Nekromanti Sjukdomar och läkemedel

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag hade egentligen inte tänkt starta någon diskussion, detta är väl mer någonting som jag tänkte dela med mig till er - eftersom jag aldrig kommer göra klart den pga. lazyness/tidsbrist/förlorat intresse.
Jag skrev detta för ett tag sedan, jag har inte korrläst det och det är rätt mycket skit med som jag inte orkat sudda bort. Och den dör ut rätt snyggt på slutet.. Hela projektet började bra, men slutade tvärt. :)
Jag hittade det på datorn alldeles nu.. har för mig att jag hållt det hela rätt mycket för mig själv, lade ned en massa tid på det och så. Men jag tyckte att det var lika bra att slänga upp allting här. Annars kommer det hamna i glömska och försvinna.

Men om någon seriöst vill bära fasanen vidare så har jag en hel del skräp som samlar damm på min hårddisk om just detta.

Enjoy!


Inledning
Först och främst tänker jag påpeka att jag inte har någon aning om vad författarna till Eon har tänkt med sjukdomar och läkemedel. Om deras tankar liknar mina så är det väl bra, men om de är helt olika så bryr jag mig inte så mycket. Jag har skrivit lite mer ingående om alla sjukdomar som benämns (samt några andra som inte finns med), men haft de som står med i Spelledarens guide som utgångspunkt för mina förklaringar och påfund. Detta är mina tankar om sjukdomar i Mundana. - Mouja

Historik ang. placebo och läkemedel (Fullkomligt irrelevant, dock relativt intressant.)
Läkemedel under medeltiden (och renässansen) var inte av den sort som vi har idag, det var snarare raka motsatsen, de hjälpte mindre än sällan och många gånger var (som man brukar säga; ”aegrescit medendo”) botemedlet värre än åkomman.
Vi har alla hört talas om placebo(”blindtablett”)-effekten, att ta någonting som helt enkelt är oförmöget att hjälpa mot sjukdomen (men det ska inte sjuklingen veta om) och vänta på att hon ska börja må bättre. På mer än många patienter fungerar det – och så var det även förr i tiden. Avvikelsen på placebo nu och då är att dagens placebotabletter ofta är sockerpiller eller någonting liknande, dåtidens placebo innehöll saker som avföring, saliv, urin eller helt enkelt delar av döda människor. Placebo fungerar i 25-40% av fallen, vilket är ganska högt med tanke på att patienten inte får någon dundermedicin – utan bara ett gnutta psykologiskt hopp.
Faktum är att du inte kunde räkna med riktig hjälp från läkare innan året 1920, före detta årtal var att gav läkaren bara lite mer hjälp än denne fördärvade.

Vad jag vill uppnå med detta är att lista upp de sjukdomar som står i Spelledarens guide, vilken kur författaren/författarna anser de ha och vilken ”kur” jag anser passande för den specifika sjukdomen. Möjligtvis kommer en mer ingående förklaring av sjukdomen och dess faser (rent spelmässigt) beroende på sjukdom och hur mycket som det står i grundboken. Självfallet kommer jag att lägga till de sjukdomar som de glömt och som jag anser vara viktiga, med ingående förklaring och speltekniskt data.

En liten notis till dig som är spelledare.
Ingen av de medicineringsalternativen jag nämner hjälper på något sätt patienten att återhämta sig snabbare (eller över huvud taget). Detta är bara för att göra det mer ”medeltidsnära” och äckla spelarna så mycket som möjligt.
För att kunna använda dessa sjukdomar helt och fullständigt behöver ni slå upp sidorna 86-88 i Spelledarens guide, har ni inte den kan ni alltid leka med de sjukdomar jag senare i denna uppsats infekterar er med.
Använd bara det du själv vill, det finns mycket som jag ändrat på för att jag tycker att sjukdomen ska ha värre följd än den som redan finns. Så mycket av det jag skrivit under ”övrigt” på de olika sjukdomarna kan du som spelledare ta med en nypa salt om du vill.

