Nekromanti Sjörövare och pirater...arggh!

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Just precis. Jag skulle vilja ha tips på sjörövarfilmer (sjörövare låter mycket coolare än pirater) som ny tycker är bra, gärna en liten förklaring varför den är bra (behövs inte men skulle uppskattas). Sedan var man kan få tag på dessa, helst textad version (för jag är en sådan tråkperson som vill ha svensk text) och dvd (iofs kanske en del äldre filmer inte finns på dvd men ändå, man kan ju alltid hoppas), skulle också uppskattas.

Filmer ni inte behöver tipsa om.
Pirates of the Caribbean
Pirates (Roman Polanski)
Cutthroat Island
Captain Yellowbeard*

*Vet någon var man kan få tag på en textad version av denna, ni skulle bli min älsklingssjörövare.

/Jaggernaut – sjörövare med treben.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Ett "arr" för klassikerna

Kolla upp mannen Errol Flynn.. Där har du en hel del äventyrsfilmer.. Själv kan jag säga att filmen Slaghökarna är klassisk.. Jag har till och med sett den i färg.. Lite såhär blek färgsättning, men ändå..

Sedan finns Skattkammarön som är en klassisk bok.. Just den versionen av filmen jag länkade till är också klassiskt, men jag håller inte direkt med om betyget (då det ska vara lägre).. Filmen är rätt intetsägande (så även boken), även om det är ett äventyr.. Men för mig var det inget spännande äventyr..

Av årtalen att döma<sup>1</sup> kan du antagligen sluta dig till under vilken period det gjordes mest och bäst piratisar.. :gremsmile:

/Han som såg en del sjörövarfilmer innan han var tonåring, men kommer knappt ihåg några

<sup>1</sup> <font size="1">Som en sidonotering kan jag säga att jag har sett väldigt många stava fel på (be)döma nu senaste månaden, trots att personerna skrivit ett i övrigt välstavat inlägg.. Ett "m" är det i ordet, inte två..</font size>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
---OT---

Ville bara påpeka att extramaterialet på Pirates Of The Carribbean om verklighetens pirater och kapare är mycket intressant och underhållande för den som inte sett det. Man får svar på en massa myter och sägner, och väldigt mycket fakta om verklighetens pirater och deras fartfyllda liv.

Nog för att de flesta kanske har sett det, men det finns säkert någon som bara sett filmen någon enstaka gång eller tankat den till burken. :gremwink:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jackpot!

Well, den må vara en sån mytologivåldtäkt att man mår illa, men den är skithärlig - ' Sinbad - Legend of the Seven Seas.

Har den hemma så jag behöver inte "anstränga" mig för att få tag på den (iofs måste jag gå en trappa upp till videohyllorna men man kan ta den någon då man ändå har vägarna förbi :gremsmirk:). Har inte orkat se den än men måste väl ta och göra det nu, fast det är nog inte så illa som det låter.

/Jaggernaut - svamlar, som vanligt
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Ett "arr" för klassikerna

Errol Flynn..Slaghökarna..Skattkammarön..

Jo jag har nog sett dem alltid, alltså då jag spanat lite på nätet efter sjörövarfilms, men har inte riktigt vågat ta steget fullt ut utan rekommendationer från ett mer tillförlitligt ställe än någon ”tvtidningsaktig” sida på Internet.

<font size="1"> Som en sidonotering kan jag säga att jag har sett väldigt många stava fel på (be)döma nu senaste månaden, trots att personerna skrivit ett i övrigt välstavat inlägg.. Ett "m" är det i ordet, inte två..</font size>

Huh, vad du skräms! Jag blev tvungen att leta igenom mitt inlägg flera gånger efter felet och kom slutligen fram till att jag inte ens använt ordet bedöma i inlägget (har jag skrivit fel på det i ett annat inlägg gills det inte, så det så!).

/Jaggernaut - kommer inte överens med filmkritiker
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Döm ej ut [OT]

av Han och sedan Jaggernaut said:
<font size="1">Som en sidonotering kan jag säga att jag har sett väldigt många stava fel på (be)döma nu senaste månaden, trots att personerna skrivit ett i övrigt välstavat inlägg.. Ett "m" är det i ordet, inte två..</font size>



Huh, vad du skräms! Jag blev tvungen att leta igenom mitt inlägg flera gånger efter felet och kom slutligen fram till att jag inte ens använt ordet bedöma i inlägget (har jag skrivit fel på det i ett annat inlägg gills det inte, så det så!).
Oj.. Nä, du hade inte skrivit något fel.. Det var mest en reflektion från min sida när jag själv skrev ordet.. Efter en sökning på senaste månaden så var det 7 olika personer som stavat ordet fel.. Inte så mycket och egentligen inte så farligt.. Jag tycker det bara är förargligt att personer som stavar allt annat rätt går bet på ett enda litet skitord..

Men bajs på mig för att jag är OT.. Särskilt i en sådan här intressant tråd, fastän jag själv mer är ute efter äventyrsfilmer (sjörövar, fantasy, swaschbuckling)..

/Han som förresten håller med om att sjörövare låter bättre än pirat
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Mer Flynn; Captain Blood (en klar piratklassiker)
Disneys rymdskattkammarön; Skattkammarplaneten (skön tvist på gammal bra histroria)
Nästan pirater i; Mynteriet på Bounty (ruggigt bra klassiker med mycket tidstypiskt sjöliv)
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Mer Flynn; Captain Blood (en klar piratklassiker)
Nästan pirater i; Mynteriet på Bounty (ruggigt bra klassiker med mycket tidstypiskt sjöliv)


Får kolla upp dessa...tack.

Disneys rymdskattkammarön; Skattkammarplaneten (skön tvist på gammal bra histroria)

Jo den hade jag glömt. Har sett den ett par gånger och gillar den skarpt. Har ni inte sett den så se den.

/Jaggernaut - sjörövarglädje
 
Top