Sköna SF / framtidsskildringar som seriealbum

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Jag tänker spontant på Planetes, om sopåkare i rymden. Minns jag rätt så känns animen mer slice of life, och mangan lite mer filosofisk.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
I ett av albumen så åker han genom isen på en sjö, som visar sig vara hi-tech forcefield eller någe
Och det var typ en geodesic dome? Och det fanns någon scen där folk red på enorma robot-händer eller något liknande?

Jag vet inte om jag tänker på samma grej, men det låter otroligt likt, jag har också försökt komma på vilken detta är den senaste månaden men har ingen aning.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har en grafisk novell jag hade velat tipsa om, men jag vet fan inte vad den heter. Det är PA, det är dystopiskt och ensamt, och skumma scifi-grejer händer. Huvudpersonen är något av en vagabond och har en stor hatt. I ett av albumen så åker han genom isen på en sjö, som visar sig vara hi-tech forcefield eller någe, och hamnar i en stad av robotar som vördar ett gäng mumier och dagligen lyssnar till en inspelning som gjordes av dessa sedan länge döda vetenskapsmän (?).

Har länge velat läsa om den här, men har inte lyckats identifiera den.. På vad jag minns av stilen hade jag tippat att den är Franko-Belgisk, och jag läste den som liten, dvs på 80-talet, lånad från biblioteket. Har varit på biblioteket och kollat, utan framgång.
Du tänker på Yanns äventyr av Robert Génin (manus) och Claude Lacroix (bild). Två album har översatts till svenska: Illusionernas planet och De sju vises stad.
 
Top