Nekromanti Sjöfarare & Pirater

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Hej igen det var LÄNGE SEN jag skrev något på forumet. :gremlaugh:
Men nu när jag är arbetslös IGEN kanske jag har mer tid och skriva saker igen..


Angånde Sjöfarts boken något som har irriterat mig något är Storleken på skeppen Det så kallade STORA Drakfartyg från Consaber är bara mellan 23 -28 meter långt.

Och det skeppet har 28-48 mans besättning och kan ha 6 drakar. Märk väll att 1 drake är längre än en Häst och har vingar.
på bara 28 meter skepp dom måste packa drakarna som sill i en sill burk.

Om man ser på Riktiga skepp i det förflutna så fans det jättar på över 100 meter lång.
Santa Maria Columbus skepp var bara 21-24 Meter långt. Men ändå nästan alla skepp är lite för korta i alla fall de som borde vara stora.

Enligt Mitt tycke
Drakskeppet 40-48 meter.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
[ QUOTE ]
Hej igen det var LÄNGE SEN jag skrev något på forumet.
Men nu när jag är arbetslös IGEN kanske jag har mer tid och skriva saker igen..

[/ QUOTE ]

Trist att du är arbetslös men jättekul att ha dig tillbaka på forumet. Minns dig som en som hade mycket kreativt att bidra med.

[ QUOTE ]
Angånde Sjöfarts boken något som har irriterat mig något är Storleken på skeppen Det så kallade STORA Drakfartyg från Consaber är bara mellan 23 -28 meter långt.

Och det skeppet har 28-48 mans besättning och kan ha 6 drakar. Märk väll att 1 drake är längre än en Häst och har vingar.
på bara 28 meter skepp dom måste packa drakarna som sill i en sill burk.

Om man ser på Riktiga skepp i det förflutna så fans det jättar på över 100 meter lång.
Santa Maria Columbus skepp var bara 21-24 Meter långt. Men ändå nästan alla skepp är lite för korta i alla fall de som borde vara stora.

Enligt Mitt tycke
Drakskeppet 40-48 meter.


[/ QUOTE ]

Just drakskeppen har jag ingen speciell uppfattning om. Men jag tycker ändå att du överdriver problemet en aning.

Santissima Trinidad var bara drygt sextio meter långt och sades ändå vara ett av de största krigsfartygen på sin tid om inte t.o.m. det största.

/Bjorn
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tack för svaret. Men ändå Drakskeppen borde NÄ ska vara störe.
6 st Drakar ombord som behöver mat utryme att röra sig samt sova på.
Du vill INTE att en rovdjur i storlek av en HÄST blir grinnig oavsett om det är ett tamdjur eller inte.

Packade som sillar så blir de grinniga.

Och om du läser andra länkar så har det funnits enskilda skepp galärer som har varit längre.
Även vikingarna byggde ett skrytt skepp som var enormt lång.
Glömt bort exakta längden men det var TROR JAG 70-80 m lång.
Från vad jag läst om det skeppet så var det ett skrytt bygge och instabilt den var för lång för att överleva

Men poängen är DET går att bygga längre skepp.
Och märk väl jag klagade mest på drak-Hangarskeppet.
:gremlaugh: :tekopp:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
God bless wikipedia.

Alltså, det finns mängder med äldre skepp som utklassa Santissima Trinidad i fråga om längd.

Efter en kvick wikipediasökning hittade jag den här romerska pärlan och amiral Zheng He's skattskepp skall enligt kontemporära kinesiska källor vara groteskt överdimensionerade (nu är inte jag rätt person att svara på om 137m för ett 1400-talsfartyg är rimligt...).

Den här listan kanske skulle kunna vara av intresse.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

För det första skrev han "på sin tid", dvs ca 1700. Det omfattar inte romerska pråmar från tiden vid Kristi födelse.

För det andra går det att bygga större skepp, men frågan är om de är hanterbara i krig. Betänk att drakskeppen är krigsskepp avsedda att fungera i krig, inte pråmar att frakta obelisker eller skatteintag.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

"För det första skrev han "på sin tid", dvs ca 1700. Det omfattar inte romerska pråmar från tiden vid Kristi födelse."

Visst är det mycket möjligt att det var det största på sin tid, men jag ville bara bevisa att det rent historiskt har förekommit större träfartyg, och jag ser ingen anledning till att exkludera t.ex. de romerska superpråmarna från Mundana eller för den delen Zheng He's skattskepp om man nu vill ha sånt.

