Sköna SF / framtidsskildringar som seriealbum

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag antar att de flesta känner till den extremt framgångsrika rymdoperan Saga, av Brian K. Vaughan och Fiona Staples? Den är verkligen bra, rekommenderas.

Borde det inte göras en film baserad på Saga?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Skulle kanske fungera ännu bättre som TV-serie?
Tydligen har Vaughan uttalat sig kritiskt om att göra en adaption för några år sedan, men det spekuleras såklart ändå.
Jo, TV-serie är ännu bättre : ) Jag såg också hans skeptiska uttalande för några år sen. Men jag drog slutsatsen att de fått för dåliga erbjudanden - för lite pengar eller för lite inflytande. Eller både och. Det var kanske bara önsketänkande från min sida.

Jag är kluven till skapare som håller så hårt i sina universum. Det är coolt att Bill Waterson vägrar låta andra vidareutveckla Kalle & Hobbe. Men tänk vilken bra animerad film det skulle kunna bli!
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Alright så detta kanske blir en lite lång lista

En av mina favoriter just nu är Renaissance, det finns 5 album so far

U4, en pågående-pandemi-apokalyps, 5 album och är avslutad

Nocean, lite cyberpunkig, finns bara ett album än så länge (Atari and Tika)

Inhuman, en stand-alone exploration/mystery scifi

The Universe Chronicles, 2 album so far

Human, en stand-alone anthropology/morality scifi

The Transporter, post-apoc / feudal / body-horror / mystery scifi, 3 album so far

Creatures, zombie-apoc kids-friendly cosmic horror, 2 album so far

Neoforest, future-medieval, 1 album so far

Alla albumen i Retroworlds, gillar verkligen detta universum
Orion's Outcasts, Wings of Light, The Ways of Almagiel, The Hydras of Argolide

Sapiens Imperium, standalone, lite pulpig scifi

Robert Silverberg's COLONIES: Return to Belzagor, exploration/mystery 2 album avslutad

The Blood of the Immortals, stand-alone äventyrs-pulpig scifi

Origins, från Boom Studios, post-human värld av robotar där en robot försöker starta upp människor igen

Strange Skies Over East Berlin, 1973, öst-tyskland, ufo

We Only Find Them When They're Dead, jag vet inte om denna är speciellt bra, den är OK, men den har en najs stil, och jag fortsätter läsa den när nya kommer ut... men den är såååå lååååångsaaaaam...

Land of the Living Gods, afro-futurist/post-apoc, 1 TPB

Orbital, nämndes tidigare i tråden, klassisk scifi äventyr, good stuff. 8 album. Finns även en annan serie som heter Outlaws som tar plats i samma universum som Orbital, har inte läst den ännu, men den är säkert bra också.

Extremity, från Image, gonzo post-apoc, bra story och art, 2 TPB

New Masters, också Image, Afro-Futurist pulpig scifi adventure 1 TPB
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Troligen kända album för de flesta, men….
Inte alls samma nivå som l'Incal, eftersom det inte är Moebius som ritar men inte heller vad gäller Jodorowskys skriveri som känns ganska derivativt, men ändå värda att titta på är:

La Caste des Méta-Barons
Couv_2388.jpg

Och Technoperes
893x1200.jpg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Skulle kanske fungera ännu bättre som TV-serie?
Det korrekta svaret 99% av gångerna någon föreslår att något borde bli en film.

Filmer är för korta för de flesta berättelser som berättas i andra medier. Undantaget kanske korta noveller.

Och limerickar.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Jeremiah av Hermann Huppen

Sen så vill jag ju gärna tipsa om en viss italiensk författare/illustratör som börjar på S som ligger bakom en serie grafiska (i mångdubbel bemärkelse) verk där huvudpersonen börjar på D … MEN … eftersom att jag inte vet om det passar sig att tipsa om surrealistiskt erotisk postapokalyps här så låter jag det stanna vid detta. Vill ju inte göra någon upprörd.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Det korrekta svaret 99% av gångerna någon föreslår att något borde bli en film.

Filmer är för korta för de flesta berättelser som berättas i andra medier. Undantaget kanske korta noveller.

Och limerickar.
Haha, en filmatiserad limerick låter briljant!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag har en grafisk novell jag hade velat tipsa om, men jag vet fan inte vad den heter. Det är PA, det är dystopiskt och ensamt, och skumma scifi-grejer händer. Huvudpersonen är något av en vagabond och har en stor hatt. I ett av albumen så åker han genom isen på en sjö, som visar sig vara hi-tech forcefield eller någe, och hamnar i en stad av robotar som vördar ett gäng mumier och dagligen lyssnar till en inspelning som gjordes av dessa sedan länge döda vetenskapsmän (?).

Har länge velat läsa om den här, men har inte lyckats identifiera den.. På vad jag minns av stilen hade jag tippat att den är Franko-Belgisk, och jag läste den som liten, dvs på 80-talet, lånad från biblioteket. Har varit på biblioteket och kollat, utan framgång.
 
Top