Nekromanti Skada - igen

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Hej!

Apropå skadeintervall så finns det nu med i en specialversion av EONskada som finns att hämta här .

Sist jag pratade om skada här undrade jag över vandödas skada. Då kom det fram att man var tvungen att använda s.k. förenklad skada - dvs. den skada som används i KV och EON2.

Sedan dess har jag funderat på hur man bäst implementerar denna förenklade skada i mitt program. Men jag har stora problem med att få reglerna att gå ihop!

På s. 70 i KV, längst upp, skriver Neogames
Observera att resultaten blir detsamma vare sig man använder systemet i grundreglerna eller Krigarens väg
.

Så är uppenbart inte fallet, t.ex. så är skadan för skuldra och överarm detsamma i KV men inte i EON1...

Den förra gången jag frågade om det här fick jag intryck av att man i KV helt enkelt förenklat delområdena för armar och ben till två större delområden - med samma skadekoder som Skuldra/Höft.

Men inte heller detta stämmer! Låt mig ta ett konkret exempel:
KV s. 72, Ben / Hugg / Köttsår. Jämför den erhållna Trauman/Smärtan för en extraskada.
KV: T+4, S+5, B+2
EONsgrundbok:
Grundskada Vänster skuldra (T:2*1 S:2*2 BT:2*1)
1) Köttsår (T:2*1 S:2*1 BT:0).
Summa: T+4, S+6, B+2

Varför blir det inte samma?

Och sen har vi problemet med Vandöda - igen!
Om de blir träffade (hugg) med en skadeverkan motsvarande 1 extraskada får de T+3 i benet. Det är omöjligt enligt grundboken - inget heltal multiplicerat med två blir 3. Och i krigarens väg finns det inte en enda T+3 i hela Hugg/Ben-tabellen!

Hur hänger allt det här ihop egentligen? Hjälp mig! Någon!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Men inte heller detta stämmer! Låt mig ta ett konkret exempel:
KV s. 72, Ben / Hugg / Köttsår. Jämför den erhållna Trauman/Smärtan för en extraskada.
KV: T+4, S+5, B+2
EONsgrundbok:
Grundskada Vänster skuldra (T:2*1 S:2*2 BT:2*1)
1) Köttsår (T:2*1 S:2*1 BT:0).
Summa: T+4, S+6, B+2
Nu har jag inte min KV här att titta i, men jag vill minnas att tabellerna i KV funkar så här:
1. Kolla vilken grundläggande skada som gäller för träffområdet i fråga.
2. Lägg till samtliga extraskador på träffområdet.

Grejen är att varje extraskada på tabellerna i KV innehåller en omgång "grundskada" också. Dock så blir det då en nivå grundskada över, vilken måste tas med i beräkningarna.

Eller för att ta det lite matematiskt: Låt oss säga att du klämmer till nån med skadeverkan 24, d v s 3 skador och 2 extraskador. Låt oss vidare säga att grundmultiplarna på området i fråga skulle vara Tx1 Sx2 Bx1, och multiplarna för extraskadorna skulle vara Tx3 Sx1 Bx2 och Tx5 Sx3 Bx4 (värden tagna ur luften).

Med Eons normala skadesystem skulle du då börja med 3 T, 6 S och 3 B innan extraskadorna kommer in. Sedan ger du ytterligare 9 T, 3 S och 6 B för extraskada 1, och 15 T, 9 S och 12 B för extraskada 2 - totalt 27 T, 18 S och 21 B

I KV skulle du i stället börja med 1 T, 2 S och 1 B som grundskada. Extraskada 1 ger sedan 10 T, 5 S och 7B, och extraskada 2 ger 16 T, 11 S och 13 B - totalt 27 T, 18 T och 21 B, samma som ovan.

En annan möjlighet är att nyckfelstrisse har mecklat lite med tabellerna i KV - kolla erratan på foxtail.nu.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
ja tack så mycket. :C) fast linken länkade fel. här är en fungerande...
gällande att KV och grundboken inte stämmer överens beror det på avrundningsfel, när dom delar upp grundskaderna på extra skadorna går det inte alltid jämnt ut och då avrundar dom bort lite grann.
så ja, det är skillnad i skadeverkan mellan eon1:s tabeller och eon2:s.
programmet verkar fungera fint.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
EON2-skada

gällande att KV och grundboken inte stämmer överens beror det på avrundningsfel, när dom delar upp grundskaderna på extra skadorna går det inte alltid jämnt ut och då avrundar dom bort lite grann.så ja, det är skillnad i skadeverkan mellan eon1:s tabeller och eon2:s.
programmet verkar fungera fint.


Ok! Men verkar funktionen "EON2-skada" verkligen fungera så korrekt det kan bli utan "avrundningar"?
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: EON2-skada

nja... det verkar vara något skummt. jag är inte riktigt säker på vad det är... kan du berätta lite mer om hur du implementerat det? eller lägga upp källkoden så jag kan kolla på den när jag har tid?