"För det andra går det att bygga större skepp, men frågan är om de är hanterbara i krig. Betänk att drakskeppen är krigsskepp avsedda att fungera i krig, inte pråmar att frakta obelisker eller skatteintag."

Nu när jag tänker på det så borde det väl vara mycket mer kostnadseffektivt att använda feta pråmar som mobila landningsplatser istället för drakfartygen?
Om inget annat så vore de ypperliga som trupptransporter.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

För det första skrev han "på sin tid", dvs ca 1700. Det omfattar inte romerska pråmar från tiden vid Kristi födelse.

För det andra går det att bygga större skepp, men frågan är om de är hanterbara i krig. Betänk att drakskeppen är krigsskepp avsedda att fungera i krig, inte pråmar att frakta obelisker eller skatteintag.

- Krille
Jag tycker synd om Consabers fiender.
Jag tycker synd om Consabers sjömän som jobbar på Drakskeppen.

Så trånga utrymen förvara 6 Heava drakar kommer göra dom Väldigt arga och irriterade.

Arga drakar,Tigrar,Lejon,storarovdjur är altid farliga för hälsan när dom tas ut ur deras bur.

Men i krig är det nog bra dom att ha arga drakar på sin sida så länge de är arg på rätt grup..

Omak. Omak.. Omak..


Baron Aldar gråstenslott Kapten över Drakskeppet eldvind.
Tittade fundersamt över utrustningen som fans brevid drakburarna.

Han var ny som kapten över ett Drakskepp och även om han var en erkänd genie som kapten var hans kunskap om drakar begränsad till att de flyger och är jävla farliga om de är arga hungriga eller vaknat på fel sida av grottan.
Dessa käppar vad använder ni drakryttare dom till.

Pyar Alven och drakryttaren Torhall från gråberg log De är till för att motivera drakarna humör. Göra dom villiga att slåss.


Kaptenen blinkade i förvåning Motivera hur då. Visa mig.


Alven ryckte på axlarna och plockade up en av käpparna som han stötte in i kaptenens mage Poke poke Är du arg än poke Poke Poke stöt stöt stöt stöt..

Det dröjde inte länge innan kaptenen bevisade att drakrnas ilska var ingenting emot hans ilska.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

Visst är det mycket möjligt att det var det största på sin tid, men jag ville bara bevisa att det rent historiskt har förekommit större träfartyg, och jag ser ingen anledning till att exkludera t.ex. de romerska superpråmarna från Mundana eller för den delen Zheng He's skattskepp om man nu vill ha sånt.
Visst, men det har inget med sammanhanget (sabriska drakskepps storlek) att göra.

Nu när jag tänker på det så borde det väl vara mycket mer kostnadseffektivt att använda feta pråmar som mobila landningsplatser istället för drakfartygen?
Om inget annat så vore de ypperliga som trupptransporter.
Förutsatt att man har en ångmaskin. Pråmar behöver något som drar dem, till exempel en dragbåt eller en häst. Därför funkar pråmar bäst för flodfart eller kustnära sjöfart om man saknar ångmaskiner som kan göra havsgående dragbåtar praktiska.

Om ovanstående inte gäller, det vill säga om du saknar ångmaskiner eller inte kan hålla dig nära kusten eller på floder (exempelvis på grund av att du har ett transoceant imperium) så får du nog bygga dig ett riktigt skepp istället, speciellt om skeppet ska funka i krig och dina drakar inte ska bli strandsatta så fort närmsta cirefalier dyker upp på horisonten.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

"Visst, men det har inget med sammanhanget (sabriska drakskepps storlek) att göra."

(Nej.)

"Pråmar behöver något som drar dem, till exempel en dragbåt eller en häst."

Jag tänkte mig att pråmarna antingen blev bogserade av andra segelfartyg... min fysik-skill är dock såpass svag att jag inte kan avgöra om det ens är tänkbart att det skulle fungera effektivt i verkligheten.

Äh, whatever. Jag personligen som SL lär åtminstone nöja mig med de officiella drakskeppen tills vidare.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

"Visst, men det har inget med sammanhanget (sabriska drakskepps storlek) att göra."

(Nej.)

"Pråmar behöver något som drar dem, till exempel en dragbåt eller en häst."

