Nekromanti Ska gubbarna bli så dåliga.

Joined
13 Apr 2001
Messages
20
Location
sthlm
Hejsan. jag undrar lite över reglerna till dod6 expert när man skapar en gubbe. Man får ju efter GE ett visst antal poäng att handla för, helt okej, men ska verkligen storlek räknas in där? orättvist mot de kortare människorna att alltid vara sämre.
oavsett storlek så blir gubbarna jätterisiga i början med mina mått mätt, gammal eon lirare. Min trollkarl har helt enkelt fått försumma nästan alla färdigheter och har dessutom ett medel på 3-4. Min trollkarl är alltså ett totalt misslyckande eftersom han kanske bara har 5-6 färdigheter också.

Något måste vara fel på mitt sätt att göra gubbe? om inte så tycker jag att framgångslaget är det som avgör 90% hur bra rollpersonen är eftersom han får ungefär 2 gånger så mkt indirekt att handla för.

sista frågan: hur mkt äp är lagom för ett äventyr?
(skulle vara kul att kunna en färdighet utöver sina kärnfärdigheter. MEN ACK DET ÄR FÖR KOSTSAMT!)
Tack på förhand // Lasse
 

Crazydwarf

Veteran
Joined
1 May 2003
Messages
29
Japp "gubbarna" blir så kassa från början, storlek räknas in till alla dvärgars och halvlängdsmäns besvikelse. :gremsmirk:

Men hursomhelst, dina FV är ju inte allt som avgör. beroende på situation kan din SL ge dej en + modifikation (eller - om det är svårt)
Vill du klättra uppför en vägg kan rep, hakar och klätterutrustning ge dej massa bonus på FV slaget (samt rädda ditt liv om du ändå skulle falla)

och somliga färdigheter kommer sej gratis helt enkelt för att du har ett visst yrke.
Tex. Så har jag för mej att trollkarlar ska får tex. Kunskap om magi (eller nåt..Klent minne) till samma FV som de har i INT helt gratis.

Dessutom om man ska vara riktigt noga är max FV från start 5 (undantaget gratisfärdigheterna då) fast det har vi slopat i mitt gäng, vid karaktärens skapelse.

Men det är väl tänkt att man ska ha ganska kassa RP i början, inte vara värsta hjältarna direkt. Men känner du och hela din grupp att det inte passar er kan ni ju fixa en enkel husregel. Tex. fördubbla alla poängen man får av GE eller nåt.

Men notera att resten av befolkningen i Trudvang oxo är ganska kass (alla SLP alltså) så ni är ju inte ensamma om det som rollpersoner direkt :gremgrin:
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
sista frågan: hur mkt äp är lagom för ett äventyr?
Svar: det beror ju helt på äventyret och RP, om RP spelar bra, med inlevelse och hela köret. Vilka handlingar RP gör, vilka monster RP dödar o.s.v. detta är endast ett par svar. Men du kan säkerligen hitta resten av svaren i regelboken.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
orättvist mot de kortare människorna att alltid vara sämre.
Det finns ett ordspråk om det: Är huvudet dumt så är kroppen kort.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Ja, gör man ett par karaktärer så märker man ganska raskt att Expertboken är sjukt obalanserad beroende på hur framgångsrik man varit. Jag tror att jag läste en gång på RM´s forum att det är meningen att SL skall modifiera nästan alla tärningsslag mot FV. Men det är rätt kul att börja med en härdad och hårdhudad jägare som inte ens hittar i sitt eget hus och som inte skulle kunna spåra en brinnande mammut över en torr gränsslätt.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
20
Location
sthlm
en brinnande mammut

haha.. men han kan bli bra efter några äventyr men innan äventyren började var han lika dålig som alla andra icke äventyrade jägare i trudvang.
Alltså lite bättre borde gubben bli lite tröttsamt att dom skapar rollspel för att gubbarna ska utvecklas från as till mästare!
 

