Nekromanti Sjukhus(skräck) (spoiler)

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hej.

Jag ska spelleda en ny berättelse i noir nu till helgen som kommer vara lagd på ett gammal nerstängt sjukhus(inget mentalsjukhus).

Då jag tyvär har lite idétorka just nu så skulle jag uppskatta lite hjälp. Har läst igenom en massa trådar om stämmning och ideér men det verkar inte finnas många om ämnet "sjukhus"

spelarna som spelar en "engelsk" ganster. en teoretisk arkiolog/historiker och en spelar tjänsteman.

Dessa känner inte varandra men kommer alla att "råka" ut för en svår olycka och hamna på ett aningen gammalmodigt men nybyggt sjukhus. Här blir de opererade och omhändertagna men när de vaknar upp efter operationen så finner de att allt är gammalt och nött. ingen finns här och färgen har flagnat på väggar och tak. allting är smuttsigt och rostigt. några få fungerande(blinkande) lysrör finns men i skuggorna verkar något röra på sig. hissarna fungerar inte och i lobbyn har ett par hungriga vildhundar tagit boning. taket är svårare då jag faktiskt inte har en aning hur jag ska avskärma RP´s på ett snyggt sätt där.
själva "monstret" har jag tänkt vara en ung flicka som blöder ifrån underlivet pågrund av att hon blev våldtagen av sin doktor här på sjukhuset. Detta var även den uppmärksammade händelsen som fick sjukhuset att stänga.
Men det jag behöver är lite hjälp om generella händelser jag kan ha med.
Jag skulle även vilja ha lite hjälp med hurvida flickan funkar som "monster"
En sak jag kommer använda mig av före själva sjukhuset är att bygga upp stämmningen och få världen att bli knäppare och knäppare tills olyckan sker.
Tex. så kommer rp gå vilse när dom ska till sina hem- Va? jag har ju alltid bott här! Vart är mitt hus!?
Vanliga saker som whiskey och öl kommer folk inte ha en aning vad rp pratar om.
Huvudtidningen har bytt namn och har tydligen alltid hetat så?

Jag är medveten om att hela iden är en kliché men det är en vi inte har använt oss av i spelgruppen iallafall.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Det mest uppenbara om du ska spelleda skräck i sjukhusmiljö: Använd kulvertarna. Långa grå kala transportkorridorer under marken mellan sjukhusbyggnaderna, ibland finns en djupare transportkulvert för olika sorters materiel under promenadkulverten som är för personal och sjuksängar.

Man har sämre sikt än man skulle kunna tro i kulvertarna eftersom de har många svängar i både sidled och höjdled, i vinklar mindre än 45 grader, på grund av omgivande strukturer man inte ser.

När sjukhuset "lever" kan rollpersonerna bli skjutsade genom den upplysta kulvertgången i sina sjukhussängar, de vårdbiträden som drar sängarna är vänliga. Då och då rullar en av transportörernas minitruckar förbi, den körs av en glad tjomme som vinkar till dem.

Den läskiga varianten av sjukhuset har mörka labyrintiska kulvertar med konstiga ljud. Någonstans skramlar det som av en transportvagn, men det som orsakar ljudet verkar aldrig komma inom synhåll. Dessutom tycker en av rollpersonerna att han har släpande steg i mörkret...

Gordeg
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
då mitt skrivna inlägg givetvis försvann så försöker väl jag igen då.


