Nekromanti Självutmaning: Gå emot era principer

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Det är ett antal saker jag genom åren lärt mig att ogilla. En av dem är psikrafter. Men nu med ny kampanj valde jag att strunta i denna ogillan och har bakat in psikrafter i spelet i form av att en av spelarnas rollpersoner "hör röster" och även har viss mått intuition. Spelaren kan fråga mig frågor med ja/nej-svar och jag kommer ge rätt svar. Inget tärningsslag eller så, och ingen annan spelare vet om det än så länge. Plötsligt kändes något jag principiellt ogillat i något decennium både fräscht och intressant.

Så jag tänkte uppmana alla här att göra samma sak! Ta en av alla saker ni ogillar och inkorporera det i spel framöver. Skriv sedan om det här. Eller skriv om ett tillfälle när ni gjorde detta och det gjorde allt mer intressant.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Har gått emot en annan princip i nuvarande kampanjen: jag använder laptop när jag spelleder. Har tidigare vägrat göra det för jag tycker det skapar en distans mellan mig och spelgruppen. Särskilt när skärmen pockar på min uppmärksamhet.

Bara gjorts en gång. Men funkade riktigt bra och gjorde att preppen blev mycket mer värd.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mina gamla principer: preppa aldrig, slå aldrig i böcker under spel, improvisera allt.
Det fanns fördelar med det, det blev en tät stämning. Ska försöka få till det bästa av båda världar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,185
Jag försöker komma på om jag har några principer som jag skulle kunna gå emot. Det skulle väl möjligen vara att spela något rollspel där man måste ha regelboken vid bordet även efter den inledande inlärningsperioden, för att den innehåller sådant som man måste slå upp under spel. Kanske i kombination med äventyr som innehåller massor av tabeller som är tänkta att användas i spel till annat än ren inspiration.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag rotade upp min gamla tråd om just mina principer, men känner inte att det finns någon där jag kan gå emot och inte dessutom få en direkt sämre upplevelse. Jag har överlag väldigt få principer när det kommer till prepp, resurser vid spelbordet, osv. Men ska fortsätta fundera på det och se om jag kommer på något. I så fall rapporterar jag det här!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,037
Min princip har länge varit att inte spela äventyr skrivet av någon annan än mig då jag ofta har väldigt svårt att förstå strukturen bakom andras äventyr samt att dålig på att improvisera kring dem, vilket gjort spelupplevelsen stel och ganska seg. Det näst senaste äventyret jag spelledde var dock Marsklandet till gamla DoD, och på det stora hela fick jag till det ganska bra. En del skavanker inträffade; Scenariot med demonen på magiskolan föll platt som en pannkaka och blev inte läskigt eller intensivt på något sätt. Slutstriden mot den onda magikern blev även den katastrof då rollpersonerna var alldeles för mäktiga i förhållande till fienderna vilket jag upptäckte alldeles för sent. Men bortsett från det blev det hyfsat lyckat (mötet med den onda sekten blev en dundersuccé) och det var kul att gå utanför sin comfort zone :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,309
Jag skrev ett äventyr till kwarnbergs Skrômt för ett tag sedan, baserat på hur jag förstod kranks princioer för mysteriespel. Mycket i scenariot har jag ändrat sedan jag speltestade det, jämfört med hur det ser ut idag, men jag tror jag gillade själva strukturen för spel. Ganska långt från mitt ordinarie fisktanksbyggande och kvasiimproviserande.

Ska nog försöka ta tag i det igen och skriva rent det till något som kanske kan visas för folk.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Jag spelledde D&D4. Det regelsystemet är väldigt formaliserat och det krävde att jag såg på regler på ett annat sätt än jag är van vid (regler som regler och inte som riktlinjer).

Det var intressant och jag lärde mig väldigt mycket om hur jag egentligen vill spela, men också hur jag kan använda ett koncept som "bloodied" för att förändra hur monster agerar under en strid.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Jag skriver just nu en dunge som i princip är: "Här är ett torn. Här bor goblins." Och ska försöka få den bra.
Det bär emot, men jag tror att det är en nyttig övning.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har alltid haft något principiellt emot att visa upp bilder under spelmöten, trodde jag iaf. Jag ansåg att uppvisande av bilder på landskap, spelledarpersoner etc bara förstörde, eftersom rollspel var ett litterärt medium och borde omfamna subjektiviteten i det. Det var inte bara okej om spelare hade helt olika bilder i huvudet efter att spelledaren beskrivit något - det var nästan positivt. Det var poängen. Jag ville göra det till en styrka i mediet, inte en svaghet.

Men sedan började jag bli duktig på bildmanipulation i GIMP, och gjorde SLP-porträtt i daguerrotyp-stil till en Westernkampanj. Och jag älskade det. Jag fick en tydlig bild av karaktärerna, och det gav mig massa idéer till vad jag skulle göra med dem och plotten. I två Vampire-kampanjer har jag tagit detta mycket längre, och gjort ambitiösa "factsheets" som jag flera gånger visat upp i bräd- och rollspelsforum på facebook. Dessa factsheets borde gå emot all min spelledarfilosofi, jag brukade liksom spotta på överdrivna förberedelser och slp-bilder, men...jag älskar dem. Jag älskar att göra dem, titta på dem, visa upp dem, jag är -stolt- över dem, och de har verkligen hjälpt mig att få idéer till min Mexico City-kampanj. Så ja... jag vet inte vilka principer jag har längre...

men en princip finns kvar: INGA jävla bilder i Eon. Det är förbjudet. Det finns oändligt mycket bildmaterial på internet som passar till Western, Star Wars och Vampire. till Eon, significantly less so.
 
Top