Herlin

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
65
Location
Kalmar
En fråga bara. Hur mycket begär du få börja med i dina färdigheter? Hos oss pendlar kärnfärdigheten (den viktigaste) runt 6-10 i början av karakträren.
Det är som Crazy Dwarf säger, man skall vara lite risig i början och verkligen få kämpa sig genom alla äventyr. det är att bli bättre som dom flesta upplever vara skoj, I alla fall jag gör det. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Det är som Crazy Dwarf säger, man skall vara lite risig i början och verkligen få kämpa sig genom alla äventyr. det är att bli bättre som dom flesta upplever vara skoj,"
Jo, sådant är skoj men jag tycker inte att man ska bli påtvingad att spela på det sättet.. Visst kan man bara slänga på en massa FP från början, men jag tycker inte sådant är schysst.. och NEJ.. Jag tycker inte heller 91:ans (DoD4) grej med olika nivåer från bra (ordinär) till superultrabra (hjälte) i karaktärsskapande var bra det heller.. Det hade varit bättre (i 91:an) om det varit från dålig till extraordinär, istället..

Jag ogillar faktiskt att Riotminds tvingar spelarna att spela på det sättet de tycker är bra genom att göra reglerna på det sättet.. Fast å andra sidan så kan jag inte DoD6, så jag vet nog inte vad jag talar om..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som talar utan att veta (gammalt forumordspråk)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Bakgrundshistorian

Tänk på att SL kan ge extra fp om spelaren har skrivit en bra bakgrundshistoria till sin rollperson. Särskillt om det finns en bra förklaring i denna till att rollpersonen är duktig i vissa färdigheter. Om rollpersonen t.ex. har växt upp med en mor som är jägare så kan han få några extra fp att köpa vildmarksfärdigheter som jaga, spåra och överlevnad för.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: en brinnande mammut

Det är ju bara lite underligt att när man haft en bakgrund som jägare inte kan spåra nämnda mammut eftersom man har så lågt FV. Skulle man mot förmodan hitta något så har man iaf för lågt FV för att kunna göra något åt det. Alltså borde man kunna göra en karaktär som iaf haft en rimlig chans att kunna tjäna ett koppar på det yrke han valt, utan att behöva skruva på reglerna.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
se mitt tidigare inlägg [ANT]

Kolla mitt inlägg längre upp i denna tråd. Denna regel balanserar expertgubbarna.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Bakgrundshistorian

Självklart så kan man ge extra poäng och det krävs väl nästan också. Problemet gäller väl själva framgångsslaget. Det gör en väldig skillnad om man hur det går och modifikationerna är så låga att det i praktiken är helt slumpmässiga resultat. Man bör iof notera att man lika gärna kan bestämma vilken framgång spelarna har haft så slipper man slumpmomentet.Men eftersom det anges i reglerna så får vi väl hålla diskussionen inom dessa ramar.
 

Sir_vin

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
18
Location
Kalmar
För det första;

Hur bra tror du att en RP är för första gången han är ute på äventyr?! För det andra; om du nu tycker att han har för lite FP (färdighetspoäng) varför inte ge honom mera, jag lovar det kommer inte hem någon DoD kontrollant hem till dig å kollar så att du följer reglerna som är skrivna i boken. :gremwink:

Jag tycker i alla fall att det är roligt att se en karaktär bli bättre å bättre efter varje äventyr han kör, jag tycker också om att köra med oerfarna rollpersoner som t.ex är ute för första gången på ett stort äventyr med massa ärrade veteraner, tänk vilken känsla. :gremlaugh:

"My boss is a Jewish carpenter"
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Min trollkarl har helt enkelt fått försumma nästan alla färdigheter och har dessutom ett medel på 3-4. Min trollkarl är alltså ett totalt misslyckande eftersom han kanske bara har 5-6 färdigheter också.
Även trollkarlar är väl lärlingar någon gång??
Gör han ung :gremgrin:
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Om ni dessutom földe regeln om max 5 i FV från början skulle ni få kämpa ännu mer :)

/Benax
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Även om rollpersonen görs till medelålders så blir han/hon jättedålig ändå. Åldern spelar väldigt lite roll, regelmässigt.
 
Top