Nekromanti Ska börja snart.. att spelleda!

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Det är ju så här.. ja gick me i en rollspelsförening i kalmar och där blev ja introducerad drakar o demoner v6 till att börja med.
Tröttnade ganska snabbt på det spelet för stirderna blir så jobbiga ex ( du träffar honom med en pil i ögat från nära håll, han skakar av sig smärtan och sen anfaller han med lika bra precition som vanligt.) fukkade regler..

Ja köpte eon boxen för att ingen har den o nu ska ja börja spelleda. Hitils så har en polare till mig gjort det för att han har en sjukligt stor rollspelsbakgrund. ja har köpt två moduler (alver och dvärgar) och ska börja speleda igenom regnsynd men ja sitter även o pysslar ihop ett ganska stort uppdrag.

Är det något ja ska tänka på innan ja börjar spelleda??
ja e totalt nybörjare men kan reglerna bra och improviserar ganska fint om allt går fel..

Är det något specielt ja ska tänka på?? Det är regnsynd ja ska spelleda.. Gruppen bestär av enbart människor fast kanske blir någon som gör en alv eller dvärg.. Tre personer som ska rollspela. en riddare, en lönnmördare och en lärd man som går runt och filosiferar.

Några tips??

ska bara skryta med alla rollspel föreningen har:
Eon, Neotech, Viking, drakar o demoner 4 tror ja de va, drakar o demoner 6, drakar o demoner expert, dungeon and dragons, mutant, mutant chronichels, western, sers o de flesta moduler till alla dom..
har säkert mer rollspel men ja minns inte alla..
 

Gontanius

Veteran
Joined
22 Jul 2002
Messages
9
Location
Örebro
Ska börja snart.. att spelleda! - Bli INTE lurad

kom ihåg att hålla koll på alla extra tärningar de ska slå. finns inget värre än när det har börjat gå in på små timmarna och man upptäcker att spelarna har väldigt flyt (är spelledare för EON 2) och du upptäcker att dom fuskar hej vilt och för det andra låt inte dina spelare läsa alla böcker det blir mindre spännande om dom vet var de är och vilka de möter (hade ett äventyr i skugglandet när min käre vän visste vad allt var och hur det gick till där)

Lycka till by the way, du behöver det
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: Ska börja snart.. att spelleda! - Bli INTE lurad

de ska ja göra..
Ingen där har läst regnsynd och om ja håller boken borta ifrån dom..
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Ett tips är detaljrikedomen... Man ska inte vara för detaljrik, då tröttnar oftast spelarna efter som man drar ut på allting med onödiga detaljer... Men man ska inte ha för lite detaljer heller, då försvinner stämningen eftersom man bara beskriver det viktigaste och inget annat... Så det gäller att hitta en lagom detaljrikenivå i spelandet (det tar ett par spelmöten att hitta den rätta nivån på detaljer, så bli inte besviken om du inte fixar det direkt...)

En annan viktig sak är just improviserandet... Ha ALLTID en reservplan, helst två eller tre. Spelarna ska ju visserligen helst genomföra äventyret man spelar, men man behöver ju heller inte göra allt precis som det är meningen. Jag har märkt det (jag är själv SL) att man tom. kan göra hela äventyr på att bara improvisera... Denna typ av improvisation kräver dock att man har förberett en lista med namn osv. så att man inte mitt under spelandet;
Spelare: "Vad heter värdshusvärden?"
SL: "Öh... Han heter... Hmm... *Bläddrar i spelarens handbok* Eh... Unter!"
Inget sammar spelupplevelsen som namn-kollar-pauser. En lista med lediga namn är alltid bra att ha (så slipper du sitta och hitta på under spelmötet), även under färdiga äventyr, för det finns alltid någon SLP som inte finns namngiven och som kan komma att behöva ett namn...

Dessa två överstående tips är dom viktigaste när man spelleder...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Äventyrstips

När ni spelat Regnssynd och börjar bli varma i kläderna (nej, jag menar inte efter att ha ätit ärtsoppa) så kan du ta en titt här.

Nattens Ängel

Där finns en trilogi jag och min polare knåpat ihop. Kräver dock lite mer erfarenhet men ändå bra..tycker givetivs jag, det är möjligt att det finns andra åsikter :gremwink:

Lycka till
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Ska börja snart.. att spelleda! - Bli INTE lurad

...finns inget värre än när det har börjat gå in på små timmarna och man upptäcker att spelarna har väldigt flyt (är spelledare för EON 2) och du upptäcker att dom fuskar hej vilt...

Ungefär här så börjar dina SLP's få perfekta slag hela tiden. :gremgrin:

Försöker de fuska mot den allsmäktige spelledaren... pfft...
"Never play dice with the devil" :gremcool:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
ska bara skryta med alla rollspel föreningen har:

Grabben, jag har fler rollspel än så hemma i bokhyllan.

Och förresten så är min pappa starkare än din pappa. :gremcool:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ha kul !!

