Nekromanti Sjöfart i Osthem

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Efter faktiskt ett par år med mycket snack och lite hockey känner jag att det faktiskt händer lite.

Osthem är lusläst till höger och vänter, upp och ned Varenda lite gnutta som har med vatten och båtar att göra har analyserats ned till atomstorlek.

Sammanlagt blev det kanske fem meningar med kall fakta som inte går att rubba på. Resten, där får man hitta inspiration från andra håll.

Det är det som jag har nu tagit mig tid att göra.

Biblotikarer har slitit sina hår för att få tag på artiklar som jag krävt, en medeltidseka i kalmar och en kogg i malmö har scannats av mina röntgenblickar. Om en sisådär två veckor kommer Birka och diverse museer i Stockholm att utsättas för samma sak.

Det bästa av allt är dock de illustrationer som jag kommer att få använda mig av. Det är ett tiotal riktiga läckra bilder av både svenska och utländska målare/illustratörer.

Gruppen Skribenterna ger mig nästan dagligen härlig feedback, men nu när jag har byggt upp ett ego stort nog åt en VLCC är det dags att fråga andra dod6-lirare vad de vill ha med i en sådan här modul.


Det är redan bestämt att modulen tar upp följande;

-Vidarutveckling av färdigheten navigation (navigering med land i sikte och utan)
-Vidarutveckling av färdigheten sjökunnighet (fartygsmanövrering, sjöstrid)
-Skeppsbyggeri och fartygsprestanda
-Fartygsbemanning och ombordssysslor
-Det levande havet ("sagofantasy-oceanografi")
-Ledung och dylikt (de osthemska ländernas administration kring sjöfart och fartyg)
-Jämförelse mellan Havsvargar och Stormhansan.


Det har under flera omgångar diskuterats hur världen trudvang är platt eller rund. Den här modulen utgår från att Trudvang är platt och tråkig. Inga trigometriska formler för celestial navigation här inte! Och glöm magnetkompassen och kronometern, påhitten latitud och longitud osv osv.

Just det, glöm "fartygstyper" med. Antingen är fartyg små eller stora, smala eller breda, med kraftig eller klen bordläggning osv.

Nå, innan jag slänger upp första delen; navigation, några kommentarer?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Tja, det jag eftersöker är balla illustrationer av fartyg. Sådant får åtminstone mig att vilja äventyra till sjöss. Jag hoppas att illustrationerna är beställningsjobb som verkligen är anpassade för Trudvang, och inte lånebilder som skulle passa i vilken fantasyvärld som helst.

Utöver det så skulle jag vilja ha många olika tips och tricks om hur man äventyrar på en båt, för jag har aldrig lyckats få det intressant och kul. Vad kan man råka ut för som är kul på ett fantasy-aktigt vis? Jagmenar, finns det något som är så grisodlande som en båttur?

Vad är det som gör din modul unik för sjöfart i Trudvang? Vad är det som gör att det inte bara är en faktabok om hur vikingarna gjorde?

Synd att vi ska glömma fartygstyper, för det är en av de saker som jag verkligen skulle vilja ha med i en sådan modul. Om än bara som förslag och inspiration till den spelledare som vill skapa sina egna, unika fartyg.

Ödsliga och vindpinade öar, mäktiga fyrtorn och mystiska landmärken. Spökfartyg med draugar i besättningen, havsmaror, valfångst och plundringståg. Djupjättar, trollvalar, strandhugg, vårdkasar, skeppsgravar, vrakplundrare, revfyllda kuster och bottenlösa djup i vilka obeskrivbara fasor lurar.

Något sådant... typ...

Lägg inte allt för mycket krut på regler och tråkiga saker som navigation eller tullverksamhet. Ge mig lite spännande och fantasieggande prylar istället. Sådant som inte går att slå upp i ett lexikon om sjöfart. Ge mig det stoff som sagor skapas av.

