Nekromanti Ska jag fortsätta?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har klurat på ett nytt spelkoncept jag kallar "Flowers and Fantasy", som utspelar sig någonstans i ett 60-70 tal med alver och orcher och övriga fantasyvarelser.

Idén är att dvärgar, svartfolk och alver ju är manifestationer av högst påtagliga psykologiska profiler (svartfolk enkelspråkiga, dvärgar burdusa, alver pretentiösa och romantiska osv) och i en flowerpower-värld får spelarna verkligen lösa konflikterna (allt i tidens anda) genom dialog, vänskap, kärlek och förståelse istället för frekvent svingning av tvåhandsyxor...

Dessutom skulle ju proggiga alver kunna känna en fascination för orcher och svartalfer, precis som "Träd, gräs och stenar"-possen i stockholm inget annat ville än att dra ut på landet i dalarna och leva av vad jorden ger. -För visst lever svartfolk på ett mer jordnära och otvunget sätt än de civiliserade alver/människorna?

Dessutom måste ju barocka mytologiska figurer som fauner, älvor och nymfer trivas i en värld av sexuell frigjordhet, (innan man kände till AIDS, kom ihåg det) och lössläppthet...

Spelet skulle annars gå hand i hand (med modifikationer) med populärhistorien. The Doors finns, Hendrix finns, The Beatles finns (fast John Lennon är en alv som heter Johnel Elenneon) och Ravi Shankar får konkurrens från den turkiska svartalfen Shavi Rankar, vars signum är att kunna lira sitar och röka vattenpipa på en och samma gång, m.m...

Är det vettigt, eller bara larv? Har någon egna idéer? Ska det vara mer strid och deckarmatiné typ Charlies Änglar, eller är min vision om fredlig konfliktlösning den mest kongeniala? Finns det anledning att spinna vidare?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Intressant tanke, som ju skulle kunna placeras i typ Comic Fantasy eller något liknande genre... Men det beror ju på hur klart och tydligt t.ex. John Lennon som person ger genomslagskraft i alven Johnel Elenneon.

Jag tycker om idén, men då måste det finnas motsvarigheter till Cat Stevens, Dire Straits (inkl. Mark Knopfler) och Belinda Carlisle... Annars får det vara /images/icons/wink.gif

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag tycker att det verkar vara en väldigt sjyst grej... jag tycker att du definitivt behöver fortsätta på den, det finnns på tok för lite spel där man löser problem genom att prata. peace out brother.

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
FLUMMVARNING !!!

Det där låter ju seriöst flummit !! Men det kan bli kul faktsikt !! Så fortsätt du

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ja, det tycker jag...

...och mejla mig ett exemplar när du är färdig. Ett par frågor bara...

Hur många kändisar kommer bli odödliga?
Hur kommer Rolling Stones se ut? (Helst inte) /images/icons/wink.gif
Regler och tärningslag? Hur och vilka?


Lycka till...

/Martin Ohlsson
Ge aldrig råd för den dumme tar de inte och den vise behöver de inte
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Annorlunda!

Skulle nog aldrig ge mig inn i det själv, men det låter nyskapande och som sagt annorlunda, och om du får för dig att lägga ut spelet på nätet när det är klart laddar jag med glädje ner det (och spelar det kanske tillochmed...:)=)

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Svar på tal

Tja, jag kommer nog bara att nämna ett par kändisar och deras respektive i min fantasyvärld, det blir roligare om SL får fria händer att göra egna modifieringar. Men, visst, någon nämnde Cat Stevens (=faun förstås, heter Cassius Stevus) Yoko Ono (=svartalf, det ser man ju på henne(!) och heter istället Yorko Onno) och så vidare. Alla är förstås inte omänskliga. R.Crumb, Jefferson Airplane, Jill Jhonston är kändisar från tidsandan som är givna människor i alla tänkbara alternativa dimensioner...

Regelsystemet hade jag tänkt mig kvickt och tämligen lössläppt. (spelar man drogade spiritister vill man inte slå krångliga tärningar och titta i tabeller) Själva skapandet av rollpersonen vill jag ändå göra till en genomtänkt procedur inom fasta och flexibla ramar. -Ett system på arketyper tror jag blir bäst, då spelet koncentrerar sig på de psykologiska skillnaderna mellan kollektivets medlemmar, och inte dess fysiska olikheter.

Mer om det senare, jag har verkligen fått inspiration av allt feedback, så nu ska jag sätta igång och skissa!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Helskönt

Ja, för all del, du ska fortsätta! Det där var en av de coolaste idéer jag hört på länge.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Svar på tal

Wow! Det här är den produkt jag längtar efter mest just nu!!! Keep up the good work, Rising.

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Svar på tal

En annan variant är ju att köra med mer klassiska regler, fast diskriminera fysiska färdigheter/grundegenskaper på samma sätt som mentala sådana diskrimineras i konventionella rollspel...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Klockrent [nt]

/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Om du skall fortsätta??

Det e ju klart som Fredrick, Andres och Niklas att du skall fortsätta, det e ju en av de coolaste ideerna som jag sätt på länge!!


/King Kromm
 

Shiinit (Druid)

Veteran
Joined
26 Aug 2000
Messages
7
Location
Sweden
Det här en friskt fläkt, istället för allmänt dödande och hackande så blir det flower power ända ut i tåspetsarna! Fortsätt, annars kommer nån annars säkert sno din idé eller nåt... Det där med John lennon var en fullkomlig fullträff, mer sånt!!!!
 

