Nekromanti Ska vi prata lite om rollspelsfanzine?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Rollspelsfanzine!

Läste du dem? Saknar du dem?
Tror du att de dött av för att det är så jäkla lätt att publicera på blogg/i Fenix/officiellt eftersom spelskaparna är så nära spelarna numer?
Skulle du vilja skriva ett? Skulle du läsa ett?

Fanzine-minnen, anekdoter från läsare eller makare och annat bös välkommet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Rollspelsfansin. Oh the memories. Jag har inte så stor erfarenhet av dem - visst Runan läste man (de var kung på min tid), och Drakens tand förstås då! Mitt intryck var ofta att de var för spretiga då och behandlade spel som jag inte spelade. Jag vill t.ex. minnas ett fansin som hette Skäktan som var välproducerad (för den tiden) men som snabbt började samla damm då den var just för spretig. Det var vad som gjorde att jag läste väldigt få sådana. Men visst, ibland så blänkte till.

De varmaste minnena jag personligen hade var Drakens Tand, då jag även producerade material dit och alltid gillat TDH:s skapelser. Kobold får gärna ett litet hedersomnämnande av samma skäl (även om jag troligen idag skulle skämmas för artikeln). Skulle jag vilja skriva ett idag? Nej, troligen inte. Jag har för lite tid som det är. Men skulle jag läsa? Ja, men jag skulle hellre se dem inrikta sig specifikt på ett ämne eller ett spel. Typ ett OSR-fansin, ett fansin om Changeling: The Lost etc. Inte i gammal traditionell stil "här är ett nytt yrke till Drakar och Demoner, en ny discipline till Vampire: The Masquerade, ett äventyr till Obskyrt Rollspel Ingen före 1984 har hört talas om (tm)".

Jag tror helt och fullt ut att internetiseringen dödade dem. Finns liksom inget skäl att göra fansinen längre då det är så lätt att nå ut via andra källor. Det prövades en del med PDF-fansin, men det slog liksom aldrig igenom. Däremot tror jag det skulle vara kul om någon försökte göra ett fansin i epub-format. Det vore tidsenligt och användarvänligt. :)
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Nej. Nej. Ja, bloggar och dylikt är dessutom betydligt smidigare att läsa än pdf:er. Nej. Troligen inte.

Det fanns någon fanzine på 80-talet med äventyr till D&D som spelledaren köpte på den lokala bokhandeln har jag för mig. Legend kanske den hette. Sen har jag för mig att Rubicon skrev om olika Fanzine rätt ofta. Men det var mest frustrerande för det verkade finnas så många, men de gick inte att köpa där man bodde.

Det hade varit trevligt om spelföretagen publicerade små äventyr och liknande med jämna mellanrum på någon blogg eller hemsida. Ett kontinuerligt support och inte bara just när spelet är nytt.
DeBracy said:
Ah, Legend var Titans tidning (på samma vis som Sinkadus var Äventyrsspels).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Robert Jonsson;n17687 said:
Ja, men jag skulle hellre se dem inrikta sig specifikt på ett ämne eller ett spel. Typ ett OSR-fansin, ett fansin om Changeling: The Lost etc. Inte i gammal traditionell stil "här är ett nytt yrke till Drakar och Demoner, en ny discipline till Vampire: The Masquerade, ett äventyr till Obskyrt Rollspel Ingen före 1984 har hört talas om (tm)".
Att strama till innehållet är det jag direkt tänker när jag funderar på att bygga fanzine i dagsläget. Kan man inte säga med några få meningar vad det innehåller tror jag det är svårt att nå folk utöver de närmast sörjande. Kanske ett tema per nummer eller "bara svenska spel som finns på butikshyllan" eller nåt.
 
Top