Jag tänkte mig att pråmarna antingen blev bogserade av andra segelfartyg... min fysik-skill är dock såpass svag att jag inte kan avgöra om det ens är tänkbart att det skulle fungera effektivt i verkligheten.

Äh, whatever. Jag personligen som SL lär åtminstone nöja mig med de officiella drakskeppen tills vidare.
Som Krille sa havs gående pråmar blir först effectiva när Ångmaskin uppfinns.

Men Pråmar har drivits fram av segel och rodare då iof mindre pråmar i lugnare vatten.
Havs vindar tenderar att vara blåsiga och ett pråm har formen av en flytande tegelsten vilket lätt leder till att den blåser på avvägar.

Men vad Drakskeppen kunde låna utseende av är större segel last skepp.

Eller ett 50-60 meter lång segel krigs skepp.
Då har du ett effektivt drak-hangar skepp.

Extra rolig information.

Pråmar och trä-flottar har används vid belägringar av hamn städer.
I några fall så har flottarna bogseras och seglats långsamt över halva medelhavet just så att de ska kunna användas som belägrings pråmar.

ankra pråmen utanför hamnen.
Sätt nåra kastmaskiner och kanoner på den.
Samt soldater och bygg lite förstärkning och du har en flytande borg.


segel pråm. Flood pråm

flood pråmar typ husbåt
text angående lyx-pråmar.
Djonk. Lång och bred skulle bli ett bra drakskepp :gremlaugh:


Överlag pråmar är breda och grundgående med platt undersida.
Det gör att som segel och rodskepp blir dom olämpliga i områden med hård vind och stora vågor.

Å andra sidan har pråmar används med framgång i flooder stora sjöar och även i skärgårdar mellan några öar.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

[ QUOTE ]
Så trånga utrymen förvara 6 Heava drakar kommer göra dom Väldigt arga och irriterade.

Arga drakar,Tigrar,Lejon,storarovdjur är altid farliga för hälsan när dom tas ut ur deras bur.

[/ QUOTE ]

Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av just Heveadrakar men det tål att nämnas att det inte är speciellt ovanligt att man håller aggresiva och eller farliga djur som t.ex. Lejon, elefanter, tigrar etc i små utrymmen som ett sätt att minska deras aggresivitet.

Detta är i alla fall min erfarenhet baserat på alldeles för många timmar framför Animal Planet på dumburken.

Stänger man in en elefanttjur i en kontainer som är bara precis stor nog för djuret att stå i kommer den visserligen bli stressad till en början men ganska snart verkar den lugna ner sig och bara stå där. Samma sak när Steve Irwin stänger in krokodiler i så små trälådor att de inte kan vända sig.

Allt jag har sett tyder på att djuren blir klart mer aggresiva i en större (men ändå klart begränsad) inhägnad med t.ex. sådana betenden som att "maniskt" patrulera runt inhägnaden eller försöka ge sig på väggarna eller göra rymningsförsök.

/Bjorn
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

Nu när jag tänker på det så borde det väl vara mycket mer kostnadseffektivt att använda feta pråmar som mobila landningsplatser istället för drakfartygen?
Om inget annat så vore de ypperliga som trupptransporter.
Problemet med sådan farkoster är att de är lika sjövärdiga som tvålkoppar. Och OM det hade varit en bra idé så hade de nog använts i vår riktiga värld, vilket inte skett, så den idén funkar nog inte i praktiken.

/Anders
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

"Och OM det hade varit en bra idé så hade de nog använts i vår riktiga värld, vilket inte skett, så den idén funkar nog inte i praktiken."

Nu hämmas den resoneringen av att vi inte har heavédrakar i vår värld. :gremtongue:

Men jag antar att du syftar på trupptransporteringen.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

Så trånga utrymen förvara 6 Heava drakar kommer göra dom Väldigt arga och irriterade.

Arga drakar,Tigrar,Lejon,storarovdjur är altid farliga för hälsan när dom tas ut ur deras bur.
Nu har jag ingen praktisk erfarenhet av just Heveadrakar men det tål att nämnas att det inte är speciellt ovanligt att man håller aggresiva och eller farliga djur som t.ex. Lejon, elefanter, tigrar etc i små utrymmen som ett sätt att minska deras aggresivitet.

