Nekromanti Sköldstöt i Eon 3

Mardrey

Veteran
Hej,

Min spelgrupp har spelat Eon 3 i 10 år nu och vi älskar spelet! Vår spelledare har även en del Eon 4 böcker och har inkorporerat vissa delar av spelet men vi spelar i nuläget en tungt modifierad version av Eon 3.
Även då vi har spelat i en himla massa år så är jag oklar på hur vissa regler faktiskt fungerar och eftersom det finns en sån himla stor mängd kunnigt folk här (och även skaparna av spelet, Tack så hemskt mycket för en massa fina upplevelser!) så tänkte jag att jag kanske kunde få svar på mina frågor här.
Mina frågor, för tillfället, gäller Sköldstöt.

Fråga 1.
Går det att använda försvarshandlingar för att försöka undvika eller blockera en sköldstöt? I beskrivningen av handlingen står det:
Slå ett normalt slag (Ob3T6) mot anfallarens Sköld. Om detta lyckas har anfallaren träffat försvararen.
Jag blir osäker då enligt reglerna en lyckad försvarshandling medför att anfallet anses vara misslyckat.

Fråga 2.
Åsamkar en sköldstöt sköldens krosskada förutom de övriga effekter som beskrivs i handlingen?
I beskriviningen av sköldspik i spelledarens bok (eller spelarens, kommer ej ihåg helt hundra) beskrivs det som att en sköldspik ändrar den skada som en sköldstöt ger ifrån kross till stickskada men ser inget explicit om att handlingen ger skada i handlingens beskrivining.

Fråga 3.
Denna fråga gäller försvararens sköldstöt. Gör anfallarens anfall skada när försvararen väljer försvararens sköldstöt som försvarshandling? Antingen på skölden eller på försvararen? Eller medför ett lyckat slag för försvararens sköldstöt att anfallarens anfall anses var misslyckat?

Tack på förhand!