Nekromanti Skönlitterära boktips

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Här kommer lite boktips:

En författare vars verk passar som hand i hanske som inspiration för O:FR är Dennis Wheatly. DW skrev en hel uppsjö böcker från 1930-talet fram till 1970-talet. Periodvis så var han en av världens mest sålda författare och den enda anledningen till att han, tyvärr, är ganska bortglömd idag är att han inte på något vis sysslade med "fin" litteratur utan nästan uteslutande skrev lättsamma äventyrsromaner.

Han skrev som sagt en jäkla massa böcker, uppåt ett 70-tal tror jag. Han hade ett antal serier med böcker som alla hade olika men alltid återkommande huvudpersoner, och hade lite olika inriktning. De som passar O:FR bäst är de som handlar den hemlige agenten Gregory Sallust och de som kretsar kring greve De Richleau. Sallust-böckerna handlar i första hand om underrättelseverksamhet och de med De Richleau om ockultism och satanism. Men i några böcker i varje serie så kolliderar de olika temana och det är dessa som framförallt är intressanta. Jag kan inte ge någon lista över exakt vilka titlar det gäller men jag kan nämna i alla fall några; Strange Conflict (handlar om tyska försök att spåra allierade atlantkonvojer från astralplanet), Codeword: Golden Fleece och They Used Dark Forces. Den som är nyfiken får gå igenom boklistorna nedan för mer info.

Länkar:
Allmän DW-sida

Böckerna om Gregory Sallust

Böckerna om greve De Richleau

/Anders
 
Top