/Vulf
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Skulle framförallt vilja ha två saker, utöver de som du redan nämnde, främst av allt idéer för äventyrande på båtar, precis som Vitulv skrev har jag aldrig lyckats få det roligt.
Sedan så skulle jag vilja ha en hel del om hur handeln går till, eftersom jag antar att den i alla fall till stor del är bunden till havet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Det hela tycker jag låter som ett beundransvärt iniativ och det vore ett välkommet tillskott till Trudvangs helhetsbild. Här kommer mina tips och kommetarer:

- Snöa inte in för mycket på regler. Ett visst tillskott på regelfronten behövs visserligen men en för stor fokusering på den biten skulle kunna leda till att spelet riskerar att fövandlas till att mest handla om sjöfartssimulering. Risken finns att sjöreresor nästan bara innebär att man får slå i en massa tabeller och rulla en massa tärningar för att bara ta sig mellan två punkter. Jag har personligen varit med om en traveller-kampanj som urartade till att bara handla om att åka mellan olika planetsystem och köpa och sälja, och det bara för att det fanns regler för detta. Det är visserligen inget fel med att spela på ett sådant sätt men då måste det handla om att det är ett medvetet val och inte att det "bara blir så". För mycket regler till vilket specialområde som helst leder bara till att fokuset förskjuts från de mindre regeltyngda bitarna, och vi får inte glömma att Drakar och Demoner är gjort för rollsspelande och inte simulering av sjöfart.

- Något jag personligen saknat är uppgifter om hur lång tid sjöresor tar. Glöm i sådana fall inte att uppge, antingen hur lång tid det tar att resa mellan olika platser, eller hur långt det är mellan osthems utmärkta platser, så att vi inte bara får ett "det tar X antal dagar att segla Y antal sjömil".

- Glöm inte att trudvang är en plats för sagor. Mytiska platser och varelser samt mystiska händelser bör få lika stor plats som uppgifter om hur många mans bestättning en normalstor kogg kräver, hur många tunnor rökt sill den kan ta och hur mycket man tjänar på sälja lasten i någon stad på mittlands östkust istället för där man köpte den.

/Anders (som ser fram mot att få se slutresultatet)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Ett visst tillskott på regelfronten behövs visserligen men en för stor fokusering på den biten skulle kunna leda till att spelet riskerar att fövandlas till att mest handla om sjöfartssimulering."

I den eminenta sjöfartsmodulen Sailing on the Seas of Fate till rollspelet ELRIC!/Stormbringer finns det en hel del regler kring det här med båtar, upplagt på ett bra sätt.
ELRIC!/Stormbringer är upplagt så att det finns en regelkärna, samt s.k Spot Rules, regler för särskilda situationer sammanfattade på ett fåtal sidor som är lätta att slå upp vid behov (som Call of Cthulhu alltså, fast mer och fler).

En höjdare i Sailing on the Seas of Fate är att det förutom vanliga sjöfartsregler finns sådana Spot Rules för strid ombord på båtar som täcker upp allt man behöver veta: sjösjuka, bordning, att svinga sig i rep, avståndsstrid mellan båtar osv.

Alltså: Det går att ha många regler, bara man gör det på rätt sätt. Själva Verktygslådeprincipen är att rekommendera.
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
tack för feedback här är lite snabba svar;

Jag hoppas att illustrationerna är beställningsjobb som verkligen är anpassade för Trudvang, och inte lånebilder som skulle passa i vilken fantasyvärld som helst.


Då gör jag dig besviken. Bilderna är från folk som vigt sina liv åt att måla av fornlämningar och liknande. Det är för övrigt det som jag tycker är bra. Man kan få ett grepp om vad båtar handlar om.

Vad kan man råka ut för som är kul på ett fantasy-aktigt vis? Jagmenar, finns det något som är så grisodlande som en båttur?

Nej det finns det inte. Som jag har nämnt innan när båtar nämns, man super till sjöss för att det finns inget annat att göra och sedan super man när man kommer till hamn för att fira att man slipper sjöresan.

Vad jag däremot kommer försöka få till är farorna till sjöss, beskrivningar av eventuella problem och svårigheter som kan användas som inspiration. En sjöresa är inte som att ta tunnelbanan. Förhoppningsvis kommer RPna att göra en sjöresa med reglerna och nästa sjöresa kommer de ställa sig frågan om de inte ska ta den där superhemska-tunneln-genom-berget-där-ingen-kommer-levande-genom istället. Det är lite av den diskussionen eller aha-upplevelsen jag vill åt.

