Nekromanti Skadesystem - önskar feedback

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
Har funderat på det här med skador och framför allt hur man gör ett realistiskt skadesystem som också är rimligt snabbt och jag tänker mig följande:
Man får x i skada, vilket i speltermer översätts till -x i sina slag (vid någon mängd skada så avlider rollen, men det löser vi sen). Efter striden så översätts skadan till en riktig skada där typen bestäms av vad som hänt, enligt följande lista:

1. Mindre sår, rollen har ett mindre skärsår eller ett blåmärke stort som en handflata. Läker av sig själv på några dagar.
2. Sår, rollen har ett skärsår eller ett blåmärke. Läker av sig själv på någon vecka men påverkar rollens förmåga.
3. Köttsår, rollen har ett ordentligt jack eller en svullnad som är så stor och smärtsam att det är svårt att röra sig längre tider. Kommer behöva vård, är jacket på fel ställe behövs omedelbar sårvård för att inte avlida.
4. Djupt köttsår, rollen har ett djupt och stort sår, en större brännskada eller en ordentlig svulnad. Rollen blir sängliggande några dagar och kommer att ha svårt att röra sig en längre tid. Kommer behöva vård, möjligen omedelbar för att inte avlida.
5. Spruket ben, rollen har ett djupt och stort sår, en större brännskada eller en spricka i ett ben (inte brutet). Rollen blir sängliggande någon vecka och kommer att ha svårt att röra sig en längre tid. Kommer behöva vård för att inte få permanenta skador, möjligen omedelbar för att inte avlida.
6. Brutet ben, rollen har ett djupt och stort sår, en större brännskada eller ett brutet ben (inte brutet). Rollen blir sängliggande några veckor och kommer att ha svårt att röra sig en längre tid. Kommer behöva vård för att inte få permanenta skador, möjligen omedelbar för att inte avlida.
7. Mindre amputation, rollen har förlorat ett finger eller en bit av handen, lidit av en brännskada som täcker mycket av kroppen eller har en krossad fot. Rollen blir sängliggande några veckor och kommer att ha svårt att röra sig en längre tid. Kommer behöva vård för att överleva, möjligen omedelbar. Permanenta skador är oundvikligt.
8. Amputation. Rollen har förlorat en hand, öga eller en fot eller lidit av en brännskada som täcker större delen av kroppen. Rollen blir sängliggande några månader och kommer att ha svårt att röra sig en längre tid. Kommer behöva vård för att överleva, möjligen omedelbar. Permanenta skador är oundvikligt.
9. Lemlästad. Rollen har förlorat en arm eller ett ben eller lidit av en brännskada som täcker större delen av kroppen. Rollen blir sängliggande några månader och kommer att ha svårt att röra sig hädanefter. Kommer behöva omedelbar vård för att överleva. Permanenta skador är oundvikligt.
10. En spillra av sitt forna jag. Rollen har lidit av en hjärnskada, blivit paralyserad eller lidit av en brännskada som täcker hela kroppen. Rollen blir sängliggande upp till ett år och kommer att ha svårt att röra sig hädanefter. Kommer behöva omedelbar vård för att överleva. Permanenta skador är oundvikligt.

Min tanke är att man under en strid där man fäktas kanske tar fyra typ 2 skador. Efter striden så har man då fått fyra skärsår, de kommer nog behöva sys alt. förbindas men man överlever. Hade det varit en strid med en fiende som hade haft en klubba hade det varit några riktigt otäcka blåmärken och en massa svullnad. Osv. osv.

Tanken är att man får det hyfsat realistiskt men rimligt smidigt i efterhand. Vad tror ni om det greppet?
 
Top