Nekromanti Skada i handen!!

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Jag tycker att det är ganksa konstigt att man kan göra typ 100 trauma i handen....jag tycker att den bör gå av ganksa snabbt eller åtminstone mosas, så att man inte längre får någon skada i handen...

Finns det inget sätt att fixa denna "bugg"?
 
Joined
1 Dec 2000
Messages
29
Location
Uppsala
Antingen kan du läsa "100 trauma i handen" som att skadan inte bara är i handen, utan i armen likaså. Eller så kan du använda reglerna för Amputation och se hur mycket Trauma/Smärta/Blödning det blir. 100 i Trauma borde kunna anses vara amputerande i de flesta fall :)

/mikael w
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Ja men det finns ju en risk att man får oerhört mycket trauma i handen och det blir inte amputerad. Då tycker jag att det är ganksa konstigt att man kan dö av tex ett slag i handen av en morgonstjärna...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Kombinera reglerna med lite sunt förnuft. Nej, man kan inte dö av ett extremt högt trauma i handen. Handen blir genast amputerad, men däri ligger inte den möjliga dödsorsaken. Dödsorsaken ligger i blödningen som måste stoppas så snart som möjligt. Tänk dessutom på att dålig läkarvård kan ge blodförgiftning, så döden kan inträffa efter en tid av exempelvis två veckor. Alltså, personen blir av med sin hand. Han ligger och kvider på marken. Blodet sprutar. Blodförlusten och smärtan gör honom till slut medvetslös. Om inte rollpersonerna bestämmer sig att stoppa blödningen och lägga om såret så dör han. Så enkelt är det.

- Targon, skrivare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ja men det finns ju en risk att man får oerhört mycket trauma i handen och det blir inte amputerad."

Den risken är inte särskilt stor. Skulle det hända så är det en sådan där idiotskada som inte ens händer på film men som då och då händer i verkligheten, och bör i så fall behandlas som en sådan osannolik händelse.

Dito gäller att dö av ett ynkans hugg i armen. Det finns en risk att smärtan helt enkelt säger åt hjärnan att lägga av, varvid hjärnan faktiskt lägger av och dör. Den är inte stor, men det kan hända.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
En rolig sak med skador i extremiteter är att man kan blöda mer från en hand än du gör om armen amputeras vid axeln. (Mindre blod letar sig ända ut i handen ändå kan den blöda mer)

Men det är inte allt. Om du får ett antal hugg i armen så blöder du från dem och när armen sedan amputeras så ökar blöningen än mer även om snittytan ligger proximalt (närmare kroppen) om(än) skadan. (Hur förklaras det här? Är det kanske blodet som var i den avkapade delen av armen fortfarande som rinner ut, då kan man ju minska blödningen genom att lägga förband på den avhuggna delen... eller hur?)

_öRn, regelbuggsfanatiker.

P.S. Man skulle ju kunna säga att blödningen i en extremitet aldrig kan överstiga det man får om kroppsdelen amputeras. Ex. blödningen distalt om armbågen kan aldrig överstiga den blödning man får om armen amputeras vid nämnda armbåge.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Lösning?

Det du menar vara en "bugg" är att meningen "Skador som finns i den avlägsnade delen försvinner från sammanställningen av skador när kroppsdelen väl har kapats"?

Om man vill se en kropp som en helhet så stämmer det inte rakt över - smärtchocken från hugget i underarmen påverkar fortfarande cns, liksom blödningschocken och liknande effekter.

Vill man se kroppen som enskilda autonoma delar så tycker jag att det är självklart att den mening jag skrev överst skall gälla.

Dock så tycker jag att en kropp är en helhet så jag tycker inte att det är en bugg direkt (frånsett möjligtvis Blödningstakten). Dock sker amputerande skador nära kroppen rätt sällan IME så "problemet" uppstår inte så ofta. Dessutom brukar de skadeeffekter som en påtvingad amputation medföra att offret avlider ändå (den lägsta effekten i armar och ben är väl T+20, S+20 och B+20? (förutom hand/fot)) adderat till skadeeffekterna från själva skadan. Eftersom det ofta krävs rejäla skademängder för att lyckas amputera så blir summan av kardemumman att offret dör snabbt och effektivt. =)

Så jag tror faktiskt inte ens att den "orealistiska" blödningstakten hinner inträffa. ,-)

Och även om slumpen vill så illa att man skulle dö av lättare skador - so be it. Det finns ju fall där folk har dött av att ha fått en kastrull på foten eller ett luftgevärsskott i handen så...