Vad är det som gör din modul unik för sjöfart i Trudvang? Vad är det som gör att det inte bara är en faktabok om hur vikingarna gjorde?


Sjöfart i Osthem om jag får be. Det är skillnad. Milländsk sjöfart kan jag mycket väl tänka mig är åt kinisernas djonkar som exempel. Men sådana saker bryr jag mig inte om ännu.

Om än bara som förslag och inspiration till den spelledare som vill skapa sina egna, unika fartyg.


Därför som jag kommer istället beskriva material, fartygskontruktionslösningars för och nackdelar och längd- breddförhållandet.
Detta är faktiskt en av de få saker som man kan se i Osthemsboken där Rm har skrivit många väldigt generella fartygsbeskrivningar som "långskepp" och "stridskepp" osv men de har vid flertal ställen beskrivit vilket material skeppen är gjorda i också. Något som jag anser är helt rätt och kommer spinna vidare på.

Lägg inte allt för mycket krut på regler och tråkiga saker som navigation eller tullverksamhet. Ge mig lite spännande och fantasieggande prylar istället. Sådant som inte går att slå upp i ett lexikon om sjöfart. Ge mig det stoff som sagor skapas av.


Det är därför som jag har koncentrerat mig på myter och felaktiga slutsatser om sjöfart och navigation som fanns förr (skulle jag tro). Min personliga favvo är "solstenen" som arkeologer tvistar om, någonstans i eddan finns det beskrivet hur en navigatör plockar upp en ädelsten och får reda på var solen finns trots att det är molnigt. Eller hur urinvånarna i australien navigerade genom att sjunga?! Det är sådant jag använder mig av. Hoppas det är fantasieggande nog...


Sedan så skulle jag vilja ha en hel del om hur handeln går till, eftersom jag antar att den i alla fall till stor del är bunden till havet.

Håller med, fast sedan är osthem som det är också. Jag får den känslan att handel inte är så pass utbrett. handel tas egentligen inte över huvudet taget upp i osthem utan bara näns som hastigast, trots att de har skrivit om Stormhansan.
Jag kommer istället att sammanställa den information som finns om handelsrutterna som ett hjälpmedel till händelser eller tips till "äventyr".

- Snöa inte in för mycket på regler. Ett visst tillskott på regelfronten behövs visserligen men en för stor fokusering på den biten skulle kunna leda till att spelet riskerar att fövandlas till att mest handla om sjöfartssimulering.

Risken för sådant är också att spelgrupper som inte vet vad lovart och lä och styrbord och babords Nej, regeltilläggen är redan utstakade och är fruktansvärt enkla, genom beskrivningar som "goda vindar" och "svåra vindar" med tillhörande beskrivning vad det innebär i sjökunnighet, navigation och resans längd hoppas jag nå ut. Lite plus och lite minus här och var, färdigheterna navigation och sjökunnighet blir max så komplicerade som "gömma sig, spåra och smyga" är redan.

Något jag personligen saknat är uppgifter om hur lång tid sjöresor tar. Glöm i sådana fall inte att uppge, antingen hur lång tid det tar att resa mellan olika platser, eller hur långt det är mellan osthems utmärkta platser, så att vi inte bara får ett "det tar X antal dagar att segla Y antal sjömil".


Som jag skrivit ovan har jag plockat ut de handeslrutter som redan finns i osthemsboken och kommer beskriva dem mer ingående. Vissa kuststräckor och vilka svårigheter som finns att navigera i de vattnen kommer att beskrivas lite mer än vad som står i Osthem.

- Glöm inte att trudvang är en plats för sagor
Nej, och det är är havet kommer in i bilden. Förhoppningsvis kommer min syn på hur havet behandlas av den osthemska befolkningen att göra sig synlig. Diverse blot ska (och har ) beskrivets. Sången har sin speciella plats. Havet är ett väsen som ska behandlas med lika stor respekt som storme själv eftersom storme inte rå sig på dessa väldiga vattenmassor som varje dag slipar ned osthemska kusten.

Några textmassor som kommer att vara med på ett eller annat sätt, finns att beskåda i Rm-forumets skaldehus;

"Recension av sjölexikon"

Vågorna har svaret?

Ejländare i Västerled del 1
 
Top