Nekromanti Ska jag köpa DnD 4 ed

Zanimar

Veteran
Joined
26 Jun 2008
Messages
18
Location
Lund
Jag har spelat DnD ganska länge och har lärt mig leva med systemets alla brister. Nu är frågan om jag ska köpa DnD 4ed. Jag har hört att det inte är så värst bra, men kan något förklara vad som är bra och vad som är dåligt, samt ge mig en rekommendation så att jag kan hålla någon annan än mig själv ansvarig. :gremgrin:

Zanimar
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hejsan Zanimar!

Smaken är som baken förstås. så det får bli ett kraftigt subjektivt svar.

DnD 4th edition är ett nytt anorlunda spel än 3an, det kan man tycka är bra eller dåligt men det är annorlunda.

svårare att multiklassa hej vilt,

enligt uppgift mindre beroende av spelarens skicklighet när man skapar karaktären, (det vet jag inte själv har inte hunnit med så mycket).

man är mäktigare på nivå 1 än tidigare, men blir inte lika mördande bra, jättesnabbt.

på det hela taget verkar det bra, men det är ett nytt spel, inte en version 3.78.

klart du ska köpa det

Bombu
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Det är mycket bra om man gillar grottröj, taktik och "analogt dataspel". Extra plus om man gillar påååwers och ajjtems med kewla nejms. OK tidsfördriv, men varken för den som vill spela ROLLspel, low fantasty eller den som vill simulera verklighet. Jag gillar det, men helst skulle jag vilja att hela kapitlet om classes skulle flyga och fara. Stereotypt och pubertalt (på ett dåligt sätt).
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Enkelt uttryckt: dd4 är ett annat spel än dd3.

Ser man det så är det kanske enklare att bestämma sig - vill du spela ett annat spel än 3.5? Testa dd4.

Det är mer fokuserat på action och i betydligt större utsträckning att var och en har en fast roll.

Däremot kan jag inte säga att det är bättre eller sämre än 3.5. Det är som att jämföra en grillad entrecôte med Ahlgrens Bilar - båda är goda men på helt olika sätt och jag kan föredra det ena över det andra olika dagar och tillfällen.

Det är kanske det som gör det svårt att bestämma sig.

/Dudde - som kanske inte hjälpte dig alls just nu.
 

Zanimar

Veteran
Joined
26 Jun 2008
Messages
18
Location
Lund
Tack för synpunkterna! Jag fick höra det jag ville höra, eller rättare sagt: jag slapp höra det jag inte ville höra, dvs. att systemet innehåller allvarliga brister. Jag ska med andra ord kila iväg och köpa böckerna.

Zanimar
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Nej, inga brister i själva systemet. Tvärtom är det ett utmärkt spelsystem, mycket strömlinjeformat och smidigt tycker jag. Det är främst sättet att göra karaktärer på som stör mig, och alla larviga powers och stereotyper.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Det tycker jag du gör alldeles rätt i. 4th edition är coolt!
 
Top