Mvh fusk
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Re: EON2-skada

nja... det verkar vara något skummt. jag är inte riktigt säker på vad det är...

först och främst så blir träffar i många delar av armar och ben automatiskt förändrade till "vänster skuldra" :gremsmile: det är dock bara ett skönhetsfel som kan rättas till när jag vet att det är värt jobbet.

kan du berätta lite mer om hur du implementerat det?

Anledningen till att det blir så är att KV tycks använda (ungefär) de skadekoderna för hela armarna och benen som gäller för skuldran.


Det är det ända som är annorlunda när du kryssar i rutan "EON2-skada".

Den bifogade filen är källkoden till "specialversionen" av EONskada. Den relevanta koden ligger i filen "Unit1.cpp" i proceduren "SkrivUtSkada".
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Fel i V&N (IMHO)

På s. 70 i KV, längst upp, skriver Neogames:
Observera att resultaten blir detsamma vare sig man använder systemet i grundreglerna eller Krigarens väg

.
Så är uppenbart inte fallet, t.ex. så är skadan för skuldra och överarm detsamma i KV men inte i EON1...
Den förra gången jag frågade om det här fick jag intryck av att man i KV helt enkelt förenklat delområdena för armar och ben till två större delområden - med samma skadekoder som Skuldra/Höft.
Men inte heller detta stämmer! Låt mig ta ett konkret exempel:
KV s. 72, Ben / Hugg / Köttsår. Jämför den erhållna Trauman/Smärtan för en extraskada.
KV: T+4, S+5, B+2
EONsgrundbok:
Grundskada Vänster skuldra (T:2*1 S:2*2 BT:2*1)
1) Köttsår (T:2*1 S:2*1 BT:0).
Summa: T+4, S+6, B+2
Varför blir det inte samma?
Conger har rätt, och det bekräftas av Marco.

Och sen har vi problemet med Vandöda - igen!
Om de blir träffade (hugg) med en skadeverkan motsvarande 1 extraskada får de T+3 i benet. Det är omöjligt enligt grundboken - inget heltal multiplicerat med två blir 3. Och i krigarens väg finns det inte en enda T+3 i hela Hugg/Ben-tabellen!
Hur hänger allt det här ihop egentligen? Hjälp mig! Någon!
IMHO så gäller M&M över V&N, mycket beroende på de ritualer som står på sida 36 i V&N.

Iaf så står det i M&M att magiska varelser inte påverkas av extraskador och ej heller av smärta eller blodförlust. I Eon I-skadesystemet så finns då bara kvar skador, och då räknas endast deras trauma-faktorer. Dessa skador är desamma i Eon I (skador) som i Eon II (den skada som fås vid skadeverkan på 1-9), med undantag för kross i ben och arm, där trauman varierar mellan de olika delområdena.

I V&N står det att man skall multiplicera med extraskador (varför inte skriva (extraskador+1), vilket skulle stämma överens med M&M)? Resultatet av det blir iaf en massa avrundningsfel (som är onödiga). Inga andra regler stödjer att skadeverkan ska stå still när man går upp en nivå (+10), men att bara amputerings- eller krossrisken ska öka. I sticktabellen så gör det lika mycket att sticka i ansiktet med skadeverkan på 20 som 39. Där finns nämligen varken amputerings- eller krossrisk (bra det iaf :gremwink: )

Så, gör inte neo nån egen errata så ska jag minsann lägga ut en vandödskadetabell själv. :gremtongue:

// avatarex, regelhärtar mig mer än vanligt :gremsmirk:
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Alltså...

I V&N står det att man skall multiplicera med extraskador (varför inte skriva (extraskador+1), vilket skulle stämma överens med M&M)? Resultatet av det blir iaf en massa avrundningsfel (som är onödiga). Inga andra regler stödjer att skadeverkan ska stå still när man går upp en nivå (+10), men att bara amputerings- eller krossrisken ska öka. I sticktabellen så gör det lika mycket att sticka i ansiktet med skadeverkan på 20 som 39. Där finns nämligen varken amputerings- eller krossrisk (bra det iaf )

Så, gör inte neo nån egen errata så ska jag minsann lägga ut en vandödskadetabell själv.


Du anser alltså att skadan så som det blir i EONskada är den mest korrekta för vandöda? (Den beräknas genom att skippa alla extraskador samt BT och S)

Ditt resonemang om att utgå från M&M verkar sunt i alla fall!
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
KV/EON2-skada, till sist

KV s. 72, Ben / Hugg / Köttsår. Jämför den erhållna Trauman/Smärtan för en extraskada.
KV: T+4, S+5, B+2
EONsgrundbok:
Grundskada Vänster skuldra (T:2*1 S:2*2 BT:2*1)
1) Köttsår (T:2*1 S:2*1 BT:0).
Summa: T+4, S+6, B+2
Varför blir det inte samma?

Conger har rätt, och det bekräftas av Marco.


Aha! Insåg just att den "förenklade skadan" för ben och armar måste vara medelvärdet av de olika delområdenas skada och att decimaler alltid trunkeras - som vanligt i EON. Nu... _verkar_ det i alla fall stämma...

*Gud va skönt* :gremsmile:
 
Top