Nekromanti Skademoddar och svårighetsgrader.

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har kört fast en smula på följande vaga formuleringar:

Skademodifikation, vilket avdrag skadan ger dig. De adderas, så en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) ger -3 totalt. Använd Svårighetsgrader, då det är svårare att använda en skadad kroppsdel.
Dina chanser att lyckas med olika handlingar beror på vad du försöker göra. Lätta saker som att spåra i nysnö ger plus på tärningsslaget, svåra som att rida i full galopp och samtidigt skjuta mot de flyende rånarna ger dig minus. Dessa modifieringar kallas Svårighetsgrader och är alltid i jämna 5-steg.
Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Pendragon;n179964 said:
Ska man tolka detta som att en lätt skada i armen ger -1 i allmänhet, men -5 (en svårighetsgrad) när man försöker använda den skadade armen till något?
Precis så har jag tolkat det.
På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Vad säger Gillbringarna om detta?

Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
KnightVision;n180110 said:
Vad säger Gillbringarna om detta?

Den stränga tolkningen passar bättre för Realism skulle jag säga, men stämmer inte med hur vi har spelat både W3 eller W4 i min grupp hittills (vilket pendlar mellan Kampanj och Action skulle jag tro).

Du får framföra mina kondoleanser till dina spelare nu om du beslutar att göra det tuffare för dem med skadade lemmar! ;)

Egentligen blir det ju bara intressant när någon försöker utföra något med sin skadade arm och spelar ni Action har de väl råd att höja upp Koordination rejält så att de kan värja sig med sin sekundära revolverhand! :)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Inkognito;n180039 said:
Precis så har jag tolkat det.
På sidan 72 står det vid varje skadebeskrivning "- X på allt du gör".
Att modifikationen skulle räknas om till Svårdighetsgrader när den skadade lemmen används primärt ser även logiskt ut om man ser på Kritisk skada. Beskrivs som att du ser livet passera förbi i revy. En sådan skada i armen borde ge betydligt mer minus än en knapp SG (-6) när armen ska användas, särskilt om man ser på att de permanenta sviterna från en kritisk skada i armen är just en svårighetsgrad (-5) efter att den läkt ut..
Denna tolkningen löser onekligen problemet att man får lika mycket svårare att använda armen man i har ett kulhål i...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Så vad gäller?

Jag köper att skadeavdraget är femdubbelt värre när man försöker belasta kroppsdelen, typ klättra uppför ett rep med skadad arm; men vad gäller för att "bara" fortsätta striden, dvs använda en skadad arm för att skjuta vidare?

Z

PS. Förresten, vad menas exakt med att "använda" svårighetsgrader? Är det en svårighetsgrad per skada, eller en svårighetsgrad per skadeavdrag?

Dvs räknas en Lätt Skada (-1) och en Allvarlig (-2) i samma arm som två svårighetsgrader (två skador; -10) eller som tre svårighetsgrader (tre skadeavdrag; -15)?
 
Top