Nekromanti Självmord

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Hittade detta som kanske intresserar någon.

Michael Stackpole calculated expected suicide rates by gamers during the early years of Dungeons and Dragons. He used BADD's estimate of 4 million gamers worldwide. Assuming that fantasy role game playing had no effect on youth suicide rate, one would have expected about 500 gamers would have committed suicide each year. As of 1987, BADD had documented an average of 7 per year. It would appear that playing D&D could be promoted as a public health measure, because it drastically lowers the suicide rate.

BADD är/var en anti-rollspel rörelse.

//Ronnie

In just two days, tomorrow will be yesterday.
---
<A HREF="http://www.moviejunkie.cjb.net" target="_new">http://www.moviejunkie.cjb.net</A>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,923
Location
Nordnordost
BADD=Bothered About Dungeons & Dragons. Ungefär som D&B här.

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Riskfaktorer

Vad jag har läst så är den medicinska och psykologiska expertisen rätt så ense om att det är mycket svårt att dra några generella slutsatser om vilka som försöker ta självmord och varför. Den enda riskfaktor som är helt uppenbar och oomtvistad är "ensamvargsfaktorn", mäniskor med få eller inga vänner/kompisar och almänt litet socialt kontaktnät är grymt överrepresenterade bland självmordsoffer och speciellt unga sådana. Altså borde man förvänta sig att rollspel precis som alla andra "sociala" gruppaktiviteter borde ha en minskande effekt på självmordsrisken.
(Människan är ju ett utpräglat flockdjur och helt ensama människor blir oftast mer eller mindre psykiskt sjuka/störda förr eller senare.)



/Bjorn
 
Joined
21 May 2000
Messages
13
Location
Stockholm
jag tycker självmords debatten är intressant, men att ta ett exempel från från 1987 imponerar föga och säga att den är representativ för 2000. Tyvärr verkar forskning om rollspelens effekt på spelare inte vara direkt prioriterat inom forskningsvärlden, så vi kan ju fortsätta spekulera.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Riskfaktorer

Då kan du inte ha käst De Övergivnas Armé (fast det tror jag faktiskt att du har gjort)... Våra kära Piff och Puff tycker att om du är ensam, övergiven och har dåligt självförtroende, då är det farligt att gå med i en rollspelsklubb... Då kan man bli deprimerad och ta livet av sig...

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Överhuvudtaget är orsaken till självmord i mångt och mycket "vit" mark för psykologerna.
Tyvärr är min uppfattning att massmedia gärna vill få kopplingen självmord knutet till rollspel. För många är rollspel fortfarande något suspekt och farligt (jag talar inte bara om Piff och Puff).

Tyvärr måste det medges att rollspelsbranchen själv faktiskt gett bränsle till debatten. Produkter som t.ex. Kult får väl räknas som en produkt som tyvärr gav många rollspelskritiker en massa vatten på sin kvarn.
Med sin ganska (?) morbida och faktiskt enligt mig överdrivna beskrivningar av t.ex. besvärjelser o.s.v. gav Kult bränsle åt den döende antirollspelsrörelsen.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Självcensur

Tyvärr måste det medges att rollspelsbranchen själv faktiskt gett bränsle till debatten. Produkter som t.ex. Kult får väl räknas som en produkt som tyvärr gav många rollspelskritiker en massa vatten på sin kvarn.

Du har nog rätt. Å andra sidan vore det tragiskt om man lät skaparkraften hämmas av vad folk kan finna anstöt av. Här i sverige var kult litet för mycket. I USA är D&D kontroversiellt. Om man fegt låter moralpaniker styra utbudet kommer man snart finna att mildare och mildare saker blir betraktade som kontroversiella och skadliga. Det är bättre att skapa det man vill skapa och sedan försvara rätten att göra detta. Både för yttrandefriheten i stort och produkten i sig.

För även om moralpanikerna fått vatten på sin kvarn från kult har de fortfarande fel, om kult som om andra rollspel. Det är viktigt att komma ihåg tror jag.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"Med sin ganska (?) morbida och faktiskt enligt mig överdrivna beskrivningar av t.ex. besvärjelser o.s.v. gav Kult bränsle åt den döende antirollspelsrörelsen"

Att just Kult skulle vara så otroligt läskigt och bissart håller jag inte med om...Det är ju bara gå till ett bibliotek, sätta på tv´n eller dra igång vilket TV/Data spel som hels så ser man samma saker...Om inte värre...

Men jag håller med dig att just Kult gav kritikerna nytt bränsle till debatten.....Men det var då.....
Vart har debatten tagit vägen nu????
Man hör ju inget längre....Kanske dom har tagit sitt förnuft tillfånga....(Knappast troligt).

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vart har debatten tagit vägen nu???? Man hör ju inget längre....Kanske dom har tagit sitt förnuft tillfånga....(Knappast troligt).</I>

Nädå - kolla deras hemsida; rollspel är fortfarande ett träningsredskap för mord och psykisk terror. Däremot verkar de ha släppt all debatt om bordsrollspelen och koncentrerar sig nu nästan helt på lajvarna, av nån anledning.

Sen bedriver de ju "kursverksamhet" i rollspelande med auktoriserad dramapedagog också; man kan tydligen anlita Didi att komma och spelleda en... för konsultarvode, givetvis.
Gjorde mig rätt fnissig i morse, när Metros debattspalt hade rubriken "Psykologer ska inte agera lekledare". Det handlade om dokusåpor, men ändå. (-:

--
Åke
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Att just Kult skulle vara så otroligt läskigt och bissart håller jag inte med om...Det är ju bara gå till ett bibliotek, sätta på tv´n eller dra igång vilket TV/Data spel som hels så ser man samma saker...Om inte värre...

Läskigt är väl att ta i, men för en oinvigd måste förstås Kult te sig *något* bissart. Jo, men även dessa saker är ju under luppen med lite jämna mellanrum, vi har filmer som t.ex. Trainspotting (underbar rulle) som av en del fick kritik för att vara drogliberal.

Men jag håller med dig att just Kult gav kritikerna nytt bränsle till debatten.....Men det var då.....
Vart har debatten tagit vägen nu????
Man hör ju inget längre....Kanske dom har tagit sitt förnuft tillfånga....(Knappast troligt).


Den brukar komma och gå, som tur är debatten i Sverige ganska stillsam jämfört med USA t.ex.
Jag tror väl iofs att den kanske drar igång om/när massmedia får intresse. Och jag tror också rollspelskritikerna bidar sin tid i väntan på något "nytt" mordfall/självmord som kan sättas i samaband med rollspel.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 
Top