Holy Warrior

Veteran
Joined
13 Apr 2001
Messages
34
Location
Elsewhere
Orginell!

...idé!Men det låter lite tråkigt att inte kunna smälla till nån på schäften så ecto-plasman flyger(sjukt...)!Men-mrn..Näre blir klart vill jagh hjärna spela det.Ja funderar redan på en karaktär...Keep up the god work!

MGL(med gurglande läten)Holy warrior,monstret från skuggorna...som badat i Ankh(det är en bedrift!).
 

Holy Warrior

Veteran
Joined
13 Apr 2001
Messages
34
Location
Elsewhere
Ett svar...

Att svartfolk lever mer fritt o otvunget....?Njäe...det beror på...om det är svart folk i Tolkiens lära så....Nä...Dom lever ju under jorden...Det kallar inte JAG fritt o otvungett, sanarare trångt o lågt till tak:)!Sen finns det j förståss andra versioner av svartfolk...Typ som Blizzards gröna fulingar, som gjorde om bilden av svartfolk(orcher) rejält: dom förut baksluga grå/svart hyade orcherna blev till gröna idioter med tal problem...Nog om dom...Svart folk innefattar ju oxå svart alver och goblins...ingen av dessa omnäms i nån av böckerna om Midgård.Men min erfarenhet av goblins är att dom ärsmå me långa näsor, och något smartare än(Blizzards version av)orcher och att deras hud färg är grön eller gul.Svart alver...Dom vet ja faktiskt inte så mycke om...Enligt AoW(Age of Wonders)så är svart alver alver som har blivit grymt förbannade på människorna(för att dom döda alvernas kung), och till sist allt mänskligt(gott?)!Jag tycker att folk borde bli mer dragna till skogs alver,fauner å annat skogs folk än svart folk!

MGL(med gurglande läten)Holy warrior,monstret från skuggorna...som badat i Ankh(det är en bedrift!).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ett svar...

Jo, det är klart att svartfolk av naturen gärna lever i trånga grottor och liknande, men inte ska vi väl fördömma dem för att de valt att leva sina liv där? ;^D

Vi måste lägga sådana fördomar åt sidan och se vilka fina, avspända och anspråkslösa liv svartfolken lever. Med trångsynta och inskränkta liv menar vi ju de inbunda, tråkiga och BORGERLIGA (huh!) liv som de dumma människorna lever i! ;^D

Svartfolken lever i samklang med naturen (okej, de stryper rådjur och biter huvudena av lämmlar, men i jämförelse med människornas kapitalistiska sätt att förstöra naturen på (DDT, jordbruksindustri, hamburgare) så är ju "The Svartfolk Way" rena ekologiska drömmen!) och de särbehandlar inte några beroende på kön, religion eller rasursprung (somliga menar att det inte är något positivt med tanke på att de hatar ALLA lika mycket) men faktum är att svartfolken under 60-70-talen är ett kuvat släkte. De kan inte längre skrämma andra raser till tystnad. De kan inte längre plundra bybor ostraffat. De har helt enkelt tvingats bli snälla (mätt i svartfolks mått, givetvis)...

Ge mig gärna fler synpunkter när reglerna är klara!
 

Holy Warrior

Veteran
Joined
13 Apr 2001
Messages
34
Location
Elsewhere
Re: Ett svar...

På tal om det...När kan spelet tänkas bli klart?

MGL(med gurglande läten)Holy warrior,monstret från skuggorna...som badat i Ankh(det är en bedrift!).
P.S Vilken sorts orcher tänker du använda+Tolkiens eller Blizzards?D.S<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Holy warrior on 2001-08-28 19:27.</EM></FONT></P>
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Ett svar...

Svartfolk är i grund och botten en materiallisering av ondska. Tolkien förstod att han behövde skurkar, men svartalver har ju kommit till på många sätt...

Svartalver = En sorts varelse som formats av ondska och som existerar i ett litterärt verk. Svartalven har kommit till på många olika sätt beroende på skildring, men själva idén är att de är en ond systerras till alverna. I age of wonders har dessa mycket riktigt kommit till via deras begär att hämnas på människorna som stormade The Valley of Wonders och dödade deras ledare och (nästan) deras prins. I en av mina egna böcker har de inte döpts i en helig flod i alvernas skog. Om alverna inte döps vid treårsåldern blir de gråa och ruskigt onda... (kanske för att det är förväntade att vara det, kanske för att de har insett att det är omöjligt att övertyga omgivningen om att de är goda... vem vet? Så långt hann jag inte skriva!)

Fantasy = Författaren har en bild i sitt huvud, en bild föreställande en tidsålder på jorden. Vanligtvis är detta det europeiska eller keltiska 11,12,13,14 och 1500-talet... modifiering tillkommer...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Svartfolk innefattar ju också svartalverna och goblins...<p><hr></blockquote><p>Och en määäängd andra varelser. Bara påpekar. Goblins kallas ofta för vättar.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Min erfarenhet av goblins är att de är gröna eller gula...<p><hr></blockquote><p>Gröna eller gula?
Jag tänker mig vättar som gråa.

Förövrigt = Skildringen av orcher kan (och måste ju få) variera, eftersom fantasy är en underbar, varierande och fri sak... Orchers i Blizzard (Warcrafts) värld är humoristiska, liksom dataspelet.


I rest my case
 
Top