Kulverterna hade jag helt glömmt bort så tack för ditt inlägg.
Jag ska försöka göra det väldigt påtagligt att det är skillnad på sjukhuset när det är "normalt" och när det är läskigt.(dark world i zelda:p)
då jag är väldigt dålig på att uttrycka mig stämmningsfullt i text så ger jag mig inte in i det men ska verkligen göra det verbalt sen.
ska ge dem allt mellan fuktiga svartmöggelskadade väggar till konstiga ljud i dumt vinklade mörka kulverter.

jag ska ge mig in på att bygga upp stämmningen före dom kommer till sjukhuset också.
tex kommer jag att använda mig utav att saker som är normala plötsligt blir tvärtom eller aldrig har existerat.
-vadå whiskey? vad är det?... Öl sa du? aldrig hört om det.
-Vilka kanaler? det har väl aldrig funnits kanaler i Sandukar?
-Givetvis herrn. nu på direkten javisst.. Formulär d34. nej inte böhövs det. varför skulle du behöva mer än detta för?
-Fienden? vem är den?

men jag behöver som sagt gärna händelser som kan inträffa på sjukhuset.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Det kanske inte är nytt för dig, men ditt inlägg får mig i alla fall att tänka på Lars von Triers tv-serie Riket. Där finns en del bisarra sidohändelser som kanske kan stoppas in i ett skräckäventyr på ett sjukhus.

Dewil
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Har tyvär inte sett riket men efter lite snabbt googlande hittade jag lite bakgrundsmatrial som funkar att använda i min berättelse.Tyvär så brukar ju inte sidohandlingar beskrivas så djupt så om du eller någon annan har några snabba meningar om dessa bisarra sidohändelser så är dom varmt välkomna:)
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Har tyvär inte sett riket men efter lite snabbt googlande hittade jag lite bakgrundsmatrial som funkar att använda i min berättelse.Tyvär så brukar ju inte sidohandlingar beskrivas så djupt så om du eller någon annan har några snabba meningar om dessa bisarra sidohändelser så är dom varmt välkomna:)
Se serien i stället, det är den värd ("DANSKJÄVLAR!"). Den är utgiven på video så du kan säkert få tag i den. (Ska jag vara ärlig så var det så länge sedan jag såg den att jag inte kan referera särskilt mycket, men det spökar i alla fall på sjukhuset.)

Dewil
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
jag minns bara gnuttar av den sedan jag var liten så jag räknar det som om jag inte sett den.
ska fösöka se den så snart som möjligt
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Tack!

har inte så många idéer åt dig men jag fick själv en jävla massa inspiration av ditt inlägg :p

håller dock på att göra några äventyr till Eon så jag får anpassa dom efter den milön istället men det kan bli rätt grymt ändå :gremwink:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
men jag behöver som sagt gärna händelser som kan inträffa på sjukhuset.
Även om du inte tänkt att det ska vara ett mentalsjukhus kan du ändå hämta inspiration från filmer som Gökboet och Det våras för galningarna. Jag tänker dels på patienternas grad av frihet, dels på hur personalen agerar.

Låt rollpersonerna vara inlagda på samma avdelning. I början funkar allt som det ska, patienterna kan frivilligt skriva ut sig när som helst (tex om de vill vårdas någon annanstans), man kan bli skickad på röntgenundersökningar, få blodprov tagna och så vidare utan att det verkar konstigt.
Allt eftersom stämningen blir mörkare blir miljön på avdelningen konstigare.
* Dörrar till balkongen eller till utgången, som tidigare var olåsta, är nu låsta utan förklaring.
* Personalen blir gradvis mer hårdhänt mot de försvagade patienterna.
* Ibland dyker det upp en mystisk läkare som man kan ana är värsta Mengele-typen.
* Man kan bli skickad på undersökningar som inte verkar behövas, och de börjar mer och mer likna tester som en galen vetenskapsman hittat på. Till slut skickas en av rollpersonerna iväg på en undersökning han inte kommer tillbaka ifrån. Vad har hänt?
* Och varför inte använda en klassiker: Galen avdelningsföreståndare, en sjuksköterska som styr sin lilla verksamhet med järnhand.

Gordeg
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Tack!

Jag blir glad att någon uppskattar mina taffliga inlägg :gremsmile:

Ett cirefalsk hospital :gremsmile:
galna inavl.. hehh menar psyko&biotropiskt störda cirefaler. kan det bli trevligare i eon;)
 
Top