Nekromanti Skövde, tillhållet för alla rollspelsdemoner.

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
På något vänster har jag fått för mig att dom flesta rollspelare bor i skövde. Jag vet att skövde är en stad totalt bebodd av rollspelare, något av en rollspelarna Hogsmead(från harry potter). Detta måste vara rollspelsrebellernas gömda tillhåll, där dom, ledd av en stark hand, bekämpar Piff och Puff med resten. I denna stad är helt säkert rollspels mer tillgängliga än kokböcker, och inte minst fiskeböcker. Är detta en stad där TCs säljer mer än hypade innekläder, och där man snackar rollspel på baren, istället för skoterhistorier? Må detta vara en mecka, dit alla rollspelare inom den slutna kretsen vallfärdar minst 1 gång i livet? Hålls det stora rollspelsmöten under pingsthelgen, där alla, gamla som små, spelar sida vid sida. Är detta en stad där Draker och Demoner anhängare, och Eon anhängare, inte hamnar i luven på varandra? Kanske kan de kobolder, som så grovt ångrar sina synder få resa hit, och bikta sig under dom 12 okända gurusarna? Möjligen om man är ute och går på gatorna i skövde, är det större chans att få frågan: "Vet du vars närmaste tradition är?" än "Where can I find Jukkasjärvi ishotell?". På sommaren arrangeras här stora bussar som ska frakta dom som är pakten trogna till Visby, så dom kan bekanta sig med likasinnade, trots att ingen förstog ett dugg av vad dom från Visby sade.


/peter
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skövde, the true story

"På något vänster har jag fått för mig att dom flesta rollspelare bor i skövde."

Själv har jag fått för mig att de allihopa bor i Norrland eller i Skåne.

"Är detta en stad där TCs säljer mer än hypade innekläder, och där man snackar rollspel på baren, istället för skoterhistorier?"

Njä. Skövde är en bonnhåla med Stockholmskomplex. I princip finns det tre sorters folk här: Volvo-arbetare, militärer och högskolestudenter. Av dessa så tror Volvo-arbetarna att de bor i en världsmetropol, militärerna önskar att de bodde i en världsmetropol (eller om man ska vara petig, precis var som helst utom på P4) och studenterna söker jobb i världsmetropoler i den mån de inte super bort minnet av metropolerna.

Det innebär också att Skövdes barer har klara drag av köttmarknad och att Systemet är Skövdes mest besökta butik.

"Må detta vara en mecka, dit alla rollspelare inom den slutna kretsen vallfärdar minst 1 gång i livet?"

Snarare vallfärdar Skövdes rollspelare från Skövde fyra gånger om året (GothCon, LinCon, SydCon och BSK).

"Hålls det stora rollspelsmöten under pingsthelgen, där alla, gamla som små, spelar sida vid sida."

Näpp. Förr i tiden så var de på det konvent av SydCon och LinCon som inte var på Kristi Flygare då. Numera sover de ut efter LinCon.

"Är detta en stad där Draker och Demoner anhängare, och Eon anhängare, inte hamnar i luven på varandra?"

För att säga som de säger här på 'schlätta: "stooo schangs!" Här är striden hetsigare än nånsin!

"Kanske kan de kobolder, som så grovt ångrar sina synder få resa hit, och bikta sig under dom 12 okända gurusarna?"

Näe. Använd elbrev istället. Det är billigare för alla parter och kan dessutom krypteras.

"Möjligen om man är ute och går på gatorna i skövde, är det större chans att få frågan: "Vet du vars närmaste tradition är?" än "Where can I find Jukkasjärvi ishotell?"."

Ställ frågan här i Skövde. Med 99% sannolikhet så får du svaret "Vafaen snackar du om?" eller "Har'nte hört talas om'et." (den övriga procenten svarar "I Göteborg").
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Skövde, the true story

Om jag i så fall använder mig av uteslutningsmetoden, kommer jag fram till att alla Sveriges rollspelare bor i skåne. Hur ska jag klara hantera detta? Om man ska åka ner dit för att vallfärda, gå med i ett urhemligt rollspelssällskap eller dyligt kommer man inte förstå ett jota. Här i Norrland har rollspelare varit utrotningshotade en längre tid, så jag antar att rollspelare är som flyttfåglar, åker till skåne efter gymnasiet.

Jag kan bara säga rackarns, då var den idyllen förstörd. Skövde är precis som 99.9% av alla andra städer i Sverige, och jag kan bara fortsätta leta efter mitt rollspelarnas Hogsmeade.


"Det innebär också att Skövdes barer har klara drag av köttmarknad och att Systemet är Skövdes mest besökta butik."


