Nekromanti Själsten

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Hej.
Jag undrar om ritualen själsten flyttar över permanent eller temporär korruption?
Sedan undrar jag om den tar timmar av förberedelser i anspråk? (isf borde den ju inte vara till mycket nytta om den tar bort temporär korruption då sådan försvinner efter en scen)
Til sist undrar jag om den korruption som strömmar tillbaka till mystikern när stenen exploderar är permanent eller temporär?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Logiken pekar på att det enbart är permanent korruption som Själssten och de övriga "tvättar"-ritualerna behandlar.

Dels: "Ritualer är tidskrävande formler som tar minst en timme att genomföra". (Sid 140) Så den enda temporära korruption som kan vara aktuell är den som själva ritualen skapar (1d4 inte 1d6 enligt samma errata).

Dessutom skulle du aldrig vilja påfresta din Själssten med temporär korruption, eftersom den mycket riktigt försvinner av sig själv. Hade ritualen flyttat in temporär korruption hade det varit en avsevärd försämring.

---

Erratan skingrar sedan alla tvivel: Själsten liksom Blodsband och Renande Eld sänker permanent korruption.

Z

PS. Eller, alla och alla. Det är fortfarande möjligt att tolka den "återströmning" som sker som att korruptionen återkommer permanent, men jag skulle precis som Ydram gissat att den är temporär.

(Stämningstexten säger "om mystikern mot förmodan överlever korruptionsvågen" men det tror jag beror på att mycket pekar på att Järnringen åtminstone inledningsvis tänkte sig att spelarkaraktärerna går omkring med rejält mycket permanent korruption.

Så som reglerna fungerar kommer man alltid sträva efter att ha få eller inga permanenta korruptionspoäng. Särskilt om man är mystiker utan tradition eller inte mystiker alls.)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
En detalj: Själssten saknar den ordalydelse som specifikt säger att Blodsband och Renande Eld inte kan göras för någon annans räkning; att man måste själv lära sig ritualen och utföra den på på sig själv.

Nu tror jag att texten för Själssten är tillräckligt tydlig ändå. Men för säkerhets skull: finns det någon signifikans i att denna text saknas?

Kan man eller kan man inte utföra Själssten för någon annans räkning?

Mer generellt:

Finns det något sätt (utöver att få tag på Skymningsvatten, vars tillgång ju är kontrollerad av spelledaren) att bli av med permanent Korruption utan att behöva själv lära sig någon ritual?
 
Top