Nekromanti Sjöfärdsregler

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Förstätt gärna diskussionen ommsjöfärdsregler här. Tips, förslag och förväntningar hjärtligt välkomna
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tror att vi kommer att landa i att färd över hav blir en utmaning, och antalet lyckade avgör eventuella komplikationer. Sedan kan man ju ändå lägga in sådant som inte direkt är katastrofer. Jag menar, även om man navigerar korrekt så kan angörningshamnen ändå ha drabbats av pest eller bränts ner av Edsförbundets kapare, exempelvis. Det finns gott om komplikationer som ligger utanför reglerna, så att säga. men samtidigt vill vi se RP som med en egen skuta seglar kors och tvärs över Kopparhavet i jakt på äventyr och rikedomar, så man ska inte behöva saktas ner allt för mycket av ett realistiskt system för resor till havs. Men ofarligt är det absolut inte!!!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Hur pass mycket tänker ni ha stats och resurser för fartyg?

Har båtar egna rollformulär med poäng för skrov, hastighet, förnödenheter, besättningsmoral och liknande?

Jag tror att någon nivå av book-keeping för fartyg underlättar för att sätta ihop slumpmässiga komplikationer till havs till ett sammanhängande äventyr.

Typ, hur vi väljer att handskas med piratankorna beror på vad som hänt tidigare. Har vi låg moral för att maten är på väg att ta slut kanske vi inte vill riskera en strid, har vi skador på skeppet från mötet med bläckfiskmonstret kanske vi inte vill riskera att sänkas, har vi en knäckt mast kan vi inte segla från dem och så vidare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tror att vi det är ute efter är den typ av dilemma som de du föreslår på slutet med ett minimum av bokföring.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Stats för fartyg borde ju finnas. I stil med max/min last. Volym. Minimum besättning. Sjöegenskaper som vattenljup, hastighet(antal segel, åror).

Lite om hur och var man färdas på haven. Handelsrutter. Vad som fraktas mest. Varifrån och till vart.

Frihamnar, handelsstäder, gillen, kompanier.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Quadrante;n305337 said:
Stats för fartyg borde ju finnas. I stil med max/min last. Volym. Minimum besättning. Sjöegenskaper som vattenljup, hastighet(antal segel, åror).
Jupp, det kommer finnas en hel hög med stattade fartyg i grundreglerna.

Quadrante;n305337 said:
Lite om hur och var man färdas på haven. Handelsrutter. Vad som fraktas mest. Varifrån och till vart.
Ja, att ha med några vanliga rutter är nog ingen dum idé. Frågan är sedan vilken nivå man lägger sig på när det gäller vad man fraktar? Det blir lätt att man hugger i sten när man börjar förklara vilka regioner som köper/säljer vilka varor, samtidigt är det ju ett kul stöd om man spelar handelsmän.

Quadrante;n305337 said:
Frihamnar, handelsstäder, gillen, kompanier.
Absolut. Vi har redan en hel del av detta i själva världsbeskrivningen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vilken nivå man lägger sig kring rutter beror givet på vad man vill poängtera.

Men tänk i banorna att ni har de vanligaste rutterna på ett ungefär utmärkta och att det alltid finns alternativ. Ni lär ha provianthamnar längs vägarna, öar med hamnar. En del med hamntullar andra utan. Ni kommer ha områden med farliga vatten man vill segla runt.

Bara det kommer att ge en bra bild.

Låt säga att en viss båttyp kan segla en vecka utan att hämta ny proviant och vatten, det ger en hänvisning om inom vilket avstånd det blr finnas en hamn för dem.

Lite så att spelare kan lista ut, gissa kvalificerat om vilken väg båten tog, eller vilken väg de själva blr ta.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jo förresten, en lista med båttermer och båtrelaterade föremål. Hur man navigerar, hur man mäter avstånd och hastighet. Inte främst som speltermer/mekaniker, utan mer för spelare och spelledare att krydda sitt språk med (samt ha förståelse för som spelledare).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jag förespråkar nog matiga och välskrivna slumptabeller. GIllar speciellt sorten är där man slumpar fram tre eller flera olika element som interagerar. T.ex kan man från tre olika slumpa fram orcher + sjöslag + handelsmän, för att ta ett enklare exempel. Eller kanske sjömonster + jagat av + piratankor, där får SL kanske fundera lite mer - varför bryr sig piraterna om ett sjömonster? Hämnd? Eller är kanske deras flaggskepp, fullt med byte och kanoner, fast i sjömonstrets tentakler och håller på att dras ut långt till sjöss?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
zonk;n305371 said:
Jag förespråkar nog matiga och välskrivna slumptabeller. GIllar speciellt sorten är där man slumpar fram tre eller flera olika element som interagerar. T.ex kan man från tre olika slumpa fram orcher + sjöslag + handelsmän, för att ta ett enklare exempel. Eller kanske sjömonster + jagat av + piratankor, där får SL kanske fundera lite mer - varför bryr sig piraterna om ett sjömonster? Hämnd? Eller är kanske deras flaggskepp, fullt med byte och kanoner, fast i sjömonstrets tentakler och håller på att dras ut långt till sjöss?

Kan tänka mig att vi har några olika slumptabeller eller lista med komplikationer och beroende på hur dåligt utmaningen gick så väljer man ett antal resultat. Det skulle kunna ge en liknande effekt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det skulle kunna vara kul med en nodkarta över olika rutter på Kopparhavet, med olika längd, olika farlighet, olika färdigheter som behövs i utmaningarna. "Hmm, vi kan ta rutten väster om Caddo men där har flera skepp angripits av sjöormar på sistone. Norr om ön är risken för stormar så stor så länge det är vinter, i så fall bör vi kanske vänta till våren. Men om vi håller oss nära kusten i söder riskerar vi korsarangrepp." Och så kan man se hur många steg, hur många noder som passerats beroende på vilka slag som lyckas eller misslyckas. Kanske en nodkarta per årstid enligt ovanstående. Och naturligtvis att vissa rutter är mer lämpade för vissa skeppstyper beroende på proviant och liknande, som Quadrange påpekar ovan. Tabeller för faror i olika delrutter eller ruttyper, tabeller för olika varor och deals i hamnarna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det är något som skaver med ansatsen att "en lyckad utmaning gör att ni slipper slumpmöten."

För det första: slumpmöten skall vara just slump. De handlar om tur eller otur, inte skicklighet. Litet annorlunda uttryckt: jag vill att slumpmötena skall vara en objektiv del av världen som finns där oavsett vad spelarna har för sig. Jag ogillar hjärtligt alla quantum ogres.

För det andra: ni tycks förutsätta att alla slumpmöten är av ondo. Detta är ett väldigt gammaldags "wandering monster"-perspektiv på sakernas tillstånd.

En möjlig kompromiss: stor framgång på utmaningen gör att RP ser slumpmötet komma på långt håll, och kan välja att undvika det om de vill, eller ta kontakt med det om de hellre vill det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Slumpmöten är kanske fel ord, jag tror snarare att vi pratar om missöden
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Leon;n305589 said:
Slumpmöten är kanske fel ord, jag tror snarare att vi pratar om missöden
Så är det. Slumpmöten kan naturligtvis inträffa alldeles oavsett vad utfallet av utmaningen blir.

Ps. Jag skrev även komplikationer :)
 
Top