Som spelledare tycker jag att först & främst att man ska gha en bra regelgrund att stå på.. Att du kan de viktigaste regelerna, typ de om strid & att göra en karaktär... Resten kommer av sig själv !!
Senså tycker jag att det viktigaste attni har skoj & gemytligt när ni spelar ! Då kommer resten i bara farten.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Ja noterar alla bra tips..

Tack så mycket. :gremlaugh:


Grabben, jag har fler rollspel än så hemma i bokhyllan.

Och förresten så är min pappa starkare än din pappa.
*host*bullshit*host :gremwink:

Vi har en massa mer också men ja kommer inte ihåg alla..

Min farsa är en två meter lång skogshuggar norman som är så inihelvetes stark.. :gremgrin:

o du. ja fångade en fisk en gång som var så [storlek:22] häääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääär </font size> stor
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Äventyrstips

Ja..jag vet..

Det hela är ett fiske efter kritik och åsikter..har nästan inte fått några :gremfrown:
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
fusk[OT]

fusk, ja, det är väll något av ett favorit ämne för mig! :gremlaugh:
jag är av åsikten att det är helt okej att fuska, det finns lixåm en anledning till att det fuskas. kanske har dinna spelare tröttnat på att deras rollpersoner suger? kanske de tycker att de har haft för mycket otur?
hursomhellst så är det deras val, ifall de vill förstöra spelet för sig själva låter jag dom mer än gärna göra det. så länge dom ger fan i att förstöra för alla andra spelare!
tilläggas bör väll att den här spelledaren, fusk, fuskar sagolikt mycket.
:gremcool: fusk åt folket för fan, det är ett bra sätt att balansera spelet så man slipper sjuka och tråkiga resultat.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Regnsynd

Här har du mina åsikter om Regnsynd (och de andra äventyren förutom Jarla). Kort sagt: Var väl förberedd och se till att du kan allting utantill, det är nämligen inte ett "styrt" äventyr utan det är väldigt fritt. Rollpersonernas handlande påverkar mycket och spelledarpersoner kan dyka upp var som helst, så man måste kunna komma in i dem snabbt.

Tycker att De Fördömdas Sista Hopp var mycket lättare att spelleda... :gremcrazy:

Reglerna

Om du inte kan reglerna väldigt bra, så använd inte alla frivilliga regler!!! Det kommer tynga ned grymt mycket. Ett exempel är en spelledare som skulle spelleda för första gången och ville använda alla frivilliga regler - en strid mot ett troll tog fyra timmar.

Istället kan du slopa alla regler som det står "Frivillig Regel" bakom, och när du lär dig grunderna kan du börja applicera dem en efter en.

Om någon regel fattas, improvisera. Om någon regel låter fel eller fungerar underligt för en viss situation, skit i den.

Allmänt om äventyrandet

Det kan tänkas att riddaren och lönnmördaren ofta väljer den brutala vägen som problemlösare. För att förhindra detta bör du tänka över att alla deras våldsamma handlingar får konsekvenser. Man kan till exempel inte gå och döda någon mitt på ljusa dagen för att han "muckade" - då kan man helt säkert vänta sig hängning as soon as possible. Om du har (eller får) sådana problem kan du ju alltid ge spelarna en liten vink om att misshandel och mord straffas hårt i Soldarn. Se inte genom fingrarna med allt sånt utan låt det få konsekvenser så att de börjar tänka efter.

Det där är ganska viktigt eftersom att du har en lärd man (som antagligen inte är så pigg på att slåss) i spelgruppen. Om det blir alltför våldsamt kommer han med största sannolikhet att hamna i bakgrunden och sitta och gäspa genom hela äventyret.
Liksom, ge alla något att göra.

Lite inre slitningar i gruppen har ju heller aldrig skadat. Tänk på att lönnmördaren förmodligen har en heder som ligger under 7 och riddaren har en heder på över 14. Detta innebär basically att lönnmördaren inte kan gå omkring och stjäla och döda hur som helst utan vissa invändningar från de mer hedersamma (och muskulösa) i gruppen.

Använd spelledarskärmen

Tänk på spelledaren alltid får fuska om någonting skulle förstöra hans planer eller äventyret (eller om han bara känner för det)... :gremwink: Så en spelledarskärm är nästan ett måste. Om du inte har den som är gjord just för Eon (eller nåt alls) så sätt upp en pärm eller vad som helst ivägen så att de inte ser dina tärningsslag. Gör striderna mer intressanta om motståndarna dör direkt, säg inte bara (exempelvis) "du lyckas mot 'söka', du hittar bla bla" utan beskriv det med utgång från resultatet av svårighetsslaget och låt dem interagera mer med världen, ändra lite här och där om adrenalinnivån skulle bli för låg... :gremgrin:

Dölj tärningsslagen, så att säga.

Det är väl allt vettigt (?) jag hade att säga... :gremsmile: Har inte orkat läsa igenom alla andra svar före jag har postat eftersom att jag inte har någon nytta av att veta hur man spelleder Regnsynd igen, om allt jag har sagt redan är sagt så... äh...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hmm... något överflödigt kanske...