Men vad hände med mitt land?
Jag kommer naturligtvis inte att skriva en brygd för varje land som existerar i Mundana, därför får du som spelledare hitta på litet själv om vad som används i vilka länder. Står det t.ex. att en tinktur kommer från Asharien är det en stor möjlighet att det används över hela Asharinahalvön. Står det att den är jargisk så kanske även de i Drunok, Damarien och Consaber använder den.
Sedan så kanske en Asharisk läkare har vart i det Jargiska kejsardömet nyligen och råkat bevittna en jargisk läkares kurer och valt att läsa på om dem istället för sina Ashariska. Det ligger mer pengar i ”exotiska” mediciner än vad det ligger i det alla redan känner till.
Jag har även vid många tillfällen valt att inte skriva vad de använder i diverse länder då jag inte är någon gourmet, över huvud taget, och inte har världens bästa koll på land som Forion, Ebhron, västanländerna och mer (eller mindre) länder.
Jag har även valt att ej beblanda mig med dvärgar, tiraker, alver eller misslors kultur. De kan gott och väl använda sina stenar, svampar, likdelar och växter. Jag kanske slänger in en notis här eller var om vad jag anser rimligt av dessa kulturer – men förvänta er ingenting enormt.

<center>Olika läkemedel</center>
Här kommer några ständigt återkommande läkemedel som används till mycket i olika kulturer. Namnet kommer att följas av landet det ursprungligen kommer ifrån, en kort beskrivning av vad det är gjort av samt hur du själv skapar den – i Mundana.

Mumiekonfekt – Västländerna.
Ingredienser: Mänsklig lever, honung.
Skapelseprocess: En människa som under någon händelse dör snabbt (halshuggning el. dyl.) får sin lever bortopererad. Levern skärs upp och den vänstra (den minsta d.v.s.) ”loben” tas bort, fylls med honung och sys sedan ihop. Tygförband lindas sedan om det nu antagligen halva och blodiga organet. Sedan läggs det i en liten kista och får bada i honung tills då den behövs.
Övrigt: Denna konfekt förtärs sedan och sköljs ned med vin.

Förståndstinktur - Thalamur.
Ingredienser: Människohjärna (inklusive alla artärer, vener och nerver), pion, körsbär och lavendel.
Skapelseprocess: En liten del av hjärnan (i regel ungefär 10%) steks tillsammans med knoppen från en pion (en slags blomma) och lavendel (ännu en växt).
Övrigt: Detta äts tillsammans med körsbär och sköljs ned med valfri alkoholhaltig dryck.

Ashariskt kräkmedel – Asharien.
Ingredienser: Tånaglar.
Skapelseprocess: Tånaglarna äts råa och skall framkalla kräkningar.
Övrigt: Tånaglarna får ej vara sina egna, utan måste vara någon frisk persons. Detta sägs kunna motverka olika sorters matförgiftning, vilket det bör göra om man faktiskt kastar upp av det.

Drunokiskt kräkmedel – Drunok.
Ingredienser: Avföring.
Skapelseprocess: Avföringen görs flytande på valfritt sätt och dricks sedan ur ett stop.
Övrigt: Detta verkar som motgift åt de som ätit giftiga svampar. Magen vänder sig antagligen ut och in och således bör det nästan hjälpa. Avföringen får ej vara den egna personens.

Kvinnosmör el. Den arme syndarens fett – Det Jargiska kejsardömet.
Ingredienser: Människofett.
Skapelseprocess: Fett utvinnes från en nyligen död människa och tillhandahålls sedan till den sjuklige.
Övrigt: Denna har två namn, ett för de kvinnliga insjuknade och ett för de manliga. De är helt och hållet samma sak och görs av exakt samma ”produkt”, men kallas endast olika så att köpmän och läkare kan hålla kvinnliga produkter för sig och manliga för sig. Samt tjäna en extra denar på det ena eller det andra alstret – beroende på vem som kommer in.

