Nekromanti Skada?

scaledun

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
3
Fick just en idé...

Vad skulle folk anse om ett skadesystem där vapnets storlek etc. inte hade så stor betydelse, utan det enbart var användarens skicklighet som hade betydelse för hur mycket skada man gjorde? Trots allt så kan en skicklig kampsportare döda nån med blotta knytnäven, om man däremot är en totalt värdelös fäktare så är det svårt att få död på någon även om man har ett väldigt stort och skarpt svärd...

Naturligtvis skulle man behöva faktorera in rustning på nåt sätt...
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Bristen i systemet blir enligt min mening väldigt uppenbar när du ställer två amatörer mot varandra. Den ena med knytnävarna och den andra med ett slagsvärd.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så här gjorde jag.

Bifogar stridsreglerna till mitt egentillverkade rollspel. Det är NÄSTAN klart för speltest, jag ska bara slipa på grundegenskapssystemet lite till.. Tyvärr så har jag inte haft tid att jobba på mitt rollspel, eftersom jag leder en Västmark-kampanj nu /images/icons/frown.gif men kommentarer är ändå välkomna.

Filosofin är att man ska kunna ha ett avancerat skadesystem, men inte behöva räkna ut en massa jox vid varje träff. Istället gör man en snabb uträkning varje gång man möter en ny fiende, och efter att striden är över.
Färdigheter och grundegenskaper ligger mellan 1 och 20, och man använder en T20:a.

Ett annat rollspel som använder det här system, där färdighetsvärdet spelar in, är Västmark. (Som jag gör en kampanj till, som sagt.. :gremsmile: Detta finns på: http://www.foxtail.nu

Sedan kan man också spela slagskugga, ett figurspel där färdigheten också spelar in, man använder en enda T6, och man kan simulera vilka trupper som helst.. Ska försöka publicera det på nätet åt er! (Om jag får för Da Big Klang.)
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Skickligheten ska spela roll för skadan men jag tycker inte ska ta bort vapnets roll helt. Jag vill gärna se det som att vapnet definierar en "bas-skada" som man sedan modifierar med skicklighet (och andra faktorer).
 
Top