Nekromanti Sjöfart

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Sitter och försöker ta mig an färder till havs och planerande för det. Ett minst sagt frustrerande projekt. Tänker inte ta mig an hela projektet med alla variabler. Men en del av dem.
Beräknande av restid visar sig dock väldigt lurigt. Det beror givetvis på förhållanden men säg att det skulle finnas ett normaltillstånd, helt okej vindar, inte så många missöden, vad skulle man kunna tänka sig för tid i restider?
Säg typ [antal veckor/100 sjömil]
Vad tänker ni är rimligt? Jag är lite för mycket landkrabba för att ha koll på detta.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Bra fråga. Själv funderat på det. Hade för mig att det fanns en tabell med restider mellan olika hamnstäder men den lyckas jag inte hitta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Finns en hel del historisk forskning om sådant. Snabbt googlat hittar jag denna sida med restider under romartiden och på 1500-talet, under olika omständigheter.

EDIT: Här har du en riktigt extremt genomarbetad resurs du kan använda: http://orbis.stanford.edu/
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Enligt Eonboken Sjöfarare & Pirater så är vindstyrkan mellan 0 och 12 där 6 är en hård bris.

En Jakt är ett av de snabbaste skeppen och kan färdas 8 knop under en hård bris, och 15 knop under en orkan (vindstyrka 12) förutsatt att skeppet inte går under.

Så säg att vinden håller i sig med en stadig hård bris (vindstyrka 6) så skulle 100 sjömil ta 12,5 timmar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Siljestam;n193867 said:
Enligt Eonboken Sjöfarare & Pirater så är vindstyrkan mellan 0 och 12 där 6 är en hård bris.

En Jakt är ett av de snabbaste skeppen och kan färdas 8 knop under en hård bris, och 15 knop under en orkan (vindstyrka 12) förutsatt att skeppet inte går under.

Så säg att vinden håller i sig med en stadig hård bris (vindstyrka 6) så skulle 100 sjömil ta 12,5 timmar.
Jämfört med Orbis-länken ovan är det duktigt snabbt, även om vi antar att du med "sjömil" menar samma sak som "nautisk mil" här, och inte den äldre beteckningen, där en sjömil är fyra nautiska mil, enligt Wikipedia.

Så kollar vi Wikipedia ser vi att en nautisk mil är 1852 meter. Kollar jag upp en resa på Orbis från Lepcis Magna till Carthago, en resa på drygt 700 km, så tar det drygt fem dagar. 700 km är 378 nautiska mil, vilket ger oss 31 timmar för 100 nautiska mil.

Då kollade jag på sommaren, med "fast"-inställningen för sjöresor. Jämför jag med resan från Carthago till Roma så ger det liknande resultat, till och med lite långsammare: 627 kilometer på 4,9 dagar.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Genesis;n193872 said:
Jämfört med Orbis-länken ovan är det duktigt snabbt, även om vi antar att du med "sjömil" menar samma sak som "nautisk mil" här, och inte den äldre beteckningen, där en sjömil är fyra nautiska mil, enligt Wikipedia.

Så kollar vi Wikipedia ser vi att en nautisk mil är 1852 meter. Kollar jag upp en resa på Orbis från Lepcis Magna till Carthago, en resa på drygt 700 km, så tar det drygt fem dagar. 700 km är 378 nautiska mil, vilket ger oss 31 timmar för 100 nautiska mil.

Då kollade jag på sommaren, med "fast"-inställningen för sjöresor. Jämför jag med resan från Carthago till Roma så ger det liknande resultat, till och med lite långsammare: 627 kilometer på 4,9 dagar.

Säg att man har ett större skepp med lite mindre genomsnittlig vindstyrka så kanske man färdas 5 knop istället för 8, (En knop betyder en nautisk mil [sjömil, distansminut; 1 852 meter] per timme) och då skulle 100 nautiska mil ta 20 timmar, vilket antar non-stop segling och medvind hela resan, så realistiskt sett verkar 31 timmar för 100 nautiska mil rimligt om förutsättningarna inte är perfekta.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Det tar med andra ord inte så lång tid att åka kors och tvärs över Mundana som jag först trodde. Sen varierar det ju mycket och det finns ju en finfin händelsetabell...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Genesis;n193872 said:
Jämfört med Orbis-länken ovan är det duktigt snabbt, även om vi antar att du med "sjömil" menar samma sak som "nautisk mil" här, och inte den äldre beteckningen, där en sjömil är fyra nautiska mil, enligt Wikipedia.

Så kollar vi Wikipedia ser vi att en nautisk mil är 1852 meter. Kollar jag upp en resa på Orbis från Lepcis Magna till Carthago, en resa på drygt 700 km, så tar det drygt fem dagar. 700 km är 378 nautiska mil, vilket ger oss 31 timmar för 100 nautiska mil.

Då kollade jag på sommaren, med "fast"-inställningen för sjöresor. Jämför jag med resan från Carthago till Roma så ger det liknande resultat, till och med lite långsammare: 627 kilometer på 4,9 dagar.
Sånt där beror dock väldigt mycket på seglingsteknologi. Ett klipperskepp kunde tex nå The Roaring Forties från Portsmouth på 43 dagar, vilket innebär 244 km/dag, och när de väl var nere i Roaring Forties/Furious Fifties kunde de segla ännu snabbare än så; ett klipperskepp tog sträckan Sydney-Plymoth på 77 dar, dvs 308 km/dag.

Jämfört med detta är skeppshastigheterna i Eon inte så imponerande, och förmodligen rätt trovärdiga; jaktens topphastighet på 15 knop är lägre än medelhastigheten för ett klipperskepp (16 knop).

Skeppsteknologin i Mundana verkar förhållandevis avancerad jämfört med andra områden. Mundana generellt verkar ha en technivå cirka 1350-tal, medan skeppsteknologin och seglingskunskaperna snarare motsvarar 1450-talet eller senare (cirefalierna har basically galeoner, och tirakerna har fucking skonare till och med). Appendix-äventyrsuppslaget i Codex Mundana, "Coluimnes resa", har ganska noggranna uträkningar av seglingshastigheterna i berättelsen, och etablerar bland annat att folk i Mundana känner till postmedeltida seglingstekniker som volta do mar, och därmed har börjat klura ut hur de globala vindsystemen funkar.

Vad jag försöker säga här är väl två saker: Jämför inte Mundana för mycket med antiken, och, om ni är intresserade av sjöfart i Eon, läs Coluimnes resa.
 
Top