Nekromanti Skada för kastade stenar osv.

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ja som sagt hur mycket skadar det om man lässer iväg en sten på någon?? Om en stark person tar en sten på sådär ett halvt kilo och kastar i huvudet på en annan. Borde han inte dö på fläcken då, eller ialla fall svimma och bli allvarligt skadad? Jag har suttit och tänkt en hel del på detta och nu när forumet är uppe igen så kan jag äntligen fråga :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En tanke att man har nån form av grundskada, kanske ob 1t6 eller nått. För att sedan lägga på persinens skadebonus, är man stark då så borde det ju bli en anselig skada...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Är offret ovetandes, använd reglerna för nådastöt. Är offret medveten (dvs i strid) så borde grundskada (Kross) + stenens storlek (Ob1T6 till Ob2T6) appliceras vid träff.

Överlag är stridssystemet till för att simulera strid och nådastöt för våld utanför strid.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jo, nådasstöten funkar ju utanför. Men en sten borde väll ändå göra mer en Ob1-2T6 i skada?
Nu snackar jag iofs om större stenar (0,5-1,5kg) men för mindre stenar funkar det nog.
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Jo, nådasstöten funkar ju utanför. Men en sten borde väll ändå göra mer en Ob1-2T6 i skada?
Nu snackar jag iofs om större stenar (0,5-1,5kg) men för mindre stenar funkar det nog.
Fast jämförelsevis lär det ju vara farligare att få en dolkstöt i sig än en sten. En klockren träff i huvudet med Ob2T6 kan göra otäckt mycket skada ändå om man slår lågt på tabellen med vad för slags skada det blir, men annars är vanliga vapen farligare med all rätt. Det bör läggas till att det är rätt svårt att kasta en 1.5 kg tung sten speciellt träffsäkert... om man inte är jättestark.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I Bestialiska folk har tomten en avståndsattack som heter "liten sten", med skadevärden från ObK1T6+2 på kort till ObK1T6 på mycket långt avstånd, ifall det kan vara något att utgå ifrån (Tomten har STY 4).
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det bör läggas till att det är rätt svårt att kasta en 1.5 kg tung sten speciellt träffsäkert... om man inte är jättestark.
Den egentliga anledningen till att jag frågar är att en spelare som har en kraggbarabar med 22 i STY tyckte det skulle vara häftigt att ha ihjäl sina fiender genom att bland annat kasta stora stenar på dem eller slå dem med trästockar och liknande.

Sedan kan det ju alltid vara bra att ha någon sorts sakada att utgå ifrån ifall en situation när någon vill t ex kasta en sten på någon.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
I Bestialiska folk har tomten en avståndsattack som heter "liten sten", med skadevärden från ObK1T6+2 på kort till ObK1T6 på mycket långt avstånd, ifall det kan vara något att utgå ifrån (Tomten har STY 4).
Tackar så mycket! Det har jag inte sätt. Det går ja att jobba vidare på. samt: hur stor är "en liten sten" är det i förhållande till en människa eller till tomten, det första är nog det troligaste-
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
När det gäller vikten är det väl bara att gå efter reglerna för färdigheten Kasta, som ju borde ha ett system för att räkna in föremålets vikt?

Och trästock finns ju som vapen i MiM :gremsmile:
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Det är alltid en fara med att jämför verkligheten med ett spelsystem. Man måste sätta de saker man vill ha skada för i perspektiv med vad andra saker gör i skada i spelsystemet inte om det är farligt i verkligheten eller inte.
Sedan finns det ju system där skadorna för olika saker är helt obalanserade, t ex i AD&D gjorde ett fall på 3m 3D6 i skada och ett tvåhandssvärd bara 1D10 men det är en annan historia.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Eftersom Eons regelsystem är byggt för att försöka vara realistiskt så är verklighetsjämförelser i min mening relevanta i det här fallet. Skadorna ska sättas i perspektiv till vad systemet är tänkt att åstadkomma.

I rena "hjältespel" är det t.ex. ganska värdelöst att dö eller skadas gravt av fåniga fall, så AD&D:s regler där var alltså dåliga på två sätt, dvs. både ur immersions- och spelsättssynpunkt.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Snabblösning

Skulle kunna vara att bestämma att alla har samma räckvidd med en sten, och att stenens skada = personens krosskada. Alltså att alla gör dubbel grundskada när dom kastar "sten" vilket är en viss storlek på sten i förhållande till varje persons kropp. Sen kanske man kan dubbla skadan genom att halvera räckvidden eller något sådant (eller tvärt om, inom rimliga gränser).
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
Re: Snabblösning

Det låter jäkligt bra. Varför inte göra det enkelt?

Kast med sten:

Räckvidd: 2-5-10-25

Skada: Kort: K+1 Normalt: K Långt: K-2 Mkt. Långt: K-4

Sen får man väl anta att rollpersonen plockar upp en lagom stor sten... om det inte finns nån bra sten tillgänglig får man väl höja svårigheten för Kasta eller nåt.

Att använda grundskadan känns bra, för på normalt avstånd tror jag knappast att en sten skulle göra mer skada än en knytnäve gör i närstrid.
 

Katre

Veteran
Joined
23 Apr 2007
Messages
5
Location
Boden
Re: Snabblösning

Jag kör på en enkel regel, jag utgår ifrån en tärning, får man en etta, eller sexa (Om dom inte vill döda personen :p) så kan den nog kanske dö (så förståss att dom lyckas med sitt kasta slag). Och kastar dom nåt grus dör förstås inte personen. ahh.. ni förstår nog lite gran, jag utgår ifrån något lite realistiskt.
 
Top