Men du skrev faktiskt så här: "ja e totalt nybörjare"...

:gremcrazy:
 

Belldozer

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
23
Location
Falun
Re: Några små tips :)

Det här är bara några lösryckta tips

Något du bör tänka på är att vara förberedd, speciellt om du har tänkt att improvisera i någon mån, annars kommer spelarna att se när du "lämnar äventyret" och börjar improvisera.
Förbered gärna en rejäl bunt SLP, händelser som kan läggas in lite varstans och ha gärna en hel del platsbeskrivningar klara för dig "utanför äventyrets ramar".

En annan sak som är bra är om du skaffar dig ngt. hum om spelarnas spelstil / rollpersonernas karaktärer och på förhand tänker igenom äventyret och funderar på om det finns några uppenbara ställen där dina planer riskerar att gå i kras. På så sätt kan du modifiera äventyret i förhand utan att behöva krysta till något i ögonblicket (om man nu nödvändigtvis vill hålla kvar dem inom ramarna för äventyret).

Ett annat litet tips som är bra om du tänkt utveckla det hela till en kampanj är att se till att rollpersonerna faktiskt har ett socialt liv på sidan av äventyrandet.
Alltför många rollpersoner känner bara tre-fyra personer i sin hemtrakt, vilket gör att situationen när rollpersonen återvänder till trakten blir ganska urvattnad. I min kampanj har jag satt 20 kontakter (allt från ovänner, bekantskaper till bästa barndomsvännen) så att det finns mkt. för såväl mig som spelaren att göra vid en eventuell återkomst. Detta kan även ge uppslag till mängder av äventyrsuppslag och småintriger :gremsmile:

En enkel bakgrund / karaktärsbeskrivning (hur träffade du personen/ relation till personen/ enkel beskrivning av karaktärsdrag, etc) gör det hela genomförbart (och tillför en hel del till rollpersonen i sig - t.ex. genom att de förs in i bakgrunden och på så sätt påverkar bakgrundshistorien).


En ganska livsviktig sak för att få struktur och översikt på spelet är att föra kalender, där du antecknar vad som händer under varje dag (i stora drag, sikta inte på nobelpriset i litteratur :gremtongue:)


Det här får räcka för nu, hoppas det hjälper :gremsmile:

//Stefan Gunnarsson
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
ska bara skryta med alla rollspel föreningen har:
Eon, Neotech, Viking, drakar o demoner 4 tror ja de va, drakar o demoner 6, drakar o demoner expert, dungeon and dragons, mutant, mutant chronichels, western, sers o de flesta moduler till alla dom..
har säkert mer rollspel men ja minns inte alla..
Sitter på de flesta av de där plus en kasse till, och jag anser mig själv inte har särskilt många jämfört med andra veteraner. Med tanke på att jag pysslat med rollspel sen 80-talets sista dödsryckningar ungefär så är nog min samling ganska patetisk.

/Joel
 

Ottar

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
39
Location
Hudiksvall
Ang: Natten Ängel

Jag tycker det verkar var ett grymt bra äventyr.
men jag har inte krigarens väg :gremfrown: funkar det bra att bara skippa att slå tärningen och istället improvisera några anfall, eller måste man ha boken?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skryt (OT)

  • Albedo RPG
  • All Flesh Must Be Eaten
  • Ars Magica 2nd Ed/3rd Ed
  • The Babylon Project
  • Biblia
  • Blue Planet
  • Bubblegum Crisis
  • Call of Cthulhu jubileumsutgåvan
  • Castle Falkenstein
  • Changeling: The Dreaming
  • Chock
  • Cyberpunk 2013/2020
  • d20 Modern
  • Dekaeder
  • Drakar&Demoner 5 och 6
  • Dream Park
  • Dungeons&Dragons Basic + Expert (gamla 3rd Ed i box)
  • D&D (ovanstående på svenska)
  • Eon
  • Feng Shui
  • Furry Pirates
  • Gemini
  • Gondica
  • GURPS plus 8 tum moduler
  • Kult
  • Legionnaire
  • Lord of the Rings RPG
  • Mage: The Ascension
  • Millennium's End
  • Mutant första utgåvan
  • Mutant Chronicles
  • Mutant: Undergångens arvtagare
  • Neotech
  • Paranoia
  • Pendragon 3rd och 4th ed
  • Sagan om Ringen Rollspelet
  • Sengoku
  • Shatterzone + två tum moduler
  • Skuggornas Mästare
  • Star Frontier
  • Star Trek Deep Space Nine RPG
  • Star Wars d20
  • Star Wars d6, samtliga utgåvor plus 10 tum moduler
  • TORG plus 7 tum moduler
  • Teenage Mutant Ninja Turtles plus Mutants in Avalon och Mutants Down Under
  • Traveller 4th Ed
  • TWERPS
  • Usagi Yojimbo
  • Vampire: The Masquerade
  • Vägen
  • Västmark
  • Werewolf: The Apocalypse
  • Western
  • Witchcraft
  • Wraith: The Oblivion
 
Top