Nekromanti Sjumilakliv bryter Symbaroums ekonomi

skraku

Veteran
Joined
12 Aug 2018
Messages
7
@LordXaras
Mat som skickas genom sjumilasteg ruttnar inte nödvändigtvis, men det korrumperas. Små svarta fläckar har väl ingen dött av tänker kanske du. En vecka senare har Nattbäcka ett förstyggelseutbrott på halsen. Verktyg, textilier och annat man inte ska äta blir knepigare att göra något åt, men alla föremål och platser har skuggor. Korruption sipprar nedåt genom de teleporterade tegelstenarna och bildar pölar av försurad magi i källaren. De här äventyren skriver sig själva!

Har för mig att det nämns att mystikern som kan utföra sjumilaklivet är mystiskt länkad till de cirklar hen kan nå. Då borde cirklarna också vara länkade tillbaka till mystikern. Det gör magiska cirklar till ytterst känsliga punkter. Rimligtvis vill man magiskt sanera magiska cirklar med själsstenar så att korruptionen inte sprider sig till de som passerar genom den eller är länkade till den. Ju flitigare en cirkel används, desto större risk att den svärtas. Om icke-disciplinerade stackare skickas genom cirkeln drar den på sig mer korruption.

Jag tänker mig ett sjumilakliv lite som blandning av en resa genom warpen i Warhammer 40k, bifrost i Thor: Ragnarok och warp space i Steven Universe. Det tar en viss tid, men kortare än det annars skulle ha gjort. Håll dig på "vägen" och var nära mystikern under resans gång. Blir du rädd eller ondsint i warpen (misslyckas med Viljestyrka?) drar du till dig alla möjliga obehagligheter. Och vad du gör, avbryt inte resan mitt i. Stör inte mystikerns koncentration. Du kan kastas ut någonstans där du absolut inte vill vara. Eller så blir du fast här, i drömmen mellan världar.

En hård begränsning på trollkarl + 1 i teleportern låter ju mest speldödande dock. Spelaren tog rimligtvis ritualen för att kunna hoppa runt med sitt party på spännande vis. "Ja, men" är spelledarens mantra ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Givetvis så tar det ca lika lång tid att teleportera sig sju mil som att ta ett steg.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
skraku;n290970 said:
@LordXaras. Verktyg, textilier och annat man inte ska äta blir knepigare att göra något åt
Icke då, verktyg blir spröda och benägna att splittras eller gå av vid fel tidpunkter (ett hammarhuvud som exploderar när man träffar städet och skickar metallsplitter åt alla håll, ett träskaft som går av och spetsar den som använde det eller den som hjälpte till...).

Tyg blir skört och trasas sönder efter bara några dagars användande.

Plankor och annat virke blir snabbt anrgipet av mask oavsett hur man behandlat det. Stenblock spricker när de belastas och byggnader rasar.

Droger får andra egenskaper och ger användarna mystiska, profetiska och vansinnesframkallande drömmar och tentakelprydda monster som väntar precis bortom mörkret, mellan verkligheterna.

Ädelstenar mister sin klarhet, det är som om det fanns en skugga inuti dem.

Guld blir konstigt ärgat (och alla vet ju att guld inte ärgar, så det måste vara falska mynt...).
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
skraku;n290970 said:
@LordXaras
Jag tänker mig ett sjumilakliv lite som blandning av en resa genom warpen i Warhammer 40k, bifrost i Thor: Ragnarok och warp space i Steven Universe. Det tar en viss tid, men kortare än det annars skulle ha gjort. Håll dig på "vägen" och var nära mystikern under resans gång. Blir du rädd eller ondsint i warpen (misslyckas med Viljestyrka?) drar du till dig alla möjliga obehagligheter. Och vad du gör, avbryt inte resan mitt i. Stör inte mystikerns koncentration. Du kan kastas ut någonstans där du absolut inte vill vara. Eller så blir du fast här, i drömmen mellan världar.
Kraften Teleportering från Spelarens handbok har en hel del liknande trix som man skulle kunna applicera på 7MK.
 
Top