Jungfruns flor – Det Jargiska kejsardömet.
Ingredienser: Menstruationsblod och rosenvatten. Rosenvatten är, kort sagt, vatten med rosenblad i.
Skapelseprocess: De båda blandas och drickes sedan av den som är drabbad av sjukdomen.

<center>Sjukdomarna</center>

Blodkoppor
Förklaring av sjukdomen: Innan några som helst tecken på denna sjukdom kan observeras så kommer den drabbade att känna av en mindre feber, som kommer att bli värre och värre tills då att smärtorna kommer. Febern är inte så hög i slutskedet, om inte slutskedet dröjer väldigt länge – då kan febern bli riktigt hög.
Efter en till ett par dagar kan små ljusblå fläckar synas på handflatorna och fotsulorna, nu tar smärtan vid och febern börjar stanna till. Någon dag senare blir dessa rödfärgade och aningen större (ungefärlig storlek torde vara 0.3-0.7 cm per fläck), och efter ytterligare någon dag blir dessa blodfyllda blåsor. Ungefär samtidigt som fläckarna börjar fyllas med blod kan den drabbade börja känna av smärtor i buken. Snart kommer blåsorna spricka och var blandat med blod kommer att rinna ut ur dem. Smärtorna i buken är nu värre än de i händer och fötter som börjar försvinna smått.
Grundbokens medicinering: Blå träskfot – smärtlindrande.
Min medicinering (Falisk): Gås- eller hästspillning löses upp i vin (ju finare, desto bättre verkan). Den tinktur som skapas av denna kur appliceras i små skärsår som tillfogas patientens händer och fötter med hjälp utav en skalpell.
Min medicinering (Thalasisk): Mänskliga hörntänder mals ned till ett pulver som sedan används till att ”krydda” en valfri måltid som innehåller kött från något däggdjur.
Övrigt: Jag skulle vilja göra en liten ändring i denna sjukdom, eller lägga till en liten sak kanske skulle förklara det hela bättre. Sjukdom uppkommer enligt regelboken efter Ob1t6 dygn och ger då +2 poäng smärta per dag i händer och fötter.
Mitt förslag på detta är att om Ob1t6-slaget utfaller på 3 (så att det tar tre dagar innan symptomen syns och smärtan kommer) så läggs ett till (totalt +3 smärta) då sjukdomen lyckats nästla sig djupare in i kroppen. Tar det över 6 dagar innan symptomen syns så kommer smärtan att vara outhärdlig för den vanlige bonden (+5 smärta). Men detta gäller bara vid det första tillfället, de andra tillfällena tar rollpersonen ”bara” de vanliga två i smärta.

Blåskrev
Förklaring av sjukdomen: Några dagar efter smittotillfället uppstår en småvärkande smärta i skrevet, som till en början mest kan tänkas vara irriterande. Men snart flammar smärtan upp och blir riktigt rejäl. Små blåsvarta bölder frodas och spricker och fortsätter så tills den insjukna har tillfrisknat.
Grundbokens medicinering: Stjärnsippa – smärtlindrande.
Min medicinering (Jargisk): Kvinnosmör alt. Den arme syndarens fett smörjes in runtom underlivet.
Övrigt: Då TÅL-slaget slås varannan månad så betyder ett lyckat slag att denna sjukdom motstås i två månader till och ett misslyckat att personen blir drabbad igen och får genomgå hela det pinsamma och helvetiska skeendet ännu än gång. Vid perfekt slag så blir personen fri sjukdomen och näst intill immun mot denna, nästa gång är smittorisken för att bli smittad två nivåer lägre. Ett fummel betyder att sjukdomen blir permanent, ingen mer smärta tas och blodförlusten läker fort – men rollpersonen är nu steril.

