Nekromanti Skada och Penetration

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hydrostatisk chock

Författaren var fältläkare i Vietnam. Han har sett de här grejorna på riktigt...

Jo, det verkar vara en väldigt väl underbyggd rapport. Många bra argument.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: UltraReglerDeluxeMegaPopcorn

Vill du ha sådana detaljer att frossa i så rekommenderar jag spelet Phoenix Command Combat System, där träfftabellen bestod i 1T1000 med träffar som "Rib-Lung-Spine" och liknande effekter. De flesta däckade efter ca 60-100 "skadepoäng" - en träff i hjärtat med ett gevär gav 5.000.000 skadepoäng om jag inte minns fel.

I PCCS (som jag ledde ett år ungefär) tog en strid som simulerade 33 sekunder 8½ timme att genomföra, med åtta spelare. En spelare gjorde rollen av en chaufför - det enda han gjorde under hela den tiden var att kasta sig till marken och krypa in under en bil.

Personligen tycker jag att detaljnivån i N2 är på gränsen till för hög redan, men jag har ju ändå skrivit det. =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Obsolete

Mitt länkgalleri står i tidsskriftssamlare och i bokhyllorna. ,-) Jag har några meter med vapeninformation, både i tidningsform och i bokfom. =)


-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: UltraReglerDeluxeMegaPopcorn

I PCCS (som jag ledde ett år ungefär) tog en strid som simulerade 33 sekunder 8½ timme att genomföra, med åtta spelare.

Ah, men du skall se att det går mycket snabbare när alla kan reglerna ordenligt...

(nej, jag är inte seriös /images/icons/crazy.gif)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: PCCS [OT]

Jag kunde alla reglerna ordentligt! =) Även om det var ca 1000 sidor stridsregler.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Hydrostatisk chock

Faktiskt tycker jag att de är alldeles för snälla... :) Problemet är att man redan nu måste rulla en hel hink med tärningar för varje skott i en strid. Jag har nån idé om att möjligen bara enväldigt lägga till en extraskada om 5,56 mm NATO används på nära håll.

Att döma av vad jag hittils hunnit läsa, så verkar det finnas ett antal "zoner" när det gäller hur kulan påverkar kroppen. Zonerna definieras av anslagshastigheten, och av kulans design. Märk väl, jag snackar inte absolut hastighet, utan relativ hastighet. Vid riktigt hög fart är det stor risk att en militär kula helt enkelt splittras i det första den träffar. Detta resulterar i låg penetration, men hög skada. under en viss gräns slutar kulan splittras, och får sin fullständiga penetration. Skadan är då "normal". Efter hand minskar penetrationen, och skadan. Jag får ta och skriva en liten uppsats om det här, så jag kan få ordning på tankarna. I slutändan är det nog inte svårare än att man behöver komma ihåg avståndet och att dra av på PEN. Vi får se...


Sebastian

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se
 
Top