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
då kan man ju minska blödningen genom att lägga förband på den avhuggna delen... eller hur?

ROTFL! Jag kan se det framför mig: "Var är min arm?! måste hitta den! den blöder"

Finns det f.ö. någon formell gräns på hur mycket Trauma en extremitet kan ge en totalt?

PS: din lösning ser rimlig och bra ut IMHO.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Lösning?

Det finns ju fall där folk har dött av att ha fått en kastrull på foten eller ett luftgevärsskott i handen så...

Det låter väldigt orimligt.

Nåja... man får se det från den ljusa sidan... Tortyr lär bli svårt i Mundana /images/icons/smile.gif
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Orimligt (OT)

Ungefär lika orimligt som att folk överlever när ett tåg kör över dem.

Livet och världen är ibland så äckligt slumpmässig så man borde knappt våga agera i den. =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Orimligt (OT)

Rimlighet är ett utmärkt kriterium i rollspelandet, inte minst när det kommer till strider och skador. Jag är inte så mycket för att det kan hända saker som visserligen är regelmässiga men i själva verket rena idiotier. Det kan ju aldrig vara bra att spelarna plötsligt börjar ifrågasätta regelsystemet (hint, hint). /images/icons/wink.gif

- Targon, skrivare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Targon on 2001-06-22 12:56.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Orimligt (OT)

"Rimlighet är ett utmärkt kriterium i rollspelandet, inte minst när det kommer till strider och skador. Jag är inte så mycket för att det kan hända saker som visserligen är regelmässiga men i själva verket rena idiotier. Det kan ju aldrig vara bra att spelarna plötsligt börjar ifrågasätta regelsystemet (hint, hint)."

Problemet med rimlighet är att det sällan är realistiskt. Verkligheten är tämligen orimlig till att börja med och skiter högaktningsfullt i vad som är rimligt eller inte.

Rimligtvis borde min farbror vara död efter att ha fått ett stålsplitter genom ögat och in i hjärnan - det skiter både han och verkligheten i. Han lever än idag, om än lätt förståndshandikappad. Rimligtvis borde min kusin överleva en blindtarmsoperation. Likförbannat dog han av den.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Orimligt (OT)

Ungefär lika orimligt som att folk överlever när ett tåg kör över dem.

Poängen är att det torde vara rätt ovanligt. Så ovanligt att det inte är värt att simulera i rollspel eftersom det kommer _upplevas_ som orealistiskt när det väl sker, avsett hur verklighetstroget det är egentligen.
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Om man nu...

... Får sådana skador i exempelvis handen. Så beror det väl på att hugget (om det nu var ett hugg) inte bara klöv handen, utan också fortsatte rakt upp mellan underarmsbenet och strålbenet. Detta borde göra oerhörda skador, inte minst chockmässigt för personen som utsattes för skadan. Trauma-mässigt så är det ju en högst reell skada att få armen kluven ända upp till säg... Armbågen. Dessutom blir ju blödningstakten enorm på en sådan skada. Inte nog med att man kluvit armens artär, det finns dessutom ingenting som stoppar blödningen. Vid ett normalt hugg som kapar armen rakt av, så sluter sig en normal artär, och ven för den delen också... Blodkärlen kan emellertid bara sluta sig om ådran är direkt kapad, är den inte det, så kan den inte sluta sig effektivt. Har man då klyvt armen upp till armbågen kommer följdaktligen blodet att fortsätta att pumpa ut utan att ha några större möjligheter att läka sig.

Visst, att armen skulle fortsätta blöda efter att den blivit kapad vid... säg axeln, är ju en smula fånigt, däremot skall man fråga sig om man inte förlorar det blodet som redan var i armen. Blödningstakten kanske inte fortsätter, men å andra sidan finns det heller inte lika mycket blod kvar. Å tredje sidan behövs det inte heller lika mycket blod eftersom det fattas en arm att pumpa blodet i.

Uhm... Jag verkar ha förvillat mig själv en smula i mina egna resonemang. Jag går och lägger mig i stället.
God natt.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 
Top