Böldpest
Förklaring av sjukdomen: Det första symptomet som man kan märka vid denna farsot är att man känner sig aningen stel och kan känna en stickande känsla. Inom kort växer en hård böld fram från armhålan eller vid ljumsken. Därefter blir svullnaderna svarta och blod rinner ur dem. På grund av inre blödningar kommer sedan det att uppstå svarta fläckar runtom på huden. Vanligtvis dör man inom fem dagar.
Grundbokens medicinering: Kvicksilver – felaktig medicinering.
Min medicinering (Jargisk): Be till Daak tre gånger om dagen.
Min medicinering (Soldisk): Smörj in såren som uppkommer med människoexkrement. Skär upp de interna blödningarna och släpp ut det gamla blodet så att nytt kan skapas.
Min medicinering (Sabrisk): Isolering, att förrätta bön och fasta.
Övrigt: Istället för bölder kan annars hög feber, angrepp på lungor och andningsvägar, blodiga upphostningar och blod i urin och avföring vara symptomen. De som fick dessa symptom dog vanligen inom tre dygn, ibland mycket, mycket snabbare. Lungpest går vanligtvis hand i hand med böldpesten. Böldpesten sprids genom loppor och smittbärande råttor.

Flåpinne
Förklaring av sjukdomen: Smärre sår uppkommer på den smittades könsorgan, även små förhårdnader kan synas. En svidande känsla uppkommer ungefär samtidigt. Svedan är inte hemskt stark, men kontinuerlig, och könsorganet blir väldigt ömtåligt. Efter en dryg månad, eller ibland nästan två, kommer antingen allting vara på bättringsvägen eller raka motsatsen. Skulle inte sjukdomen ha lagt sig kommer rödbruna utslag att framstå på slemhinnor och hud.
Grundbokens medicinering: Kvicksilver och arsenik – möjligtvis felaktig.
Min medicinering (Sabrisk): Urinsediment från en frisk person.
Min medicinering (Jargisk): Kvinnosmör alt. Den arme syndarens fett smörjes in runtom underlivet.
Min medicinering (Asharisk): Mus-, gås- eller hästspillning som löses upp i öl och dricks sedan under två veckors tid.
Övrigt: Huvudvärk och håravfall kommer även att drabba den lidande.

Gula febern
Förklaring av sjukdomen: Det första som händer den drabbade är att en våldsam feber bryter ut. Den följs av de vanliga symptomen som nysningar, hosta, huvudvärk och snuva. Inom loppet av en till ett par dagar kommer även den som angripits av sjukdomen att få blodblandade uppkastningar, börja blöda i munnens slemhinna. Kort efter den första blodiga kräkningen kommer personen även att få buksmärtor.
Grundbokens medicinering: Ingen – ingen verkan.
Min medicinering (Thalasisk): Mänskliga hörntänder pulveriseras och äts.
Min medicinering (Asharisk): En kopp urin som inmundigas.
Övrigt: Smittbäraren till denna sjukdom är den vanliga myggan, men mer än ofta endast den mygga som lever i sumpmark eller vid andra ställen med dålig eller mycket kvav luft. Den vanliga myggan är självklart också en bärare av sjukdomen, men de smittar inte lika kraftigt som de som lever i träskmarker o. dyl.

Kolera
Förklaring av sjukdomen: Den som blivit smittad genom mat eller vatten kommer mycket snart att uppleva oerhörda buksmärtor, våldsamma diarréer, kräkningar och feber. Sjukdomen i sig är egentligen inte speciellt dödlig – det är den åtföljande vätske- och näringsbristen som är det letala i fallen med kolera. Den drabbade kommer ha väldigt svårt att hålla kvar mat och vatten en längre tid, allting kommer ut på ett eller annat sätt.
Grundbokens medicinering: Vatten och salt – ingen verkan.
Min medicinering (Sabrisk): Patienten ska dricka blod från någon som nyligen dödats, mer än ofta blir det burfåglar som får smaka på yxan så att de som har pengar ska få en chans att överleva. Blodet får ej ha svalnat, då tappar det sin effekt och är värdelöst.
Övrigt: Kolera kommer ofta om epidemier och drabbar osanitära platser, smittan uppkommer genom att en person äter smittad mat eller smittat vatten. Dålig hygien kan även det vara till hjälp för bakterien.