Om jag ska vara helt uppriktig är nog detta också Kirunas mest välbesökta butik. Men till skillnad från du som tampas med sthlm wannabes, får vi stå ut med riktiga byfånar. Och har du inte en skoter(vilket jag inte har) så är du automatiskt inte en cooling.

Tack för mig.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Skövde, the true story

Det låter lika sorgligt som sant det ni skriver (kan själv inte påstå att Uddevalla är någon vidare rollspelsidyll -känner bland annat till uttrycket 'Tunt' sedan tidigare; för att inte tala om 'schluta' vad det nu har med saken att göra :p), men varför ska man egentligen leta efter en rollspelsidyll? Jag kan bara tänka mig två anledningar:

1. Du är rädd för att känna dig onormal.
2. Du har ingen att spela med.

Fast, det såklart, ibland så känner även jag för att dra ihop hela kvarteret på ett konventsliknande möte, men av rädsla att bli kallad 'nurd' eller 'tunt' avstår jag /images/icons/wink.gif.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Skövde, the true story

För att träffa annat folk med samma hobby? Lite små trist att leva i ett samfund där alla snackar skoter, fest och snus.

Tänk dig ett samhälle där varje pubhelg är ett ända gigantiskt spelmöte? Har du ingen rollspelssjäl min herre? Förklara dig!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Skövde, the true story

Då är det ganska lämpligt att bo i Stockholm. Man annaonserar på kontaktannonsforumet, får 6 svar, går vidare med tre, och vips så har man en spelgrupp. Jag visste väl att det fanns någon fördel med att bo i huvudstaden!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Där i Norrland?

Norrland är, ehm, pretty big. Må sen vara hänt att det bara hyser en sjättedel av landets innevånare eller något liknande, rollspelare finns det gott om. Här i Luleå har vi högvis, t.ex, och det är inte ens särskilt långt från Kiruna (bara en sisådär sexti mil eller varenuär). Jag kan våga mig på att gissa att förklaringen delvis ligger i närvaron av ett Universitet i Luleå, och frånvaron av ett dylikt i Kiruna. Universitet tenderar att dra till sig en hel del ungdomar med varierande fritidssysselsättningar.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Där i Norrland?

Ehhhh......det är kanske därför att jag är Stockholmare......men jag tycker inte att 60 mil är lite. Är det verkligen så långt? Det låter jättelångt!
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Här i Norrland

Tja, här i Västerbotten (Umeå) vimlar det av rollspelare... vi träffar på nya gamers hela tiden + att många tar kontakt med oss å vill börja lira (för mer info om vilka "vi" är, se http://hem.passagen.se/calendarium ). Faktum är att jag faktiskt spelar med en Skövdebo här uppe som gick i norrlänsk exil för ett halvår sedan.

Misstänker att Universitetet har nå't med saken att göra här åxå... Sta'ns innevänare har ju en medelålder kring 35 år, så det vore själva fan om det inte skulle följa med några rollspelare då också.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Nja..

Det är ju bara som fram och tillbaka från Norrköping till Stockholm. *gruff*
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Skövde, the true story

"Om jag i så fall använder mig av uteslutningsmetoden, kommer jag fram till att alla Sveriges rollspelare bor i skåne."

Det kände jag inte till, lever de inte i Göteborg?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: Skövde, the true story

Nej, Svenskt Rollspels huvudstad är troligen Linköping eller Umeå. Umeå kryllar av dem och Linköping lika så.
KAN det bero på att det ligger universitet där som drar till sig folk som både vill studera OCH ha en fritid?
 
G

Guest

Guest
Skövde på natten

Ho ho på tal om Skövde och att det skulle vara ett rollspelens mecka så hade en beckant till mig en mardröm eller i varje fall en ricktigt sjuk dröm om just Skövde.

Han drömde att ha åkte till Skövde för att besöka den stora rollspels skyskrapan som fans där. Han kom ditt och en Gigantisk skyskrapa sträckte sig upp mot himlen. Han fick en gaidad tur in och över allt satt rollspelare och spelade för glata livet. Allra längst upp i sky skrapan sat helt otipat Krille på en tron ... Mer sa han inte han såg bara skrämd ut ...
 
G

Guest

Guest
Btw Var ligger rollspelens-mecka? [nt]

<font face="Comic Sans MS">NT</font face=comic>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Skövde, the true story

Nej, Svenskt Rollspels huvudstad är troligen Linköping eller Umeå.

Åh, fräckt. Jag som bor i Linköping och allt (sedan 1.5 år typ.... flyttade till universitetet/images/icons/smile.gif). Nu har jag dock väldigt dålig koll på hur mycket rollspelare som finns här. Har bara mitt endaste gäng jag spelar med. Fast en av oss spelar med ett annat gäng åxå.
 
Top