Detta är i alla fall min erfarenhet baserat på alldeles för många timmar framför Animal Planet på dumburken.

Stänger man in en elefanttjur i en kontainer som är bara precis stor nog för djuret att stå i kommer den visserligen bli stressad till en början men ganska snart verkar den lugna ner sig och bara stå där. Samma sak när Steve Irwin stänger in krokodiler i så små trälådor att de inte kan vända sig.

Allt jag har sett tyder på att djuren blir klart mer aggresiva i en större (men ändå klart begränsad) inhägnad med t.ex. sådana betenden som att "maniskt" patrulera runt inhägnaden eller försöka ge sig på väggarna eller göra rymningsförsök.

/Bjorn
Aaa men du missar en sak. DET är ett Drakskepp vi pratar om inte ett cirkus spel.
Det betyder att åtminstonde EN gång om dagen eller varanan dag tas dragen UT ur buren och EN gång om dagen eller varanan dag måste den IN i buren igen.

Drakarna används som flygspaning och sen in i buren igen.
Ibland kan de antagligen dröja dagar eller veckor innan de får ut och flyga.

Så med andra ord till skilnad from rena djurtransporter blir Drakarna en aning irriterade och hinner ej bli apatiska.

Vilket betyder
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
ååååååååååååååååmg!!!!

hatten! DU? TILLBAKA?! ÅÅÅÅÅMG!!!!!

Vad har du pysslat med i fyra år?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: ååååååååååååååååmg!!!!

hatten! DU? TILLBAKA?! ÅÅÅÅÅMG!!!!!

Vad har du pysslat med i fyra år?
Arbetat och varit spelledare.
Har inte haft tid eller ork att besöka forumet.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Sammanhang, sammanhang, sammanhang!

Betänk då att detta även är fallet med tex draghundar på tävling (visserligen under kortare tid, oftast) och dessa blir då bara glada av att komma ut (sneeeela sibbar :p ). Dessutom så präglas drakarna på dess ryttare, vilket i min tolkning innebär en ganska vänskaplig relation dem emellan (angående trästavarna och kaptenen). Jag skulle kunna tänka mig att ryttarna spenderar en relativt stor del av sin tid nere i båsen (hellre det än burar i mitt tycke), och dessutom tar ut drakarna på en liten flöygtur, för att "sträcka på vingarna" minst en/två gånger per dag.

(i övrigt ursäkta om detta var ett onödigt väckande av en död tråd..)
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Drakar på sjön

Betänk då att detta även är fallet med tex draghundar på tävling (visserligen under kortare tid, oftast) och dessa blir då bara glada av att komma ut (sneeeela sibbar :p ). Dessutom så präglas drakarna på dess ryttare, vilket i min tolkning innebär en ganska vänskaplig relation dem emellan (angående trästavarna och kaptenen). Jag skulle kunna tänka mig att ryttarna spenderar en relativt stor del av sin tid nere i båsen (hellre det än burar i mitt tycke), och dessutom tar ut drakarna på en liten flöygtur, för att "sträcka på vingarna" minst en/två gånger per dag.
Din bild stämmer väl överens med den bild jag har av hur transporterna brukar att gå till. Ett par detaljer till är dock värda att notera.

1. Drakarna är flottans stolthet och behandlas därefter - de får med andra ord bra uppassning. Gott med fisk att äta och fjällen putsade dagligen av stackars förskrämda skeppsgossar. Och naturligtvis får de sträcka på vingarna ett par gånger om dagen i form av flygturer.
2. Drakarna är intelligentare än hundar och beter sig därefter. De kan således tränas i komplexare kommandon, har ett självständigare tankesätt och är inte riktigt lika mycket slav under sina instinkter som hundar. Så länge de personer de är präglade på ger dem tydliga kommandon vad de ska/inte ska göra så gör de som de blir tillsagda. Ryttaren är den dominarande parten av de två (möjligtvis med undantag för misslan Tumme :gremwink:) vilket också är vad drakryttarnas och deras riddjurs träning baseras på.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Re: Drakar på sjön

Håller fullständigt med, tog mest upp exempelt med hundar som svar på argumentet om tigrar, lejon etc. Dessutom så fungerar även komplexa hjärnor till viss del som simplare sådana, se bara på oss människor :gremsmile: . Det hela kräver dock såklart att de behandlas väl, något som vi verkar vara överrens om att de gör.
 
Top