Nekromanti Skönaste felet i DoD6...

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Tabell 48: Skadeeffekter vid låga KP (sid. 62)
längst upp till höger står det >-(FYS/2), vilket alltså betyder att man är död om ens totala KP är över -FYS/2.
Det är tufft att vara frisk hjälte i Trudvang...

/Gollum - som irriterar sig på alla layout- och korrekturmissar i DoD6

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
*arghhhhh* Dör

Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
...är inget fel!

Kanske är vi hemmablinda (förmodligen) men läser man tabellen på sidan 62 samt efterföljande texter står det klart och tydligt att man först ska nå Noll (0) kvar i KP, därefter får man modifikationer (igen:) om skadan ligger mellan Noll och MINUS det rollpersonen har i halva sin FYS (Fysik). Når skadan ÖVER detta (dvs Herfoir har KP 20 och Fys 16 och får skada 30) så dör han om skadan är i huvudet, magen eller bröstkorg eller får slå i "Kritiska skador" tabellen för de andra kroppsdelarna!

Å andra sidan har vi aldrig påstått att det är lätt att vara frisk hjälte i Trudvang :)

theo
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: ...är inget fel!

*Dho*
Dör inte..

Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: ...är inget fel!

Visst...om man läser tabellen så...men innebörden av större än, som ni skrivit in i tabellen ger motsatt betydelse, det borde varit mindre än...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Som sagt, strider är fortfarande lika dödliga, fast skalan på KP har skiftats uppåt så att du har med på den positiva sidan, istället för att tåla hur mycket som helst i negativt värde, som du gjorde i de tidigare versionerna.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Re: ...är inget fel!

Man måste verkligen försöka för att missförstå den tabellen.

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Vad är en layoutmiss? ...

I min värld betyder layoutfel att sidorna ligger i fel ordning, att texten inte flödar vidare till nästa sida, att bilder saknas, att bilderna är i RGB-läge etc.

Jag hoppas verkligen att inget sådant inträffat i DoD6.

De missar som hittills påpekats på forumet är av arten tankevurpa, korrekturfel och, i ett fall, rippningsfel.

Hittar du ett layoutfel tar jag gärna på mig det, men jag vill inte beskyllas för något jag inte gjort.

/Dante
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: ...är inget fel!

<I>Man måste verkligen försöka för att missförstå den tabellen.</I>

Och försöka hårt. Håller med; felsökandet i DoD6 på det här forumet har passerat det barnsligas gräns för länge sedan.

Kanske visar på något av en naturlag i Rollspelssverige; det går inte att göra om en gammal Äventyrspelsprodukt utan att råka ut för osakliga kräkkampanjer från omogna nostalgiker. Target råkade ju ut för det själva med både Mutant Chronicles och DoD5.

--
Åke
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: ...är inget fel!

...det går inte att göra om en gammal Äventyrspelsprodukt utan att råka ut för osakliga kräkkampanjer från omogna nostalgiker.

Och det skulle förmodligen inte låta bättre om de gjorde ett nytryck av en gammal version heller. Omogna nostalgiker går helt enkelt inte att stryka medhårs. Bättre då att (mer eller mindre) strunta i dessa (så många kan det ju inte vara) och försöka göra någonting nytt.

/Azagthoth
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: ...är inget fel!

Tja, jag tycker i och för sig inte att det är något fel av oss nostalgiker att skrika i högan sky när ett namn vi har känslor för och minnen av sätts på något som är fullständigt annorlunda. Om Mutant Chronicles bara hade hetat Chronicles, och framför allt om "nya" Mutant ('89) hade hetat något annat, hade nog rätt många gamla rävar varit mindre sura på Target. Detsamma gäller, om än i mindre grad, för DoD v5 och v6.

För övrigt har jag för mig att DoD v4 ('91) togs emot med ganska varm hand till att börja med. Sedan började det spåra ur med en massa handböcker hitan och ditan, men det är en annan sak.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Vad är en layoutmiss? ...

Ojdå. Det jag menar är att jag på ett ställe i boken sett en liten miss i layouten, där texten ligger fel. Typ. :)

Och högst upp på sidan 17 står det "A O" istället för "HALVBLOD". Tryckeriet?

/Gollum - som är hungrig

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Grundskolan, ja.

Det står ju faktiskt såhär:
KP>-(FYS/2)
Alltså, om KP är högre än -(FYS/2) så är man död. Ponera att FYS är 16. Om man har en KP som är högre än -8 är man död. Schyssta förutsättningar för att ge sig ut på äventyr. ;)

Ingen som vet hur klamrar fungerar?

/Gollum - missförstod utan att anstränga sig

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: ...är inget fel!

Nostalgikerna i fråga brukar också komma med urton ogrundade påståenden om hur ooootroooligt mycket mer orealistiskt, våldsamt, koboldigt, faschistiskt etc de nya spelen är än de gamla som var sååååååå mycket bättre. Jag har hittills sett jefligt få grundade resonemang annat än "men jag började spela Ereb Altor och gillade det ju" för varför Chronopia eller Chronicles är så otroligt mycket sämre än sina föregångare. De är också fyllda av mindre dumheter och trots påståenden om motsatsen inte mindre "kommersialistiska" eller något dylikt.

Erik, som känner djup irrationell nostagi för Mutants grundbox. Varför fick vi inte en _bra_ förbättring, som Expert till DoD, istället för mesmeget Mutant 2?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Chronicles

Jag har hittills sett jefligt få grundade resonemang annat än "men jag började spela Ereb Altor och gillade det ju" för
varför Chronopia eller Chronicles är så otroligt mycket sämre än sina föregångare. De är också fyllda av mindre dumheter och trots påståenden om motsatsen inte mindre
"kommersialistiska" eller något dylikt.



Om jag nu skall till och uttala mig så är jag tvungen att säga att: Mutant Chronicles suger Bologny.
I alla fall regelsystemet, världen är upppumpad och Warhammer 40k liknande men oki.
Men reglerna *brrrrrrr*, jag blev garanterat upprörd eftersom de tagit Mutants regelsystem och gjort om det så att det blev så ologiskt som möjligt.
Exempelvis så tar en mystiker från brödraskapet praktiskt taget ingen skada av ett kanonskott i bröstet (han har ju bra i Psyke).
Och skall man försöka få sönder en stridsvagn så är ett svärd det effektivaste vapnet.

Nä det var illa... mycket illa...

Profeten från Norr..
Är övertygad om att Riotminds försöker frambringa
Antikrist.
 
Top