Sjukdomar i rollspel

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon har redan nämnts i flera inlägg. Jag tror det finns en orsak till det. Mundana är ett dockskåpigt världsbygge tungt inspirerat av senmedeltiden, och med den premissen blir sjukdomar, och i synnerhet deras avtryck på samhället och mentaliteten, en viktig komponent i spelvärldens stämning. Därför är det inte så förvånande att Eon III hade ett helt uppslag med äckliga sjukdomar, och att meneto moris, masshysterier, Röda döden mask-koncept etc är populära bland Eons författare. En kommande modul har tex en variant av Sankt Lazarus-orden:

Av andra ordnar ses narsiterna generellt som fromma och harmlösa, men det finns en stötesten med Herm Nove. Narsiterna insisterar nämligen på att alla spetälska som anser sig vapenföra ska få dö martyrdöden som riddare. Spetälska tempelriddare som sökt sig till orden får därför i uppgift att frikostigt dubba ofrälse leprabröder till riddare, varefter de nyblivna riddarna utrustas med en häst, en rustning, och vapen som om nödvändigt binds fast i deras sönderruttnade händer. Därefter skickas de ut i fält med någon riddarorden, vilket i Ordensstatens fall nästan alltid blir Herm Nove. Dessa leprariddare ses typiskt som ett dåligt omen, men icke desto mindre är man bundna av sina förpliktelser och måste därför acceptera dem i sina led. Detta vållar stundtals enorm frustration. Å andra sidan finns ofta återberättade exempel på leprariddare som gjort bra ifrån sig - den näslöse Abibus av Nadian nedgjorde tre kentaurer i slaget om det Svarta banéret och dog först två nätter senare av feber och utmattning.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
menar ni seriöst att ingen har gjort ett konventsscenario baserat på Röda dödens mask? wtf?
Det finns som köpäventyr: Masque of the red Death till DnD Ravenloft.
Har ingen aning om hur det går att göra om till konventsäventyr.

 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jo, Odd Soot har sjukdom som centralt tema. Och på lite olika plan. Dels som meta-plot, där Sooten sprider sig över kosmos och driver folk (och aliens) in i vansinne. Rollpersonernas huvuduppgift är att hindra de smittade från att genomföra sina destruktiva projekt. Och kanske kan de hitta ett botemedel någon dag.

Sedan riskerar hela tiden rollpersonerna att bli smittade och dra på sig Peculiarities efterhand. För varje scenario blir rollpersonerna duktigare (får bättre färdigheter), men måste också ta mer och mer hänsyn till sina tillkortakommanden. En bra blandning, som leder till ökad kreativitet och ödmjukhet.

En kul detalj är att spelarna ofta blir väldigt fästa vid sina skröpliga karaktärer. Jag brukar tänka på det som House-effekten (den halte doktorn på tv, alltså). Han är briljant, men ändå med en väldigt markerad Peculiarity. Vem gillar inte honom lite extra av den anledningen?

Nu växte temat i Odd Soot fram väldigt känslomässigt och bygger helt på mina egna erfarenheter av långvarig sjukdom (utom det där med utomjordingarna). Jag funderade inte så mycket på om det skulle vara bra som grund för berättelser. Men under arbetets gång blev det tydligt hur effektivt det skapar spänning och konflikt.

Exemplet med att bli sjuk när RP kravlar i kloakerna funkar inte så bra eftersom det blir lite ”gotcha!” från spelledarens sida. Men med mer metafysisk eller symbolisk laddning - hela länder som är smittade som straff, städer i karantän eller sjukdomar som skapar intressanta mutationer - finns det mer att bygga vidare på. Då blir sjukdomen mer som en karaktär.

Och Sooten funkar ungefär så. Den agerar intelligent och samordnar de som är smittade och deras projekt. Då händer det saker bakom kulisserna som RP kan gräva i, vilket skapar spänning och mystik.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Det finns som köpäventyr: Masque of the red Death till DnD Ravenloft.
Har ingen aning om hur det går att göra om till konventsäventyr.

Så vitt jag minns är det mer någon sorts 1800-tals-skräck-regler till AD&D 2e, vilka inte har mycket gemensamt med Poes renässansberättelse och inte heller har sjukdom som tema.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Kult-kampanjen The Children of Malkuth utspelar sig i svältkatastrofens Etiopien där man som Läkare utan gränser-personal försöker bekämpa ett utbrott av (liten spoiler) sjukdomen Visceral leishmaniasis.

Om det ändå vore det enda som pågick...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker att smittsamma sjukdomar generellt är ett rätt tråkigt tema, det skulle också kunna vara känsligt för somliga så man ska nog ta det lite försiktigt av det skälet, men det kan vara kul som omväxling.
Trudvangäventyret Eldsjäl använde sjukdom först som en risk man fick försöka undvika och när/om rollpersonerna blev smittade så skapade det en tidpress som tvingar spelarna att prioritera sin tid och försöka klara äventyret innan RP dör.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag har påbörjat skriva två ofärdiga äventyr på temat sjukdomar.

Det ena började jag skriva för flera år sedan. Det var då till systemet DoD Trudvang och inspirerades av Herzogs Nosferatu. Rollpersonerna befinner i en stad i vilken en digerdöd bryter ut. Det är en ondsint vampyrliknande varelse som ligger bakom pesten och rollpersonerna måste hitta den. Jag har ganska gedigna anteckningar kring äventyret och det skulle inte vara alltför svårt att färdigställa det. Men då jag inte är överförtjust i DoDT längre så vill jag hitta ett annat fantasyspel till vilken temat passar.

Det andra äventyret har jag pratat tidigare om här på forumet. Det är en cyberpunk-historia med bodyhorror-inslag som utspelar sig i en värld där cybernetiken antar organiska former och smittar människor. Jag har inte hunnit börja på detta projekt än då jag håller på med andra saker just nu, men kommer definitivt göra något av det i framtiden!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
I Burning Empires är det kanske inte exakt en sjukdom som är problemet, men mycket av lösningarna man har att tillgå liknar det - spårning av "smittan", karantäner, reseförbud... spelet har känts aktuellare än någonsin senaste året.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,722
Location
Göteborg
I Burning Empires är det kanske inte exakt en sjukdom som är problemet, men mycket av lösningarna man har att tillgå liknar det - spårning av "smittan", karantäner, reseförbud... spelet har känts aktuellare än någonsin senaste året.
Jag vill minnas att Luke Crane explicit sagt att spelet (som jag har noll koll på) är en metafor för sjukdom.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Vi spelade en LotFP-kampanj som tog sitt avtramp från "Pest-Brest". Ett Brest under det sena 1600-talet där pesten satt djupa spår. Stanna kvar i staden och lid eller lämna staden och lid. Mycket av det galna som finns att läsa om medeltidens digerdöd, som domedagssekter, och annan galenskap, dragit till sin spets. Kung som tappar fotfäste men använder militärmakt (så länge den lyder) för att sko sig på situationen. Rövarband. Desperation. Blev rättså apokalyptiskt, med högt värde på plundrade vinflaskor snarare än guld och ädelstenar, och en ständig jakt på mat och färskt vatten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jag vill minnas att Luke Crane explicit sagt att spelet (som jag har noll koll på) är en metafor för sjukdom.
Det är ett utmärkt spel om man fixar hur udda Burning Wheel är som system.
 
Top