Nekromanti Skadebonus, en alternativ regel

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Jag drar mig till minnes att det debatterats om varför man får mer KP när man stiger i yrkesnivå, men däremot inte gör mer skada. Här är en alternativ regel för dom som vill att man även skall kunna tillfoga sina fiender mer skada.

Nytt skadebonus-system

För att gestalta att en person, varelse eller annan tingest är riktigt bra på att slåss, används ju SK. Att man skulle kunna åsamka mer skada ju bättre man är på att slåss är väl inte en helt orimlig tanke i ett sagorollspel.

Lägg därför till SK/4 på tabellen när du räknar ut skadebonus. Vidare måste du räkna ut skadebonusen på nytt när SK ökar, vanligtvis då man går upp en yrkesnivå.

Exempel: Ryng Silverkorp har STY 17, FYS 18, SMI 11 och STO 8, vilket resulterar i SK 46. SK 46/4 = 12 (avrundat uppåt). Enligt det vanliga systemet skulle Ryng få summan (STY 17 + STO 8) 25 på tabellen för skadebonus (ingen SB). Men med det nya systemet skulle han få ([STY 17 + STO 8] 25 + [SK46/4] 12 = 37 vilket innebär 1T6 i SB!. När sen Ryng går upp en YN och tursamt slår fram och höjer SK med 16! till 62, blir det en ny uträkning. ([STY 17 + STO 8] 25 + [SK62/4] 16 = 41 vilket innebär 2T6 i ny SB!.


Men detta är ett alternativt system och det finns säkert mängder av andra sätt att lyfta fram en duktig kämpes möjligheter att tillfoga sina fiender mer skada just för att han är så bra på att fajtas.

MVH

Ryng
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Det är en bra regel men det kan lätt handa att en krigare blir för bra då i och med att han växer i yrkes nivå. Och då måste man hela tiden kolla om man har fått ökad SB efter varje YN!!!!
Mem i övrigt en riktigt bra regel!/images/icons/wink.gif
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Just tanken

Det är en bra regel men det kan lätt handa att en krigare blir för bra då i och med att han växer i yrkes nivå.

-Tanken med detta system var just den att en krigare skulle bli farligare ju bättre SK han har. Då en mästare eller legend i ett sagorollspel som DoD6, mycket tänkbart är farligare än en amatör eller nybörjare.

Och då måste man hela tiden kolla om man har fått ökad SB efter varje YN!!!!

- Ja det stämmer, men å andra sidan måste man ju ändå höja färdigheter när man stiger i YN. Jag ser inte detta som speciellt jobbigt eller krångligt, men det är min åsikt.

Och till sist, detta är ett förslag på ett alternativ SB-system, de som vill använda detta system får göra det och de som inte vill slipper!

MVH

Ryng
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Re: Just tanken

Ja, ja...
Men Idéen var ju inte helt uppåt väggarna. Den går ju att använda P.G.A + (eller -) För vaje ålder...
Exempel: <font size=+2 face="Brush Script BT">Taurtus solg en T20 när han skulle välja ålder... Han slog 20=Uråldrig det skulle betyda att han skulle var en riktigt svag legend, men hur skulle han ha blivigt Legend om han i själva verket skulle dö så fort han såg ett monster. </font face=brush>/images/icons/blush.gif
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Förklara

Ja, ja...
Men Idéen var ju inte helt uppåt väggarna. Den går ju att använda P.G.A + (eller -) För vaje ålder...

Exempel: Taurtus solg en T20 när han skulle välja ålder... Han slog 20=Uråldrig det skulle betyda att han skulle var en riktigt svag legend, men hur skulle han ha blivigt Legend om han i själva verket skulle dö så fort han såg ett monster.


- Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men du får gärna försöka förklara det lite mer ingående.

Tanken är så som jag uppfattat den att man börjar på YN - amatör, och att man sen äventyrar och får ÄP och stiger i YN.

Jag vet att det finns någon regel (alternativ regel kanske) som modifierar RPns YN beroende på ålder.
 
Top