Sköna fantasy / S&S-seriealbum

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
I den här tråden tipsar vi om bra fantasy / Sword & Sorcery-seriealbum! (Planetary Romance / Sword & Planet går bra med!)

Jag börjar med att tipsa om de inte alltför många sidor med Arzarch / Arzach som Moebius gjorde, helt underbara grejer, skruvade och fina!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,018
Jag begränsar mig till mer traditionell fantasy här, annars finns det hur mycket som helst.

Dwarves, fransk album-serie med en intrikat struktur.
1682793234380.png

Coda, Spurrier/Bergara, Image.
1682793286348.png

Smax, Alan Moore/Zander Cannon. Spinoff från Moores Top 10, som man nog bör ha läst först men som å andra sidan är väldigt bra också. Jeff Smax måste ge sig tillbaka till fantasyvärlden som han lämnade för att bli superhjältepolis och aldrig hade tänkt sig att återvända till.
1682793439447.png

Mouse Guard. Som i rollspelet.
1682793598618.png

Artesia, Mark Smylie. En måste-läsning. Rollspelet finns, men är av någon bisarr anledning gjort i Fuzion.
1682793677619.png
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Zorn och Dirna - blodig och våldsam fantasy illustrerad i frankobelgisk stil. Alla sex ablum finns utgivna på svenska.
Legends of Percevan - Fantasy Flight gav ut fyra inbundna samlingsböcker med alla Percevans äventyr (som fanns då). En mycket längre historia än det vi fick läsa på svenska.
Bone - svartvit episk serie som är en korsning av Kalle Anka och Sagan om Ringen. Gullig, stämningsfull och mystisk.
Thorgal som Leon här ovan också tipsar om, samt Mouse Guard som Johan L tipsar om.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Sláine är ju väldigt kul också. Kontrasten är dock stor mellan de tidiga serierna med en (mer uttalat) keltisk Conan barbaren möter brittisk post-moorcockiansk fantasy med punk-attityd, och den senare Horned God-sviten som drar mycket mer åt keltisk myt och idéer från Robert Graves The White Goddess.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Demon Knights är sjukt bra! Och den borde inte vara bra! Det är från DC comics värsta era, New 52, och handlar om en grupp proto-superhjältar/skurkar på medeltiden. Så det är EXTREMT HYPER! Liksom, det är DC fucking comics så där är cykliska Camelot, Helvetet från Sandman, Amazoner, weird arabiska guldåldern super vetenskap och magiska riddare. Det är gore och kul och vanvördigt.

Och casten är så bra! Vi har: Etrigan som är en rimande demon bunden i riddaren Jason Blood Av Merlin. Madame Xanadu som är en odödlig häxa. Vandal Savage, den odödliga grottmannen som blir en superman skurk men som här är en barbarisk erövrare. Shining Knight som är från en tidigare och mer magisk version av Camelot. En amazon, en mystisk kvinna med en magisk koppling till sin häst och en arabisk vetenskaps-riddare.

65442AE1-7711-4161-BFAA-F766D0268777.jpeg
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Många bra tips! Tack!

Men jag stör mig, det var nån annan tråd (om fantasyböcker eller nåt) som jag inte kan hitta, där nån i förbifarten tipsar om seriealbum oxå.. nån som vet vilken tråd det var?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
599
Inget album, men franska Askans tid som gick översatt i Tung metall är en riktig favorit. Stor inspiration till en av mina gamla EDD-kampanjer (och jag såg att den serien nämns i samband med Chronopia i nya Drakar och Demoner-boken).
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Är det Mike Mignola som illustrerar inlagan också? Eller är det bara en tease?
Jodå! Antar att det är hans tidigare stil, då det inte är så "kantigt". Tror jag först upptäckte den i svenska conan-serien för en herrans massa år sedan. I den fanns även Claremonts The Black Dragon om jag inte minns fel, vilken också passar på den här listan tycker jag.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Inget album, men franska Askans tid som gick översatt i Tung metall är en riktig favorit. Stor inspiration till en av mina gamla EDD-kampanjer (och jag såg att den serien nämns i samband med Chronopia i nya Drakar och Demoner-boken).
Visst är detta Légendes des contrées oubliées som jag nämnde ovan? Med Åskriddaren etc. Finns definitivt i album på franska :)
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Kom att tänka på La Quête de l'oiseau du temps / The Quest For The Time Bird, den fanns väl utgiven på svenska till och med?

1683056731463.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,106
Location
Stockholm
Tellurion av Matt Rhodes
En weard fantasy nättserie med det utmärkande i sin berättarstil att är helt utan textbubblor av något slag, en berättarröst, eller någon typ av undertext och varje uppdatering är bara en ruta, med varierande tidsspan mellan de olika rutorna.
Serien handlar om en namnlös ung man (häddan efter kallad "Grabben") som verkar vara medlem av ett mediokert tjuvargäng som överger honom när deras försök till en kupp misslyckas i seriens första rutor, han blir räddad av en "robot-riddare" (ingen häst men han är ridderlig) som söker klingan till sitt svärd (han har fästet med hjalt och slidan), under resans gång så börjar han träna upp Grabben i att slåss. Av någon anledning så är robot-riddaren eftersökt av en grupp svärdssvingande krigare som de måste undvika, och efter ett tag in i serien träffar de på en kvinnlig kunskapare som är fångad av dessa krigare. De fritar henne och hon fortsätter hänga med dem eftersom hon tycks tro att de är ute efter samma sak (som sagt ingen text som förklarar så man får gissa sig fram ibland).

Jag rekommenderar den här serien skarpt. Den är väldigt väll tecknad, världen som byggs upp är intressant och annorlunda, vi får se karaktärer utvecklas från ruta till ruta och ibland inser man inte att vad som sker i ena rutan refereras till efterföljande om man inte har ögonen med sig - t.ex. så finns det en ruta där Grabben hjälper en tant med att bära vatten, tanten sitter och stickar med blått garn, och i nästa ruta där Grabben och robot-riddaren gömmer sig undan krigarna så har Grabben en ny halsduk, stickad i blått gran.

Här är första rutan, han till vänster är Grabben
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,106
Location
Stockholm
Kanske inte vad som helt och hållet efterfrågas men jag vill ändå nämna:

Creatures of Gothenburg

En instagram nättserie som jag upptäckte genom att skaparen hadde ett bord på Stockholms Internationella Seriefestival i år, där han sålde små samlingsalbum av sin serie.
Serien är en vardagslivs serie, som handlar om det vardagliga livet och dess sorger och lyckor, utanförskap och gemenskaper, men i en värld där mytologiska och fantasy raser och djur är en normal del av befolkningen och djurlivet, och det har alltid varit så - ex. så var jätten Glenn och hjälpte till att bygga staden - :unsure: innebär det att man borde klassa den som magisk-realism?

Jag gillade den här serien och rekommenderar den.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Visst är detta Légendes des contrées oubliées som jag nämnde ovan? Med Åskriddaren etc. Finns definitivt i album på franska :)
Askans Tid finns samlad (alla tre albumen) på danska under titeln Dværgenes Konge i en fin utgåva från Faraos Cigarer. 350 danska i hårdpärm.
Gavs väl inte ut komplett ens i episodformat i 2000+ i Sverige?

1695886014555.png
 
Last edited:
Top