Kärvhosta
Förklaring av sjukdomen: En grav hosta gör sig påmind varenda gång då personen försöker sig till någon slags fysisk aktivitet. Hostan kan i sig även skapa irritation och halsont.
Grundbokens medicinering: Honung eller spritdrycker – ingen verkan.
Min medicinering (Västländerna): Mumiekonfekt.
Min medicinering (Falisk): Saliv från en ung pojke inmundigas tillsammans med honung.
Min medicinering (Thalasisk): Förståndstinktur.
Övrigt: Om sjukdomen håller i sig i över 2 dagar utan att ha bättrats det minsta erhåller den smittade två (+2) i smärta och ett (+1) i trauma som inte försvinner före det att den drabbade helt och hållet tillfrisknat.

Liemannafeber
Förklaring av sjukdomen: Hög feber uppkommer inom loppet av någon dag från att personen blivit smittad. Med febern kommer även kräkningar, diarré, huvudvärk och galenskap. Galenskapen kan t.ex. manifestera sig som ett paniskt utfall eller en riktigt korkad idé, som för den drabbade låter hur logisk och perfekt som helst.
Grundbokens medicinering: Klibbört – lugnande.
Min medicinering (Jargisk): Saliv från en kvinna dricks vid fyra tillfällen under två dagar.
Min medicinering (Thalasisk): Mänskliga hörntänder pulveriseras och äts tillsammans med Förståndstinktur.
Min medicinering (Sabrisk): Personen anses ha förlorat förståndet och ska hållas fastspänd och under konstant bevakning.
Övrigt: Galenskapen är egentligen bara illusioner av bristande logik som den höga febern vållar. Den högsta dödligheten av denna är om en sabrisk läkare skulle få tag på personen, då denne mycket väl kan dö av vätskebrist.

Liksjuka
Förklaring av sjukdomen: Den som drabbas av liksjukan kommer snart att känna av yrsel, se hallucinationer och få en blekare hudfärg. Många gånger kan även den drabbade intyga sig själv om att hallucinationerna är så verkliga att de till och med kan ta på dem och tala med dem, pseudosmärta kan åsamkas av dessa hallucinationer till och med.
Grundbokens medicinering: Malda likdelar – ingen verkan.
Min medicinering (Sabrisk): Förtär tandsten från en människa.
Min medicinering (Soldisk): Blod från en nyligen dödad gladiator, blodet får ej ha hunnit svalna – då hjälper ej medicineringen.
Min medicinering (Jargisk): Kejsarens spott som intas genom munnen.
Övrigt: Denna sjukdom är en mer en psykisk sjukdom än ett virus som man kan lära sig att bli immun mot. Smittorisken för den är relativt låg och skulle ett slag för att se om personen är smittad bli perfekt kommer personen ej att drabbas av denna sjukdom igen. Undantag är om någonting traumatiskt skulle hända med eller i närheten av den döda kroppen, då kommer antagligen personen i fråga behöva slå ett nytt slag som är litet svårare. Ett exempel vore om någon spelade offret ett spratt och skrämde denna riktigt rejält då denne inspekterar liket.

Lungpest
Förklaring av sjukdomen: Då sjukdomen träder in på allvar kommer den sjuke först att känna av en mindre hosta och ha väldigt dålig andedräkt, snart efter det sätter de blodiga upphostningarna in – efter det att den mindre hostan eskalerat. Anfall av andnöd kommer nu med jämna mellanrum och det dröjer inte många timmar innan en kraftig feber uppdagar som drar med sig yrsel.
Grundbokens medicinering: Kvicksilver – ingen verkan.
Min medicinering (Jargisk):
Min medicinering (Soldisk):
Min medicinering (Asharisk):
Övrigt: Oddsen för att få Böldpest är relativt höga och sjukdomen har 99% dödlighet.

