätt vanlig missuppfattning bland rollspelsmakare, dock, att hög detaljism = hög realism. *sneglar på t.ex. GURPS och Eon*
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
*wall of text crits for 50k damage*

Okej, här är mitt utkast till skadesystem!


GRUNDEN FÖR SYSTEMET
T6-poolsystem. En genomsnittlig RP slår 4-6 tärningar och 4 eller bättre är normalt en träff. Vid motsatta slag, t.ex. i strid, tar träffar ut varandra och den som har träffar kvar vinner. Får man en träff på ett slag är det en ganska minimal framgång, extra träffar kan dock spenderas för att få specialeffekter, t.ex kraftfullare besvärjelser, möjlighet att arrangera en smidig flyktväg när man smyger sig in nånstans, personen man pratar med får en avslöjande liten ryckning i ögonbrynet vid fel tillfälle, etc.

Ökande svårighet visar sig genom att målintervallet krymper. Har man +1 i svårighetsgrad så är bara 5+ träffar, har man +2 duger endast 6or, och har man +3 kan man av förståeliga skäl inte agera alls. Svårighetsökningar är tänkta att vara hyfsat ovanliga, förutom då karaktären är sårad.


SKADESYSTEMET
RPer har dels ett antal skaderutor motsvarande Vilja + Fysik, dels en traumaruta. Skaderutorna representerar blessyrer som knappt märks i stridens hetta – inte så att de inte kan vara allvarliga, men de hindrar inte RPn från att kämpa vidare. Traumarutan å andra sidan representerar det enkla faktum att RPn däckar – kanske medvetslös, kanske med ett brutet ben eller krossad axel, kanske rentav döende, men i alla fall oförmögen att slåss längre.

En framgångsrik attack gör i grunden 1 skaderuta. (Undantaget för detta är obeväpnade attacker, där en träff verkligen bara representerar att man får in en smäll.) Extra träffar kan användas till att aktivera specialmanövrer som avväpningar, fasthållningar, att slå omkull eller knuffa tillbaka motståndaren etc. beroende på vapen. Det mest relevanta just nu är dock att varje extra träff antingen kan ge 1 extra skaderuta, eller göra att skadan man gör blir ett trauma i stället.

Rustningar skyddar mot det senare – bär målet lätt rustning (läder eller ringbrynja) kostar det 2 extra träffar att omvandla skadan till trauma, rör det sig om en metallrustning eller magiskt skydd av något slag kostar det 3 extra.

Under pågående strid får RPn inga avdrag eller liknande för ifyllda skaderutor. Det enda som händer är att om samtliga rutor blir fyllda, så däckar RPn.

Efter striden räknar man däremot ihop hur många skaderutor RPn har tagit, och rutorna omvandlas till sår. Varje sår ger +1 i svårighet för alla fysiska handlingar pga smärta, utmattning, blödning och eftersom det helt enkelt är svårt att gå med krossade tår. Detta leder till att en RP maximalt kan ha 3 sår åt gången (och därmed inte kunna agera fysiskt) – varje sår därutöver skulle vara mekaniskt meningslöst!

Eftersom även en genomsnittlig RP kan ha betydligt mer än 3 skaderutor kan man naturligtvis lägga mer än en ruta till varje sår. Detta ökar då svårighetsgraden för att använda läkekonst eller helande magi för att fixa till såret i fråga, och tiden det tar att läka.

Exempel: Cissis RP Todrik har varit i strid och åkt på inte mindre än 5 rutor skada. Efter striden ser Cissi över situationen och bestämmer att Todriks skador är Lätt Hjärnskakning 1, Köttsår 1, och Pil I Axeln 3 (”var fan kom den ifrån?”). Todrik har alltså tre separata sår och kan därmed inte göra annat än ligga still och vila, just nu. Efter att hans vän Ville har dragit ut pilen och lagt förband, och Todrik fått vila i några timmar, börjar han dock må bättre och har slutat att se dubbelt (Villes spelare valde att kurera hans Lätta Hjärnskakning först). Köttsåret kommer att kräva ytterligare ett par dagars behandling med salva och bandage, men sen har smärtan lagt sig; sviterna efter pilen i axeln lär Todrik dock få dras med ett tag, om ingen godhjärtad magiker kan förmås att fixa till det lite snabbare...


Tankar:
Det jag hoppas på med det här systemet är framför allt att hålla det enkelt, eller rättare sagt, att lägga funderingar och bokföring på rätt ställe. Jag tycker personligen det är helt okej med detaljer och klurande när man t.ex. skapar RP, men helst inte i spel, och framför allt inte i situationer som ska vara häftiga och intensiva.

Jag behöver tänka mer på trauma – hur bestämmer man t.ex. om det rör sig om ett dödligt sår, eller bara om att karaktären blivit slagen medvetslös? Det enda jag just nu kan komma på är att lämna det åt den attackerande spelaren, eller kanske lägga in något slags extra slag, men det skulle bli bökigt... usch!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Re: *wall of text crits for 50k damage*

TheSod said:
Jag behöver tänka mer på trauma – hur bestämmer man t.ex. om det rör sig om ett dödligt sår, eller bara om att karaktären blivit slagen medvetslös? Det enda jag just nu kan komma på är att lämna det åt den attackerande spelaren, eller kanske lägga in något slags extra slag, men det skulle bli bökigt... usch!
Låt en enkel läkningsmekanik ta hand om det, där du slår slag för att se om du läker och hur mycket men där det även finns en risk att skadan förvärras. På så sätt behöver ingen egentligen veta vad som är skadat där inne utan det tar systemet hand om. Har du en fantasy-setting så är det mkt möjligt att den kunskapen ändå inte finns.

Coolt med ovisshet med.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Re: *wall of text crits for 50k damage*

Måns said:
TheSod said:
Jag behöver tänka mer på trauma – hur bestämmer man t.ex. om det rör sig om ett dödligt sår, eller bara om att karaktären blivit slagen medvetslös? Det enda jag just nu kan komma på är att lämna det åt den attackerande spelaren, eller kanske lägga in något slags extra slag, men det skulle bli bökigt... usch!
Låt en enkel läkningsmekanik ta hand om det, där du slår slag för att se om du läker och hur mycket men där det även finns en risk att skadan förvärras. På så sätt behöver ingen egentligen veta vad som är skadat där inne utan det tar systemet hand om. Har du en fantasy-setting så är det mkt möjligt att den kunskapen ändå inte finns.

Coolt med ovisshet med.
Bra tanke! Och egentligen är det ju inte ett problem om det blir ett slag eller två, eller tabellkonsulterande eller vad som helst... för man behöver ju faktiskt inte bestämma vad som hände med stackarn som fick trauma förrän nån har tid att titta till honom, vilket inte lär ske mitt under brinnande strid!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Niklas73 said:
Jo det kan det definitivt ha men därmed inte sagt att det är dit du vill.
Sorry för mitt korta svar. Det var så jag tänkte, ja. Men nu ska jag inte skräpa ner soddens tråd mer. Jag har ju en egen :gremsmile:
 
Top