Magvred
Förklaring av sjukdomen: Den drabbade kan vänta sig kraftiga kräkningar två eller tre gånger om dagen och får en relativt hög feber.
Grundbokens medicinering: Vatten – ingen effekt.
Min medicinering (Thalasisk):
Övrigt: Kräkningarna kommer inte på klockslaget var tolfte timme efter varandra, vissa kan komma efter nio timmar och andra efter fjorton.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Sjukdomar och läkemedel - Urk!

Mycket mycket bra, och obeskrivbart äckligt!!!

Man kan med fördel kolla in en gammal artikel som finns på min likaledes urgamla hemsida som utan speciell anknytning till Mundanas sjukdomar handlar om medicin i fornstora dagar...

Åderlåtning etc.
 

Annchen

Veteran
Joined
6 Nov 2005
Messages
35
Location
Uppsala
Placebo

Det är inte medicinen som hjälper mest, det är läkarrocken/prästutstyrseln.

Ett annat intressant fenomen är nocebo, dvs skadliga effekter och biverkningar av sockerpiller. Det är inte klokt vad dåligt någon kan må om de *tror* att de blivit förgiftade/sjuka.

Jag gillar sjukdoms och läkemedelsuppslagen, så många onda idéer... Sen hjälper det ju inte direkt att jag råpluggar toxikologi för tillfället. Muahahaha!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Sjukdomar och läkemedel - Urk!

Dock bör man (med tanke på artikeln, som är baserad på verklig historia) nog minnas att Mundanas läkekonst ligger på en mycket hög nivå i förhållande till vad vår egen gjorde vid samma tid (speciellt den cirefaliska), vilket jag tror nämns uttryckligt i regelboken (troligen för att RP ska kunna gå till läkare utan att dö, vilket kanske är lite mindre realistiskt men ett plus spelmässigt). Fram för mer äckelmedecin dock; bara namnet "mumiekonfekt" säger väl allt :gremwink: Beskrivningen av sjukdomarna var utmärkt, och mina spelare kommer snart att finna hur mycket mer vanligt sjukdomar har blivit i Mundana... :gremelak:

Största problemet blir att övertala en del av mina spelare om att deras karaktärer faktiskt kan tänka sig att käka det här in, och faktiskt bli hjälpta av det (som sagt, placebo).

Något jag dock skulle vilja ha in är möjligheten för alkemister att tillverka medecin (annat är placebo och "bota sjukdom"-elixir), eftersom detta antyds ganska kraftigt i regelboken (lungpest "kan endast botas genom magi, alkemi eller guds nådefulla ingripande", typ). Får dra med det i min omskrivning av alkemin, även om den troligtvis aldrig blir färdig :gremtongue:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
intressant, en äcklande läsning i vissa delar, dricka avföring sedan spy och tror efteråt att man blir bättre. Man får ju i sig en del nya bakterier iochmed avföringen.

Då Eons läkekonst är mer utvecklad än motsvarande period i vår egen historia tror iallafall jag att detta mest förekommer bland fattiga och bland avlägsna bondebyar och liknande.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Varför dricka avföring när det finns kräknötter? Toxiskt men funkar...
Tja, kanske för att de eventuellt inte finns i Drunok/Mundana (eller?) :gremwink:

Eller så ligger Drunok bara efter
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Då Eons läkekonst är mer utvecklad än motsvarande period i vår egen historia tror iallafall jag att detta mest förekommer bland fattiga och bland avlägsna bondebyar och liknande.
Jag skulle snarare vilja kombinera det: det finns väl ingen anledning för läkarna att sluta ordinera dyra prylar som ger dem pengar även om det finns andra läkemedel? Patienten får sin mumiekonfekt och lite botande örtté, läkaren får mer pengar för den importerade lyxvaran. It's a win-win situation! :gremwink:

Sen är det ju så att jag dels fått lust att chocka mina spelare och dels gillar bilden av den fete jargiske adelsmannen som tar upp sin ask mumiekonfekt för att bota sitt ledont (kampanjen vi just nu spelar rör Jargien), men lite subjektiv får man väl vara :gremsmile:
 
Top